AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Ja, som overskriften sier; hvor mange av dere med hannhunder av liten rase (1-6 kg) sliter med markering inne? Anonymkode: c0af0...685
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 For valper er dette helt normalt. Både for tipper og hannhunder. For så små hunder går det lite på markering og mer på at de ikke klarer å holde seg. Så hvis du har valp, bør du forsøke å ta den med ut oftere. Hvor gammel er hunden og hvor ofte er dere ute? Har selv hannhund av liten rase og han marker aldri inne. Sluttet vel med å tisse inne når han var 4 - 5 mnd gammel. Aldri siden. For noen går dette raskere og for andre igjen litt senere. Hvis han er en eldre enn dette ville jeg trappet opp treningen (gå ut på tisseturer mye oftere) eventuelt sjekket med veterinær om alt er som det skal. Anonymkode: c2708...cfe
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Har alltid hatt liten hannhund (4-5kg), og aldri hatt en eneste en som markerer inne. Den jeg har nå prøvde en gang når vi fikk besøk av en tispe og en hannhund, men etter å si ifra at vi ikke gjør sånt har det aldri skjedd igjen. Føler det store markeringsproblemet som går rundt for tiden er mest avhengig av å ikke luftes nok eller rett og slett trening. Anonymkode: 46bdc...826
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For valper er dette helt normalt. Både for tipper og hannhunder. For så små hunder går det lite på markering og mer på at de ikke klarer å holde seg. Så hvis du har valp, bør du forsøke å ta den med ut oftere. Hvor gammel er hunden og hvor ofte er dere ute? Har selv hannhund av liten rase og han marker aldri inne. Sluttet vel med å tisse inne når han var 4 - 5 mnd gammel. Aldri siden. For noen går dette raskere og for andre igjen litt senere. Hvis han er en eldre enn dette ville jeg trappet opp treningen (gå ut på tisseturer mye oftere) eventuelt sjekket med veterinær om alt er som det skal. Anonymkode: c2708...cfe Ja, det skjønner jeg. Vi har ikke valp enda, men får ila de neste 3 mnd. Spent som jeg er, har jeg allerede begynt å tenke på kjønn. Var jeg som opprettet tråden om "hannhund eller tispe," og etter å ha lest litt ellers også, virker det som en del hannhunder av liten rase sliter med nettopp dette problemet - også som voksen. Så ville bare høre om det virkelig er så ille, eller om det bare er fordi det er disse som markerer inne vi hører om og ikke resten. Men godt å høre at ikke alle har dette problemet! Er ikke så giret på løpetid, merker jeg. Ts Anonymkode: c0af0...685
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #5 Skrevet 29. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har alltid hatt liten hannhund (4-5kg), og aldri hatt en eneste en som markerer inne. Den jeg har nå prøvde en gang når vi fikk besøk av en tispe og en hannhund, men etter å si ifra at vi ikke gjør sånt har det aldri skjedd igjen. Føler det store markeringsproblemet som går rundt for tiden er mest avhengig av å ikke luftes nok eller rett og slett trening. Anonymkode: 46bdc...826 Okei, hvordan sa dere fra til han og fikk han til å skjønne at sånt ikke var lov? Ts Anonymkode: c0af0...685
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #6 Skrevet 29. desember 2016 En venninne av meg har en pom som markerer inne uansett hvor han er, hjemme, på besøk, på hytta etc. Det handler for han ikke om at han må tisse, han løper ofte rett inn og markerer etter tur. Anonymkode: 1eb58...c77
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: En venninne av meg har en pom som markerer inne uansett hvor han er, hjemme, på besøk, på hytta etc. Det handler for han ikke om at han må tisse, han løper ofte rett inn og markerer etter tur. Anonymkode: 1eb58...c77 Uff, høres slitsomt ut.. Akkurat dette jeg frykter med min om jeg skulle ende opp med en hann. Ts Anonymkode: c0af0...685
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #8 Skrevet 29. desember 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, hvordan sa dere fra til han og fikk han til å skjønne at sånt ikke var lov? Ts Anonymkode: c0af0...685 Jeg sa bare en streng nei, og han vet er klar over hva dette betyr. Eventuelt fjerne han fra situasjonen og avlede han hvis det trengs. Hadde ikke vært redd for å skaffe hannhund bare på grunn av markeringen, da det faktisk er mindre tallet som gjør det. Jeg kjenner mange med små hund og bare en som markerer på grunn av medisinske årsaker. Det handler om å gjøre klart at det ikke er lov (hvis valpen faktisk begynner å markere, det er stor forskjell på uhell og markering), og holde ved det, så er problemet unngått. Anonymkode: 46bdc...826
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #9 Skrevet 30. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa bare en streng nei, og han vet er klar over hva dette betyr. Eventuelt fjerne han fra situasjonen og avlede han hvis det trengs. Hadde ikke vært redd for å skaffe hannhund bare på grunn av markeringen, da det faktisk er mindre tallet som gjør det. Jeg kjenner mange med små hund og bare en som markerer på grunn av medisinske årsaker. Det handler om å gjøre klart at det ikke er lov (hvis valpen faktisk begynner å markere, det er stor forskjell på uhell og markering), og holde ved det, så er problemet unngått. Anonymkode: 46bdc...826 Okei. Har hørt om et par som bare begynner å markere inne "i skjul" hvis de skjønner at de ikke får lov, og ikke gir seg med markeringen.. Derfor jeg lurer men har nok så og si bestemt meg for hannhund! Også håper jeg bare at jeg er en av de heldige som slipper dette problemet Ts Anonymkode: c0af0...685
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #10 Skrevet 30. desember 2016 Tror det er mange med små hunder som er slappe med å ta de med ofte ut når de er valper. En stor hund kan jo nærmest tisse en halv liter om gangen og er vanskelig å se mellom fingrene på. Når mine små var valper tok jeg de med ut ca hver 1,5 time til de var 4 mnd. Sjeldnere og sjeldnere jo større de ble. De lærer raskt å si i fra og ser man etter ser man lett tegn på at de trenger å gå ut. Jeg har aldri kjeftet eller vært streng når de hadde uhell. Tenkt mer i baner at jeg ikke har vært oppmerksom nok. Forsøkt å komme i forkjøpet, tatt med ut og rost når de gjør sitt ute. Hunder er naturlig renslige dyr og ønsker ikke å gjøre fra seg der de bor. Jeg har heller aldri brukt aviser til å la hunden tisse inne. Heller noen turer ekstra ut. Anonymkode: c2708...cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå