AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Mener ikke hvis man skal stelle et sår elns bare hvis man skal holde i en pasient og hjelpe den med å gå på do fks. Bruker dere hansker da? Anonymkode: a7ff7...122
Kontormus Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Ved eventuell kontakt med kroppsvæsker, ellers ikke 5
ViljaH Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 I de tilfellene jeg har mottatt helsetjenester, så virker standarden å være hvis kontakt med kroppsvæsker. Alle sykepleiere håndhilser uten hanske ved første møte f.eks. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 Man bruker hansker alltid med pasienter der det er smitte, men ellers skal man ikke bruke hansker dersom man ikke har kontakt med kroppsvæsker. Man skal altså stelle pasientene oventil uten hansker (dersom de ikke har sår altså o.l) og nedentil med hansker. Jeg kan ofte ha sår på en hånd og da bruker jeg hanske på den hånden i all kontakt med pasienten eller at jeg bruker sprayplaster dersom det lar seg gjøre. Anonymkode: d409f...d30
sonush Skrevet 29. desember 2016 #5 Skrevet 29. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bruker hansker alltid med pasienter der det er smitte, men ellers skal man ikke bruke hansker dersom man ikke har kontakt med kroppsvæsker. Man skal altså stelle pasientene oventil uten hansker (dersom de ikke har sår altså o.l) og nedentil med hansker. Jeg kan ofte ha sår på en hånd og da bruker jeg hanske på den hånden i all kontakt med pasienten eller at jeg bruker sprayplaster dersom det lar seg gjøre. Anonymkode: d409f...d30 Har du lært å stelle oventil uten hansker? For det første så er det ekkelt å stelle en fremmed voksen mann på overkroppen uten hansker, en svett hårete mann, med inntørket svette. For det andre så har jeg ingen behov for å hud mot hud kontakt med en annen fremmed person, i en stell situasjon. For det tredje så har ikke hendene mine godt av å være så lenge i vann/såpevann. For å ikke snakke om at vi gjerne har stell for flere, og å gå fra pasient til pasient, uten bruk av hansker i stell høres bare ekkelt ut. Til TS. Vi bruker hansker i møte med stell, smitte, IV medisiner i en sentral vene, sår hos pasienten eller hos meg. Kommer kun på disse i farta. Bruker hansker i håndhilsing kun ved smitte.
Kontormus Skrevet 29. desember 2016 #6 Skrevet 29. desember 2016 Bruk alltid hansker ved: kontakt med biologisk materiale som puss, bandasjer, urin, feces etc ved stell av pasienten mulig eller kjent direkte kontakt med sår og slimhinner kontakt med biologisk materiale som blod, vevsvæsker, og sekreter sår eller rifter (som dekkes med vanntett plaster) på egne hender ved smitteisolasjon og vurder hanskebruk ved eksem på hendene og ved andre spesielle situasjoner Det er vel slik en lærer at hansker skal brukes. Og de som syns det er ekkelt å komme nær fremmedes hud, bør vel vurdere om de burte velge et annet yrke 22
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 1 time siden, sonush skrev: Har du lært å stelle oventil uten hansker? For det første så er det ekkelt å stelle en fremmed voksen mann på overkroppen uten hansker, en svett hårete mann, med inntørket svette. For det andre så har jeg ingen behov for å hud mot hud kontakt med en annen fremmed person, i en stell situasjon. For det tredje så har ikke hendene mine godt av å være så lenge i vann/såpevann. For å ikke snakke om at vi gjerne har stell for flere, og å gå fra pasient til pasient, uten bruk av hansker i stell høres bare ekkelt ut. Til TS. Vi bruker hansker i møte med stell, smitte, IV medisiner i en sentral vene, sår hos pasienten eller hos meg. Kommer kun på disse i farta. Bruker hansker i håndhilsing kun ved smitte. Unnskyld meg men har du vurdert et annet yrke som ikke innebærer stell? Det er ikke god skikk å alltid bruke hansker når du tar på pasienten/brukeren. Under dusjing i hjemmetjenesten der brukeren selv greier å vaske seg nedentil brukes ikke hansker. Det legges stor vekt på at spesielt eldre får kroppskontakt og blir tatt på, ved feks vask på rygg og at man tar i litt når man går over med kluten og etterpå ved tørking med håndkle. Anonymkode: 3da9f...2a0 12
