Gå til innhold

Har du blitt stoppet i sikkerhetskontrollen på flyplassen?

Anbefalte innlegg

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Stadig vekk. Både for å sjekke kamerautstyr (særlig objektiver), tømme håndveske/håndbagasje og tilfeldig kontroll. Det mest irriterende er å måtte dra ut alt innholdet i håndbagasjen, selv om det ikke er noe ulovlig der.

Skrevet

Nei aldri, men samboeren min som er fra Sør-Amerika blir alltid stoppet for 'tilfeldig' sjekk. Ganske irriterende. 

Anonymkode: f5046...5bc

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sjekker for dop også, er nytt fra sist høst.

Anonymkode: 549a7...879

Bullshit, vi sjekker ikke dop nei. Det er ikke vårt ansvar.

Skulle vi feks se at du har fulle baggen av hasj eller andre ting så melder vi fra til politiet og tollere.

Ingen av våre maskiner er innstilt på å finne narkotika, men tollerne sine er det.

Jobber selv som vekter på Gardermoen, så jeg vet hva jeg prater om. Vi er kun ute etter sprengstoff og farlige/forbudte gjenstander ombord på flyet. 

Vi sjekker rubbel og rake og ofte må vi ta innsjekket bagasje på gate, få tak i passasjer og visuelt sjekke ting i innsjekket bagasje. Detter skjer flere ganger daglig ig som oftest beslaglegges forbudte gjenstander.

Anonymkode: 8b123...dc1

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mest irriterende for meg er når de skal kroppsvisitere meg og jeg bare må la bagasjen seile sin egen sjø. Ber man om å få bagasjen først blir det kontant nei, det har jeg prøvd det par ganger. Ganske uakseptabelt når det gjerne er verdisakene man blir bedt om å ta ut før man sender det gjennom. Senest nå siste reisen så jeg en fortvilet passasjer som mistet mobilen sin i sikkerhetskontrollen. Og det virker så vilkårlig med de reglene også? I det siste har jeg plutselig måttet ta ut et lite kompakt digitalkamera og en kikkert. Det er også ekkelt når vekterne på egenhånd tar ut ting uten at passasjeren vet det. Bare tilfeldig at jeg oppdaget mitt lille kamera i en egen eske nå sist. Har også opplevd rariteter som at de tømmer ut alt innholdet i den lille plastposen til væske, og sender det løst gjennom på båndet. Plutselig kom tannbørsten min seilende sammen med folks vinterstøvler. 

Anonymkode: 29317...a24

Det høres rart ut. Er dette i Norge?

Trodde de hadde en regel om at passasjerene alltid skal åpne bagasjen og ta ut ting selv. De pleier jo å spørre hvem sin bagasje det er før de tar den til side for åpning. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber selv som vekter på Gardermoen, så jeg vet hva jeg prater om. Vi er kun ute etter sprengstoff og farlige/forbudte gjenstander ombord på flyet. 

Vi sjekker rubbel og rake og ofte må vi ta innsjekket bagasje på gate, få tak i passasjer og visuelt sjekke ting i innsjekket bagasje. Detter skjer flere ganger daglig ig som oftest beslaglegges forbudte gjenstander.

Interessant å høre fra en vekter. Har full forståelse for at dere må sjekke tilfeldig utvalgte i tillegg til de som piper. Men hvorfor er det egentlig sånn at man ikke får lov å ta med bagasjen sin når man tas til side for sjekk? Har vært rimelig stresset noen ganger når verdisakene forsvinner ut av syne. Burde jo vært en smal sak å få ta bagasjen og så bli sjekket. Er det noe sted man burde vært sikret mot tyveri er det jo i sikkerhetskontrollen. Men er rimelig krise hvis mobil, lommebok og nettbrett forsvinner helt i starten av reisen. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis man reiser mange nok ganger blir man valgt ut til grundigere sjekk før eller siden. Sånn er det bare.

That's LYFE.

Anonymkode: b7f91...a46

• Liker 2
Skrevet

Aldri. Er hvit jente som ser veldig ung ut

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant å høre fra en vekter. Har full forståelse for at dere må sjekke tilfeldig utvalgte i tillegg til de som piper. Men hvorfor er det egentlig sånn at man ikke får lov å ta med bagasjen sin når man tas til side for sjekk? Har vært rimelig stresset noen ganger når verdisakene forsvinner ut av syne. Burde jo vært en smal sak å få ta bagasjen og så bli sjekket. Er det noe sted man burde vært sikret mot tyveri er det jo i sikkerhetskontrollen. Men er rimelig krise hvis mobil, lommebok og nettbrett forsvinner helt i starten av reisen. 

Dersom passasjeren faktisk driver med noe skummelt, så kan det være han har våpen eller lignende i bagasjen.

Anonymkode: 2c918...f4e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit, vi sjekker ikke dop nei. Det er ikke vårt ansvar.

Skulle vi feks se at du har fulle baggen av hasj eller andre ting så melder vi fra til politiet og tollere.

Ingen av våre maskiner er innstilt på å finne narkotika, men tollerne sine er det.

