Gå til innhold

Hvordan hjemme-alene trening er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvordan trener man valpen best på dette punktet? Og når burde man begynne? Altså etter 1 uke hvor valpen er trygg på oss eller lengere tid? :) 

Anonymkode: 3320f...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alene hjemme trening begynner med at vi bare går inn og ut av døra. Så øke med at vi går ut til postkaasen/ut med søppelet osv. Så jeg anbefaler alltid å starte så tidlig som mulig med å la valpen vite at det at vi går ut døre - men kommer tilbake igjen (veldig snart i begynnelsen) er helt ok.

Skrevet

Vi begynte etter ca 2 uker. Først gikk jeg bare på do og lukket døra. Hvis valpen peip/klorte på døra ventet jeg til den hadde vært rolig i 5 sekund. Går du ut mens den piper lærer den at å pipe= funker. Når jeg kunne gå på do, gå ut med søppel osv uten at valpen reagerte fikk den være alene på soverommet i et par minutt. Økte tiden gradvis. Etter en uke gikk jeg i butikken mens hunden var på soverommet med frosset kong med leverpostei i. Da var den opptatt og merker ikke at jeg gikk. Når valpen kan være alene i 1 time uten problem kan du øke tiden ganske raskt. Noen har kamera/lydopptak osv. Det hadde aldri jeg så jeg visste egentlig ikke hva hun gjorde på. Men hun var rolig når jeg gikk og når jeg kom hjem. Nå klarer hun å hoppe opp i senga vår. Jeg har lurt inn vinduet før jeg gikk inn, og der lå hun og sov.

Min får alltid kong med leverpostei i når jeg går, slik at hun forbinder det å være alene med noe godt. Det er kun når hun er alene at hun får det, så når jeg finner frem kongen blir hun spinnvill og løper inn på soverommet og venter. Min er snart 6 mnd og har vært alene i 4 timer på det meste.

Skrevet
33 minutter siden, tørkestativ skrev:

Vi begynte etter ca 2 uker. Først gikk jeg bare på do og lukket døra. Hvis valpen peip/klorte på døra ventet jeg til den hadde vært rolig i 5 sekund. Går du ut mens den piper lærer den at å pipe= funker. Når jeg kunne gå på do, gå ut med søppel osv uten at valpen reagerte fikk den være alene på soverommet i et par minutt. Økte tiden gradvis. Etter en uke gikk jeg i butikken mens hunden var på soverommet med frosset kong med leverpostei i. Da var den opptatt og merker ikke at jeg gikk. Når valpen kan være alene i 1 time uten problem kan du øke tiden ganske raskt. Noen har kamera/lydopptak osv. Det hadde aldri jeg så jeg visste egentlig ikke hva hun gjorde på. Men hun var rolig når jeg gikk og når jeg kom hjem. Nå klarer hun å hoppe opp i senga vår. Jeg har lurt inn vinduet før jeg gikk inn, og der lå hun og sov.

Min får alltid kong med leverpostei i når jeg går, slik at hun forbinder det å være alene med noe godt. Det er kun når hun er alene at hun får det, så når jeg finner frem kongen blir hun spinnvill og løper inn på soverommet og venter. Min er snart 6 mnd og har vært alene i 4 timer på det meste.

Okei. Takk. Hvor stort er soverommet? Og har du vann til hunden der? Leil min er ikke sånn kjempe stor så valpen vil få stue/kjøkken og der er jo mat og vann. 

Skrevet
1 time siden, Portvinpiken skrev:

Alene hjemme trening begynner med at vi bare går inn og ut av døra. Så øke med at vi går ut til postkaasen/ut med søppelet osv. Så jeg anbefaler alltid å starte så tidlig som mulig med å la valpen vite at det at vi går ut døre - men kommer tilbake igjen (veldig snart i begynnelsen) er helt ok.

Ja, det var det jeg så for meg :P 

Skrevet

Du må lære valpen å sette opp unike og originale feller rundt omkring i huset samt å passe seg for tvilsomme typer som har med seg brekkjern.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, MajorasMaske skrev:

Du må lære valpen å sette opp unike og originale feller rundt omkring i huset samt å passe seg for tvilsomme typer som har med seg brekkjern.

Åh faen, det var det og ja! Noen tips til hvordan jeg lærer valpen det? 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Takk. Hvor stort er soverommet? Og har du vann til hunden der? Leil min er ikke sånn kjempe stor så valpen vil få stue/kjøkken og der er jo mat og vann. 

Soverommet er lite...vi sperret av den ene siden av senga med kompostgrind slik at hun ikke kom seg under senga til ledninger osv. Der har hun plass til buret sitt, hundeseng og et saueskinn. Nå som hun klarer å hoppe opp i senga så ligger hun alltid der og sover, med mulighet for å også kunne hoppe ned på andre siden av senga hvis hun vil (Sengen står på tvers i rommet,fra vegg til vegg, så man kan liksom ikke gå rundt den).Setter alltid vannskålen inn der hvis jeg skal gå :) mat også hvis det er lenge siden hun har spist og hun skal være alene en stund. Noen aviser er også kjekt å ha hvis uhellet skulle være ute

Skrevet

Nå har ikke jeg valper, men overtok to hunder for litt siden. De var vant til å være alene, men jeg passet på å "trene" de opp siden de om til et ukjent sted og også for å finne ut hvordan de reagerte på å være alene. Startet med å gå inn på et rom og lukke døren et par minutter, gikk i dusjen i 15 minutter, hentet posten/tømte bosset, tok en litt lengre handletur osv. Økte antall timer gradvis ifht hvor lenge de må være alene når jeg er på jobb. Gikk helt fint, men så var jo disse vant til å være alene en arbeidsdag også. I tillegg er de to stk, så mulig det har hjulpet på. 

Ellers kan jo valper finne på mye rart, så lurt å ha et avgrenset område de kan være på mens du er vekke, feks et rom eller med grind. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...