Gå til innhold

Skal man behandle professorer som noe opphøyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier ikke å skrive tittel eller noe når jeg mailer og jeg behandler dem stort sett som alle andre. Bør man vise spesiell respekt for dem? I enkelte land skal man behandle dem som noe veldig spesielt, men i Norge?

Anonymkode: 3a8a1...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er da mennesker, behandle dem deretter.

Vil tro dem bruker tittelen sin i arbeidssammenheng, selv jeg gjør det. Er 'kun' adjunkt med tillegg, men det ligger i signaturen min fra jobbens epost. Men med min private epost bruker jeg kun navnet mitt. Da er jeg privatperson.

Anonymkode: 1b923...d4e

Skrevet

Vanligvis, så får man denne typen "opplæring" med seg hjemmefra. Man behandler andre mennesker med respekt. Overordnede med litt mer høflighet og respekt enn man behandler folk flest med. 

Anonymkode: 94735...6de

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppdratt til å behandle alle med respekt og ikke behandle folk med høyere utdannelse med mer respekt enn naboen uten høyere utdannelse fordi alle har verdi i seg selv osv osv. 

Skrevet

Hvorfor det? De fleste som ender som professor gjør jo det fordi de ikke egner seg så bra i det vanlige arbeidslivet?

Anonymkode: ba2d0...3c7

Skrevet

Jeg kjenner mange professorer...men snakker til de som vanlig. Litt rart å si Hei professor Olsen! Da blir det mer for moro skyld, men det kan hende at de på seksti og oppover er mer gammeldags og ønsker å bli henvendt til med tittel og etternavn, aldri fornavn, jeg kjenner et par leger som nå er pensjonister i syttiårene og de liker å bli titulert med etternavn, men vi sier aldri doktor.

Anonymkode: e75a9...e5d

Skrevet

Er professoren din onkel, bruker du selvfølgelig hans navn når du skriver brevet. Det samme om henvendelsen gjelder hans støttemedlemskap i idrettslaget. Men skriver du til han i profesjonell sammenheng, blir det så klart med stilling: professor N.N. ,og med tittel (doktor) der det passer.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis, så får man denne typen "opplæring" med seg hjemmefra. Man behandler andre mennesker med respekt. Overordnede med litt mer høflighet og respekt enn man behandler folk flest med. 

Anonymkode: 94735...6de

Behandler du virkelig overordnede med mer respekt? :P

Anonymkode: 3e4d3...47d

• Liker 1
Skrevet
På 29.12.2016 den 12.15, AnonymBruker skrev:

Behandler du virkelig overordnede med mer respekt?

Du har mye igjen å lære!

Anonymkode: 22243...5ab

Skrevet

Du vil vel vise like mye respekt som enhver annen overordnet? I Norge er vi ikke så formelle, og bruker fornavn etc, ikke titler. Jobber sammen med mange professorer, og det ville aldri falle meg inn å være mer formell med dem enn med andre. Men i utlandet er saken ofte en annen! 

Anonymkode: d716d...b3e

Skrevet
På 29.12.2016 den 3.56, Knut Berg skrev:

Er professoren din onkel, bruker du selvfølgelig hans navn når du skriver brevet. Det samme om henvendelsen gjelder hans støttemedlemskap i idrettslaget. Men skriver du til han i profesjonell sammenheng, blir det så klart med stilling: professor N.N. ,og med tittel (doktor) der det passer.

Jeg har sendt mye mail til professorer i profesjonell sammenheng, og jeg har aldri brukt professor N.N. Og om du titulerer en professoer med doktor har du bommet, han er ikke doktor, han er professor. Doktor er lavere enn professor.

Anonymkode: 19df5...703

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har mye igjen å lære!

Jeg tror nok dessverre det er omvendt.... Om du er så naiv at du tror en person med en stilling fortjener mer respekt enn andre. Mennesker er mennesker, og drittsekker kommer også i professor-varianter. Man respekterer personen for den den er, ikke for hva den er

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eg har sendt mye mail til professorer i profesjonell sammenheng, og jeg har aldri brukt professor N.N. Og om du titulerer en professoer med doktor har du bommet, han er ikke doktor, han er professor. Doktor er lavere enn professor.

