Gå til innhold

Depresjon og psykolog - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes noen som har slitt med depresjon at det hjalp å gå til psykolog?

Jeg er 0 motivert, men noen som kanskje kan oppmuntre meg med at de har fått hjelp?

Anonymkode: d9b06...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør ha en viss motivasjon, iallfall et noenlunde åpent sinn. Psykologen kan ikke gjøre jobben alene. Samtidig er det ikke lett å holde motivasjonen oppe når man er depressiv. Gode psykologer hjelper deg til å motivere deg selv.

Jeg har vekslende erfaringer, men nå går jeg til en kjempeflink psykolog. Motivasjonen var på bånn da jeg begynte hos ham, men med hans dyktighet, menneskelighet og interesse for å få meg frisk klarer han å gi meg mot til å klare å jobbe meg ut av depresjonen.

Skrevet

psykologer er mennesker med tvilsom moral

Anonymkode: 1f91b...432

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

psykologer er mennesker med tvilsom moral

Anonymkode: 1f91b...432

Ja det er faktisk min erfaring også. Langt mellom firkløverene.

Skrevet

Det hjelper endel, men langt fra alle. Det kan være pga manglende kjemi mellom personene, manglende kompetanse fra behandler, manglende initiativ/samarbeid fra bruker, eller at det er ting som ikke kan snakkes bort. For min del, så er jeg i sistnevnte kategori, og terapi var til mer skade enn gavn. Det er livet mitt, og diverse kjemiske koblinger jeg har som er problemet, og det å over flere år få høre at "du tenker feil" i diverse innpakninger endte opp med at jeg følte meg mer mislykket enn det jeg var før. Det å endelig klare å få tak SSRI var som å slå på en bryter. Jeg er ikke frisk, men jeg føler meg frisk.

Men, jeg er etter det jeg forstår et uvanlig tilfelle. For de fleste vil en psykolog være nøytralt eller positivt i varierende grad, så lenge en ikke ser vedkommende som en gud. Følg magefølelsen, virker det som vedkommende er feil for deg, så bestem deg for et gitt antall timer du gir de for å se om inntrykket ditt av de endrer seg. Om det fortsatt er negativt? Bytt. Det å gå til en psykolog som er feil for deg, kan gjøre mer skade enn å gå uten.

Anonymkode: aba56...5d8

Skrevet

Jeg har prøvd begge deler, men for å fjerne depresjon var medikamenter og samtaleterapi hos psykiater det som hjalp meg. Jeg reflekterte også mye mellom timene jeg hadde med behandleren. Hvorfor sa han det? Hvorfor dro han samtalen i den retningen? osv. I begynnelsen var ikke jeg så motivert heller men etterhvert som jeg ble friskere og begynte å innse en del ting så akselererte tilfriskningen og min bevissthet rundt forskjellige ting i livet mitt. Hvis jeg kan bli tilnærmet frisk, jeg som har vært i så dyp depresjon i mange år, så kan også andre bli friske selv om det ser helt beksvart ut. Du må bare holde i tråden uansett hvor vondt du har det, for du kommer til å få det bedre.

Anonymkode: 633fc...7be

• Liker 1
Skrevet

For min del nytter ikke psykolog. De fleste av dem har så firkantet virkelighetsforståelse at jeg ikke klarer kommunisere selv friske sider av meg uten å føle meg som en freak. 

Anonymkode: be861...a2d

• Liker 1
Skrevet

Om du har en moderat til alvorlig depresjon, vil nok ikke samtaleterapi kunne hjelpe deg alene, men det kan definitivt virke i kombinasjon med medisiner. Personlig mener jeg at dersom du har prøvd samtaleterapi og mener det ikke fungerer, så har du ikke funnet den rette psykologen. Har gått til flere før, og ingen hjalp. Heldigvis tok det meg ikke mange før jeg fant den rette. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes noen som har slitt med depresjon at det hjalp å gå til psykolog?

Jeg er 0 motivert, men noen som kanskje kan oppmuntre meg med at de har fått hjelp?

Om det ikke hjelper, kan du kontakte mentalhelses hjelpetelefon eller Kirkens SOS, og du kan også skrive på chatte-siden til mentalhelse.no. Bare til forslag:)

Skrevet
7 minutter siden, Epiphany skrev:

Om du har en moderat til alvorlig depresjon, vil nok ikke samtaleterapi kunne hjelpe deg alene, men det kan definitivt virke i kombinasjon med medisiner. Personlig mener jeg at dersom du har prøvd samtaleterapi og mener det ikke fungerer, så har du ikke funnet den rette psykologen. Har gått til flere før, og ingen hjalp. Heldigvis tok det meg ikke mange før jeg fant den rette. 

Det kan godt være. Psykologer er forskjellige, som andre folk. Vil også tro at mange mennesker forsøker å hjelpe dem som sliter, men likevel ikke alltid klarer å forstå. Eksempelvis: 'du henger deg opp i småting', og 'kom deg over det'. Kan være at det er ment for å hjelpe, mens om man har et problem med at man henger seg opp i mindre ting, så er det kanskje en personlig grunn til det. Som at man har 'brent seg' på erfaringer. Så er det dette at det som er mindre utfordrende for én, kan være mer for en annen. Så jeg tenker det har mye å si om hvorvidt de som jobber med mennesker er i stand til å forstå sett fra en annen persons ståsted. 

• Liker 1
Skrevet

Ville heller prøvd lykkepiller b

Anonymkode: b383a...d75

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller prøvd lykkepiller b

Anonymkode: b383a...d75

LSD eller MDMA mener du? ;) Ikke akkurat lovlig, og vanskelig å få tak i. Antidepressiva derimot er lovlig i det minste.

Anonymkode: aba56...5d8

Skrevet
1 time siden, Mari Y skrev:

Om det ikke hjelper, kan du kontakte mentalhelses hjelpetelefon eller Kirkens SOS, og du kan også skrive på chatte-siden til mentalhelse.no. Bare til forslag:)

Kan du slutte å spamme alle tråder om psykisk helse?  

Dessuten er ikke den instansen så fantastisk som du tror. Jeg satt en halvtime i tlf en gang før jeg fikk beskjed om alt for stor pågang også la de på. Så 30 min kø og null resultat. En annen gang hadde jeg kontakt per mail. Etter to svar så svarte de ikke på neste mail, så da fikk jeg ikke noe videre hjelp. Så jeg kommer ikke til å henvende meg dit flere ganger. Har heldigvis mer støtte rundt meg nå enn da, så jeg trenger ikke et sånt tilbud lenger da jeg har masse helsepersonell rundt meg.

Anonymkode: 98d62...5d3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du slutte å spamme alle tråder om psykisk helse?  

Dessuten er ikke den instansen så fantastisk som du tror. Jeg satt en halvtime i tlf en gang før jeg fikk beskjed om alt for stor pågang også la de på. Så 30 min kø og null resultat. En annen gang hadde jeg kontakt per mail. Etter to svar så svarte de ikke på neste mail, så da fikk jeg ikke noe videre hjelp. Så jeg kommer ikke til å henvende meg dit flere ganger. Har heldigvis mer støtte rundt meg nå enn da, så jeg trenger ikke et sånt tilbud lenger da jeg har masse helsepersonell rundt meg.

Anonymkode: 98d62...5d3

Ehh...spamme?

Ellers tipper jeg du har en fin dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...