Merkelig at du sier det ikke blir sjekket. Var på Flesland og ble tatt i tilfeldigsjekk. Der tok de en greie/lapp på hendene mine, klærene og slikt og tok den inn i en maskin som sjekket etter narkotika... 

Anonymkode: a5211...cd7

Skrevet

Ja, blir alltid stoppet jeg. Den mest ubehagelige var i Amsterdam. Tror de hadde storkontroll etter det som skjedde i Tyrkia i sommer. Mye tungt bevæpnet mannskap fra militæret osv. De endevente veska mi, og stilte helt ekstreme spørsmål om nøklene mine - av alle ting.

I USA syns jeg også det var litt for "handsy", men der gikk det kjappere og enklere enn i Amsterdam i høst.

Tror vi får merke mer av dette fremover, nå som det skjer så mye dritt i Europa.

Skrevet

En gang hadde jeg en lekekatt i håndbagasjen (en som går av seg selv). Jeg var 11 eller noe. Den mente de i england var noe mystisk med. De måtte sjekke litt ekstra osv. De trudde beinet og magen til katten var en pistol 😅 også en gang jeg skulle på treningsleir så hadde jeg en ballpumpe i håndbagasjen (uvist hvorfor akkurat håndbagasjen). Også er det en nål på den (den en stikker i ballen). Den lå i en pose for seg selv for å ikke knekke. Var i spania. Sleit enormt med å forklare hva det var. Etter mye om og men så fikk jeg gå 😅

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at du sier det ikke blir sjekket. Var på Flesland og ble tatt i tilfeldigsjekk. Der tok de en greie/lapp på hendene mine, klærene og slikt og tok den inn i en maskin som sjekket etter narkotika... 

Anonymkode: a5211...cd7

Den lappen sjekker ikke narkotika, men om du har vært i kontakt med sprengstoff. Tro meg, vi sjekker aldri narkotika da det ikke er noen sikkerhetsrisiko å ha ombord på ett fly.

• Liker 7
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri. Er hvit jente som ser veldig ung ut

Dersom passasjeren faktisk driver med noe skummelt, så kan det være han har våpen eller lignende i bagasjen.

Nettopp, du har helt rett. Vi lar ikke passasjer få bagasjen før han/hun er sjekket. Til og med barn og rullestolbrukere blir tilfeldig kontrollert. Vi vet dessverre ikke hvordan er terrorist ser ut, derfor er det tilfeldige kontroller.

Vi sjekker ikke tilfeldige fordi vi synes det er gøy, det er maskinen du går igjennom som tilfeldig velger ut personen.

Ang hpndbgasje blir den røntgen og der er det vi som tar avgjørelse for hva som skal sjekkes og ofte er det ulovlige ting jeg tviler på st sidemannen din skulle fått ha tilgang til ombord på fly.

Dessuten er det heller ikke vårt firma som lager reglene, vi følger internasjonale regler og de kan dere lese om på OSL. no. Der står alt som er lov og ikke lov.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, du har helt rett. Vi lar ikke passasjer få bagasjen før han/hun er sjekket.

Men spørsmålet er hvorfor? På hvilken måte hjelper det sikkerheten at bagasjen seiler sin egen sjø mens passasjeren er et helt annet sted? 

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør det siste man ønsker være at bagasjen forsvinner bortetter båndet mens de sjekker undertøyet til passasjeren.

Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men spørsmålet er hvorfor? På hvilken måte hjelper det sikkerheten at bagasjen seiler sin egen sjø mens passasjeren er et helt annet sted? 

Fordi vi ikke har andre muligheter dessverre. Dessuten skjer det svært sjelden at det blir stjålet noe fra andre passasjerer.

Du kan sende klage til osl om akkurat dette, så kanskje de klarer å finne bedre løsninger for akkurat dette.

Skrevet

Da bør det siste man ønsker være at bagasjen forsvinner bortetter båndet mens de sjekker undertøyet til passasjeren.

Vi sjekker ikke undertøy, slutt å vær tåpelig.

Passasjerer som deg er vårt største mareritt.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi sjekker ikke undertøy, slutt å vær tåpelig.

Passasjerer som deg er vårt største mareritt.

De sjekker på innsiden av bukselinningen, så jo. Mulig ikke akkurat du gjør det, jeg får spørre etter deg neste gang :P Og "passasjerer som meg", jo takk. Kan informere om at jeg er en mønsterpassasjer i sikkerhetskontrollen. Klager aldri uansett hvor ubehagelig nærgående dere blir. Men kunne ønske dere ikke trakk ut buksen på en sånn måte at alle ser undertøyet. 

• Liker 2
Skrevet

Den lappen sjekker ikke narkotika, men om du har vært i kontakt med sprengstoff. Tro meg, vi sjekker aldri narkotika da det ikke er noen sikkerhetsrisiko å ha ombord på ett fly.

Den sjekker både sprengstoff (nitrater) og dop

Anonymkode: b2997...e0a

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir stoppet ganske ofte. Senest for et par dager siden. Det pep gjennom den maskinen. Greit, tok av sko. Pep fortsatt. Ingen belter, ingen smykker, ingenting. Ble sjekket og det viste seg at det var spilene i Bh'en som pep. Skal aldri fly med den Bh'en igjen :fnise:

Anonymkode: a8d71...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...