Brevet har sikkert kommet fram selv om du bommet litt på det formelle. De fleste er ikke så nøye på det og er vant til at mange er uvitende om slikt.

Du ser ut til å ikke forstå forskjellene mellom yrke, stilling og tittel. Et eksempel: yrket er lege, stilling er kommunelege I, tittel er cand. med. 
En professor innehar et bestemt professorat, det er altså en stilling som han er ansatt i. Doktorgrad er ikke en stilling, men en grad som er oppnådd. Tittelen dr. philos. bærer en resten av livet, uavhengig av eventuelle ansettelsesforhold. Slike, samt innehavere av PhD og alle tidligere doktorgrader, slik som dr. juris og dr. med, tiltales og omtales som doktor.
Det er vanlig at professorer har doktorgrad, men det er forsåvidt intet krav om det. 

Det er meningsløst å påstå at doktor er lavere enn professor. Professor er en stilling ved et universitet eller lignende med dertil hørende arbeidsplikt og lønn, doktorgrad er en utmerkelse som er oppnådd. Om og eventuelt med hva vedkommende arbeider – om det tier sagaen.

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke i Norge. Du har helt rett at det er en ganske streng skikk i andre land, men i Norge er det ganske uformelt. Jeg har ofte sendt noe formelle e-poster til professorer, og fått hverdagslig sjargong tilbake - noen ganger underskrevet med bare forbokstaven deres. 

Jeg pleier å se an den aktuelle professoren. Når det gjelder e-post skriver jeg alltid på en noe formell måte, men jeg inkluderer ikke titler.

Mange av svarene i tråden bommer nok helt på hva TS etterspør. Dette TS spør om er faktisk en greie. 

Anonymkode: ab1e4...d5f

Skrevet
På Thursday, December 29, 2016 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ikke å skrive tittel eller noe når jeg mailer og jeg behandler dem stort sett som alle andre. Bør man vise spesiell respekt for dem? I enkelte land skal man behandle dem som noe veldig spesielt, men i Norge?

Anonymkode: 3a8a1...3fb

I min jobb er det mange høye...."der oppe". De blir ikke behandlet annerledes enn de som vasker toalettene

Anonymkode: fbdb2...f6b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min jobb er det mange høye...."der oppe". De blir ikke behandlet annerledes enn de som vasker toalettene

Anonymkode: fbdb2...f6b

Det er bra. Vi vil ikke ha et samfunn som vurderer verdi ut fra yrket. Jeg tror det er viktig for samfunnet som en helhet at vi verdsetter alle mennesker. Vi trenger personer som jobber i ulike stillinger for å få ting til å gå rundt. Jeg tror det hadde vært mer psykisk sunt å verdsette alle, enn å lage nesten en undergruppe av mennesker man ser ned på. Det vil ikke være positivt for samfunnet som helhet om alle vaskerne ble sykmeldt fordi de ble nærmest mobbet fordi folk så ned på dem.

Skrevet

I USA kommer Donald Trump ikke lenger til å bli omtalt med sitt navn, men som Mr. President.

I Norge skriver man "Hei, Erna" når man sender brev til statsministeren. 

Norge er et veldig uformelt land, og det er en verdi i seg selv. Ingen professorer forventer at man tiltaler de med utdanningstittel. Da må man i såfall gjøre research på vedkommendes CV og se om en doktorgrad er oppnådd. Dessuten er "dr. ..." forskjellig fra land til land. 

Den eneste gangen man bruker folks utdanningstittel er når man henviser til noe de har skrevet eller sagt, eller siterer de. Ellers er det helt brudd på nrom og kutymet i Norge.

Anonymkode: 6cf81...b71

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge skriver man "Hei, Erna" når man sender brev til statsministeren. 

Nei, det gjør man virkelig ikke. Skriver du et brev til statsministeren som vedk. skal svare på i egenskap av statsminister, bruker du ikke engang navnet. Fordi brevet ikke er til en bestemt person, men til en funksjon eller verv (eller embete, i andre tilfeller).

"Hei, Erna"  er forbeholdt privat korrespondanse. Eller så er skribenten et barn, og er unnskyldt. (Eventuelt – er på et barns åndelige nivå).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...