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #8 Skrevet 29. desember 2016 Nå bruker jeg generelt mindre hansker enn de fleste, men foruten alle prosedyrer som krever hansker, bruker jeg hansker ved nedetilstell, dusj, svært skitne pasienter, pas som er tilgriset, mistanke om smitte eller hvis jeg har sår på hendene. Anonymkode: 98f05...a88 3
Gjest Sparkly Skrevet 29. desember 2016 #9 Skrevet 29. desember 2016 8 timer siden, sonush skrev: Har du lært å stelle oventil uten hansker? For det første så er det ekkelt å stelle en fremmed voksen mann på overkroppen uten hansker, en svett hårete mann, med inntørket svette. For det andre så har jeg ingen behov for å hud mot hud kontakt med en annen fremmed person, i en stell situasjon. For det tredje så har ikke hendene mine godt av å være så lenge i vann/såpevann. For å ikke snakke om at vi gjerne har stell for flere, og å gå fra pasient til pasient, uten bruk av hansker i stell høres bare ekkelt ut. Til TS. Vi bruker hansker i møte med stell, smitte, IV medisiner i en sentral vene, sår hos pasienten eller hos meg. Kommer kun på disse i farta. Bruker hansker i håndhilsing kun ved smitte. Ja gjorde ikke du? Nå er det litt forskjell om pasienten er full an svette, men det er langt i fra alle pasientene. Situasjonen du beskriver hadde jeg kanskje vurdert men igjen så er det da snakk om kroppsvæsker når det er mye svette. Det er heller ikke spørsmål om hva du har behov for men hva pasienten har behov for. Om noen kom de disse gummihanskene for å hjelpe meg med oventil vask (uten at jeg var full i svette osv) hadde jeg nok følt meg litt rar. Man lærte også om dette på skolen angående selvfølelsen til pasienten. Til Ts. Jeg bruker som du nok har forstått kun hansker om det er spesielle grunner til det som kroppsvæsker sommer på avveie eller slike ting. Så selvsagt ved nedentilvask, stell av sår osv, håndtering av blod osv.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #10 Skrevet 29. desember 2016 9 timer siden, sonush skrev: Har du lært å stelle oventil uten hansker? For det første så er det ekkelt å stelle en fremmed voksen mann på overkroppen uten hansker, en svett hårete mann, med inntørket svette. For det andre så har jeg ingen behov for å hud mot hud kontakt med en annen fremmed person, i en stell situasjon. For det tredje så har ikke hendene mine godt av å være så lenge i vann/såpevann. For å ikke snakke om at vi gjerne har stell for flere, og å gå fra pasient til pasient, uten bruk av hansker i stell høres bare ekkelt ut. For en forferdelig holdning til andre mennesker (menn!) du har. Har selv jobbet på sykehjem og i hjemmesykepleien, har aldri møtt på et eneste menneske jeg synes det var ekkelt å stelle. Når du har slike tanker burde du virkelig finne deg noe annet å gjøre. Og JA, man steller da virkelig overkropp uten hansker. Ærlig talt. Det er ikke en bæsj du tar på. Anonymkode: dace2...b8a 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #11 Skrevet 29. desember 2016 Jeg sliter veldig med at folk jeg ikke kjenner skal ta på meg, så for meg (som pasient) er det veldig greit at de bruker hansker. Det gjør det faktisk lettere for meg å takle at noen tar på meg når jeg slipper direkte hudkontakt. Anonymkode: 08abf...1e4 2
