Gå til innhold

Løpe hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer hvis man går/ løper hver dag? Hvis man spiser mindre enn det man "løper av seg"?

Anonymkode: eb375...a78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir tynn 

Anonymkode: 1a972...887

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir tynn 

Anonymkode: 1a972...887

Man blir tynnere ihvertfall.

Anonymkode: a71e5...486

• Liker 3
Skrevet

Av erfaring så blir du mer sulten. 

Hvis målet er at du skal bli tynnere så er det en livsstilendring som må til. 

Kiloene tar du bort på kjøkkenet og grammene fjerner du med trening, litt flåsete sagt egentlig men sant. 

Anonymkode: 906ac...1d3

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av erfaring så blir du mer sulten. 

Hvis målet er at du skal bli tynnere så er det en livsstilendring som må til. 

Kiloene tar du bort på kjøkkenet og grammene fjerner du med trening, litt flåsete sagt egentlig men sant. 

Anonymkode: 906ac...1d3

Jeg blir mindre sulten av å trene. Sunnere også.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Teriyaki skrev:

Jeg også. Er som en dominoeffekt. Hvis jeg ikke trener, ender jeg ofte opp med å spise masse usunt også.

Trener jeg, så får jeg mindre lyst på usunn mat. Og jeg får naturligvis mindre tid til å sitte inne og få lyst på mat, noe jeg ofte gjør når jeg ikke trener.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Jeg også. Er som en dominoeffekt. Hvis jeg ikke trener, ender jeg ofte opp med å spise masse usunt også.

Trener jeg, så får jeg mindre lyst på usunn mat. Og jeg får naturligvis mindre tid til å sitte inne og få lyst på mat, noe jeg ofte gjør når jeg ikke trener.

Samme med meg. Ikke nødvendigvis mindre mat, men mindre usunt. Søtsuget blir mindre og appetitten regulert. For meg er trening avgjørende for vektregulering.

Anonymkode: fb2a0...84f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Wolfmoon skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme med meg. Ikke nødvendigvis mindre mat, men mindre usunt. Søtsuget blir mindre og appetitten regulert. For meg er trening avgjørende for vektregulering.

Anonymkode: fb2a0...84f

Jepp, er sånn for meg også! 

Skrevet

Løping er noe av den hardeste belastningen du kan utsette kroppen for. Hvis du ikke har trent løping jevnlig vil du ha høy sannsynlighet for å pådra deg belastningsskader.

Du bør heller ta sikte på å løpe 3-4 turer i uka, det holder lenge for mosjonister. Du trenger ikke ligge i senga de dagene du ikke løper, alle bør få opp pulsen hver dag, men det trenger ikke være løping. Å sykle til og fra jobb eller skole er veldig bra, det kan godt komme i tillegg til løping.

Når man trener utholdenhet av en viss lengde og intensitet flere ganger i uka vil også hvileforbrenningen stige kraftig. Du vil derfor sannsynligvis oppleve økt apetitt, men det er greit å prøve å ikke spise veldig mye mer, bare litt ekstra, selv trenger jeg det om ikke annet så for å få sove.

Trenger du å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt?

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, Wiggins skrev:

Løping er noe av den hardeste belastningen du kan utsette kroppen for. Hvis du ikke har trent løping jevnlig vil du ha høy sannsynlighet for å pådra deg belastningsskader.

Du bør heller ta sikte på å løpe 3-4 turer i uka, det holder lenge for mosjonister. Du trenger ikke ligge i senga de dagene du ikke løper, alle bør få opp pulsen hver dag, men det trenger ikke være løping. Å sykle til og fra jobb eller skole er veldig bra, det kan godt komme i tillegg til løping.

Når man trener utholdenhet av en viss lengde og intensitet flere ganger i uka vil også hvileforbrenningen stige kraftig. Du vil derfor sannsynligvis oppleve økt apetitt, men det er greit å prøve å ikke spise veldig mye mer, bare litt ekstra, selv trenger jeg det om ikke annet så for å få sove.

Trenger du å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt?

163cm og 57kg

Skrevet
På 12/29/2016 den 20.42, Teriyaki skrev:

Her er jeg helt ulik. Jo mer jeg trener, jo mer sulten blir jeg. Ikke nødvendigvis på usunn mat, men kroppen trenger jo mer energi når man trener masse. 