boblevann Skrevet 29. desember 2016 #12 Skrevet 29. desember 2016 (endret) Bruker kun hansker hvis jeg kommer i kontakt med blod/urin/avføring etc. Ellers har jeg veldig sarte hender, så bruker hansker hvis brukeren ønsker en såpe ved stell som jeg ikke tåler etc. (Forklarer hvorfor hansker på forhånd). Synes hansker er upersonlig og vil ikke at brukerne skal tro jeg syns de er ekkel. Bruker aldri hansker ved oventil stell (med mindre feil såpe). Bruker ikke hansker når jeg følger bruker på do, men tar på hansker hvis jeg må tørke/bytte bleie/osv. Skjønner? Endret 29. desember 2016 av boblevann 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #13 Skrevet 29. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter veldig med at folk jeg ikke kjenner skal ta på meg, så for meg (som pasient) er det veldig greit at de bruker hansker. Det gjør det faktisk lettere for meg å takle at noen tar på meg når jeg slipper direkte hudkontakt. Anonymkode: 08abf...1e4 Dette vil tas hensyn til om du gir beskjed om dette selvfølgelig 🙂 Anonymkode: 698ae...49f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #14 Skrevet 29. desember 2016 10 timer siden, sonush skrev: Har du lært å stelle oventil uten hansker? For det første så er det ekkelt å stelle en fremmed voksen mann på overkroppen uten hansker, en svett hårete mann, med inntørket svette. For det andre så har jeg ingen behov for å hud mot hud kontakt med en annen fremmed person, i en stell situasjon. For det tredje så har ikke hendene mine godt av å være så lenge i vann/såpevann. For å ikke snakke om at vi gjerne har stell for flere, og å gå fra pasient til pasient, uten bruk av hansker i stell høres bare ekkelt ut. Til TS. Vi bruker hansker i møte med stell, smitte, IV medisiner i en sentral vene, sår hos pasienten eller hos meg. Kommer kun på disse i farta. Bruker hansker i håndhilsing kun ved smitte. 1. Du har en respektløs holdning overfor pasienter. Hva slags usselt helsepersonell omtaler en pasient som "en svett hårete mann med inntørket svette". Denne pasienten hadde nok helst ønsket å ikke ha behov for hjelp med stell, men det er nå slik situasjonen er. Det minste helsepersonell kan gjøre er å behandle pasienter med litt verdighet. Jeg ser ingen grunn til å gå med hansker utenom de årsakene Kontormus oppnevner. 2. Da har du ingenting å gjøre som helsepersonell. 3. Irrelevant. Det er jobben din. 4. Det er blant annet derfor vi spriter hendene. Anonymkode: 57589...27b 8
happiest Skrevet 29. desember 2016 #15 Skrevet 29. desember 2016 Nei, det er ikke nødvendig. Men om jeg skal hjelpe en pasient på toalettet og vet jeg må være rask (feks om pasienten har store smerter, er dement eller jeg vet det er fare for at trusen/klærne allerede er tilgriset) så tar jeg på hansker før jeg hjelper. Da er jeg klar og slipper å bruke tid på å ta på hansker inne på badet. Gjør det også dersom jeg vet pasienten er "grisete" (unnskyld ordet), f.eks en dement som pleier å ta seg ned i bleien ol. 1
sonush Skrevet 29. desember 2016 #16 Skrevet 29. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg men har du vurdert et annet yrke som ikke innebærer stell? Det er ikke god skikk å alltid bruke hansker når du tar på pasienten/brukeren. Under dusjing i hjemmetjenesten der brukeren selv greier å vaske seg nedentil brukes ikke hansker. Det legges stor vekt på at spesielt eldre får kroppskontakt og blir tatt på, ved feks vask på rygg og at man tar i litt når man går over med kluten og etterpå ved tørking med håndkle. Anonymkode: 3da9f...2a0 5 timer siden, Sparkly skrev: Ja gjorde ikke du? Nå er det litt forskjell om pasienten er full an svette, men det er langt i fra alle pasientene. Situasjonen du beskriver hadde jeg kanskje vurdert men igjen så er det da snakk om kroppsvæsker når det er mye svette. Det er heller ikke spørsmål om hva du har behov for men hva pasienten har behov for. Om noen kom de disse gummihanskene for å hjelpe meg med oventil vask (uten at jeg var full i svette osv) hadde jeg nok følt meg litt rar. Man lærte også om dette på skolen angående selvfølelsen til pasienten. Til