Skrevet
1 minutt siden, drue skrev:

Her er jeg helt ulik. Jo mer jeg trener, jo mer sulten blir jeg. Ikke nødvendigvis på usunn mat, men kroppen trenger jo mer energi når man trener masse. 

Er sikkert forskjellig hvordan man reagerer på det da. :)

Skrevet
På 29. desember 2016 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis man går/ løper hver dag? Hvis man spiser mindre enn det man "løper av seg"?

Hvis du mister en del muskelmasse når du slanker deg (noe du gjør hvis du spiser for lite), vil du legge lettere på deg. Altså det skal ikke like mange kalorier til å gå opp i vekt som hvis du ikke spiser for lite. Konklusjonen burde altså være å spise jevnlig og sunt og vær i fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag. Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i det ettersom jeg ikke har behov for å slanke meg (da måtte jeg sikkert ha blitt lagt inn på sjukehuset etterhvert), men man burde ikke finne på å spise for lite iallfall sånn at man sulter. Såpass vet jeg. Tror man bare må eksperimentere litt selv, alle kropper fungerer litt forskjellig.  

Skrevet

Kroppen er en stor forbrenningsmaskin, celler og prosesser som skjer i kroppen krever energi for å fungere. Bare for å holde en person i komatilstand i live trenger en gjennomsnittlig dame rundt 1500 kalorier dagen for å holde kroppens funksjoner ved like.

Det som skjer om man forbrenner mer eller tilfører mindre energi en kroppen trenger, er at den gradvis brytes ned. Først tæres muskler og fett, deretter går det uttover indre organer. Svært undervektige og de som er undervektige over lang tid, får ofte hjertesvikt eller annen organsvikt.

Løping er en stor belastning for kroppen. Når man trener en muskel bryter man den ned, og ved restutisjon (hvile) bygges den opp sterkere. For at denne prosessen skal skje, krever det overskudd av energi samt hvile. Når du da spiser mindre enn kroppen i utgangspunktet trenger eller ikke får nok hvile, får ikke muskelen bygd seg opp. I tillegg krever muskler mye energi å vedlikeholde, så kroppen vil bryte dem ned slik at kroppen heller kan bruke energien på viktigere funksjoner. Altså bryter du ned muskelmasse ved for mye trening og for lite energi. Dette fører også til belastningsskader, som kan bli hemmende resten av livet.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

163cm og 57kg

Da har du ikke noe reelt helsemessig behov for å gå ned i vekt, men det er selvsagt bra å trene og være i aktivitet uansett. Du må gjerne trene jogging 3-4 ganger i uka, men skal du trene oftere enn det bør du supplere med andre treningsformer som ikke er like belastende for sener og ledd, som f. eks. sykling, svømming, ellipsemaskin eller den aller beste treningsformen: Langrenn. I langrenn får du ikke støtbelastningen på leddene som du får i jogging, og du trener omtrent alle musklene i hele kroppen. Jeg går bare og lengter etter at det skal komme snø her østafjells...

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk fra å jogge 3-4 ganger i uka til å jogge hver eneste dag. En sjelden dag jogget jeg ikke, og da ble det en gåtur i raskt tempo istedet. Selv om jeg hadde et godt treningsgrunnlag, merket jeg at det slet på kroppen å jogge hver dag. Jeg ble konstant sliten/trøtt i beina, merket ingen fremgang i styrketreningen, og stagnerte skikkelig. Derfor gikk jeg tilbake til å jogge 3-4 ganger i uka, og heller trene andre ting (styrketrening, gruppetimer etc.) hvis jeg ville ha flere økter. Det tok ikke lang tid før jeg igjen merket fremgang og glede i treningen. Det var faktisk var DIGG å jogge igjen, fordi jeg hadde mye mer og gi, siden jeg ikke slet ut kroppen min med å jogge hver eneste dag. Det er min erfaring, og slik anbefaler jeg ikke å begynne å jogge hver dag. Likevel er vi alle forskjellige, så for noen vil det sikkert funke å gjøre samme treningsform hver dag over lang tid :)

Skrevet
På 29.12.2016 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Man bør spise i tillegg. Man blir automatisk tynn uansett av trening. Jeg har begynt å trene, og regner med at jeg kommer til å ta av kraftig i vekt av treningen i seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...