Ts. Jeg bruker som du nok har forstått kun hansker om det er spesielle grunner til det som kroppsvæsker sommer på avveie eller slike ting. Så selvsagt ved nedentilvask, stell av sår osv, håndtering av blod osv. Meget mulig at vi snakker om to forskjellige steder. Jeg har jobbet på sykehus i 14 år, og bruker hansker i stell, de siste årene har jeg jobbet med barn, der det har vært lite stell. Vi steller multifunksjonhemmede barn, med hansker også. Disse barna får mye hudkontakt, bare ikke i stellesituasjoner. Å sette pasienten i fokus og det har vi og, men jeg kan faktisk ikke sette pasienten i sentrum i alle situasjoner. Ikke kan jeg ha hendene mine i såpevann for lenge. For å være helt ærlig så kan jeg virkelig ikke huske å ha "lært" å vaske oventil uten hansker
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #17 Skrevet 29. desember 2016 1 time siden, sonush skrev: Meget mulig at vi snakker om to forskjellige steder. Jeg har jobbet på sykehus i 14 år, og bruker hansker i stell, de siste årene har jeg jobbet med barn, der det har vært lite stell. Vi steller multifunksjonhemmede barn, med hansker også. Disse barna får mye hudkontakt, bare ikke i stellesituasjoner. Å sette pasienten i fokus og det har vi og, men jeg kan faktisk ikke sette pasienten i sentrum i alle situasjoner. Ikke kan jeg ha hendene mine i såpevann for lenge. For å være helt ærlig så kan jeg virkelig ikke huske å ha "lært" å vaske oventil uten hansker Jeg jobber på sykehjem, eneste gangene jeg gjør det er hvis det er fare for kroppsvæsker, sår eller smitte. Om jeg hadde slitt med hendene og ikke kunne hatt dem i såpevann hadde nok jeg også brukt hansker. Vi lærte faktisk om bruk av hansker ved stell i ansiktet og oventil, fikk også prøve forskjellen hvordan det føltes (folk er ulike slik som en nevnte over her så slike ting må jo tas hensyn til). Men jeg har kollegaer som sliter med eksemer, ekstremt tørre hender osv de bruker hansker, men reagerer selvsagt ikke på dette da det blir både å beskytte deg selv og pasienten. Anonymkode: 698ae...49f
PrincessConsuela Skrevet 30. desember 2016 #18 Skrevet 30. desember 2016 Er ikke sykepleier eller helsefagarbeider så har ikke "lært" noe om når man skal bruke hansker, men jeg bruker hansker ved sårstell, bleieskift (og da kun når jeg tar i bleien og tørker etterpå), tannpuss, om klær er tilgriset, ved dusj om jeg har 2+ dusjer den dagen eller om pasient bruker en såpe som lukter sterkt, nedentilstell, eller om jeg har sår på hendene.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #19 Skrevet 31. desember 2016 På 28.12.2016 den 22.36, ViljaH skrev: I de tilfellene jeg har mottatt helsetjenester, så virker standarden å være hvis kontakt med kroppsvæsker. Alle sykepleiere håndhilser uten hanske ved første møte f.eks. Det gjelder da for alle i helsevesenet. Sykepleiere er ikke en egen rase. Alt fra assistenter til leger skal da håndhilse uten hansker Er så lei av at enkelte tror at helsevesenet kun består av sykepleiere. Anonymkode: c8aa2...d04 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #20 Skrevet 31. desember 2016 På 29.12.2016 den 18.07, sonush skrev: Meget mulig at vi snakker om to forskjellige steder. Jeg har jobbet på sykehus i 14 år, og bruker hansker i stell, de siste årene har jeg jobbet med barn, der det har vært lite stell. Vi steller multifunksjonhemmede barn, med hansker også. Disse barna får mye hudkontakt, bare ikke i stellesituasjoner. Å sette pasienten i fokus og det har vi og, men jeg kan faktisk ikke sette pasienten i sentrum i alle situasjoner. Ikke kan jeg ha hendene mine i såpevann for lenge. For å være helt ærlig så kan jeg virkelig ikke huske å ha "lært" å vaske oventil uten hansker Sunn fornuft er vanligvis ikke noe man må lære. Anonymkode: 758ca...5ba 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå