Gå til innhold

Nyttårsorkanen 1992

Anbefalte innlegg

Gjest Jacklost
Skrevet

Er det noen her som er gammel nok til å huske den? Ser reportasjen om den nå på NRK 1 og det ser fryktelig ille ut 😬 Har hørt om den fra mamma og mormor, jeg var bare 2 måneder da så jeg husker ingenting. Bra den bare kommer hvert 200 år

Skrevet
2 minutter siden, Jacklost skrev:

Er det noen her som er gammel nok til å huske den? Ser reportasjen om den nå på NRK 1 og det ser fryktelig ille ut 😬 Har hørt om den fra mamma og mormor, jeg var bare 2 måneder da så jeg husker ingenting. Bra den bare kommer hvert 200 år

Er du litt engstelig for uvær Jacklost? Ikke kritisk ment, bare nysgjerrig

Anonymkode: 5c044...876

Gjest Jacklost
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du litt engstelig for uvær Jacklost? Ikke kritisk ment, bare nysgjerrig

Anonymkode: 5c044...876

Ikke nå, men jeg lurer på om det er noen her som er gamle nok til å huske denne orkanen. Så ut som heftige saker

Et veldig stort ship ble slengt på siden borte ved sunnmørshallen området her, sykt o.O

Skrevet

Husker den godt, jeg. Var på fest hos noen venner utenfor Bergen, og skulle sove i loftsetasjen. Der var det et stort takvindu rett over sengen min. Sov ikke mye den natta. 

Det jeg husker best, er lyden. Det var ikke lyden av vanlig storm. Det var en skremmende dyp "ule-lyd" i tillegg som jeg aldri har hørt før - eller senere. 

Skrevet

Ja jeg husker den, eller jeg husker at det var storm fordi de andre snakket om det. Jeg merket bare at det blåste endel. Bodde inni Sognefjorden så merket det vel ikke så godt der.

Anonymkode: ff574...424

Skrevet

Husker den godt ja.  Var på ferie på nordmøre og kom meg ikke hjem på flere dager, da ferjene ikke gikk.  Var trær liggende overalt, og taket til naboen fløy forbi.  Strømløse i et par dager, lagde mat på ovnen.  Gjorde inntrykk, var bare ungdom den gang. 

Skrevet

Var ni år og bodde i ytre Sogn og Fjordane. Husker at jeg våkna på natta og gikk inn i stua fordi det bråka. Mamma stod på hallen og kikket inn i stua med døren på gløtt, en stor skyvedør. Hun ba meg legge meg igjen og jeg fikk ikke gå inn på stua. Hun stengte døren og sa at alt var ok. 

Ene store stuevinduet vårt ble knust, de to andre ble lekk (sugd ut av pakningen) så alle tre måtte byttes. Kledning på huset hadde flere dype hakk og sår av bølgeblekk og avfall. Jeg husker det var rart dagen etter. Ikke noe snø, egentlig fint vær. Og ingen låver eller naust i sikte. Naboen hadde mistet verandaen sin. 

Også husker jeg en bit 2x4 bjelke som pappa skulle fjerne fra plenen. Måtte til med traktoren, den var spiddet nesten to meter på skrå inn i jorda. 

Jeg kjenner ingen som mistet hjemmet sitt, men alle jeg kjente fikk skader på eiendom, mistet båter, biler eller  hytter. 

Også husker jeg ukene etterpå, uten strøm. Det var kjedelige og langdryge dager hvor mammas venninne og familien bodde hos oss. For de hadde ikke vedfyring og det var kaldt hos dem. 

Anonymkode: ea42f...7a8

Skrevet

Da var jeg 10 år. Husker det godt. Vi var ute på en høyde der jeg kommer fra for å se på rakettene da det begynte å blåse opp. Det blåste veldig, så vi pakket sammen og dro ned igjen. Dagen etter var vi uten strøm, masse trær hadde falt ned og den digre og tunge låvedøra lå slengt på tunet. Helt syke krefter som hadde vært i sving.

Anonymkode: 03515...ace

Skrevet

Ja, jeg husker den veldig godt, jeg var dritredd.

Skrevet

Ja husker det godt, jeg var 15 år da. Bodde i Nord-Trøndelag, takene i nabolaget løsnet så vi rømte til tante som bodde i et stort hus på landet. Det gikk heldigvis fint med oss, men husker jeg var livredd hele natten.

Anonymkode: 52d15...ec2

Skrevet

Husker den veldig godt. Jeg var kjemperedd og strømmen var borte i flere dager. Aldri opplevd et sånt uvær siden.

Skrevet

Jeg var bare fire år da, så husker den ikke så veldig godt, men jeg kan huske at jeg syntes det var veldig skummelt. 

Skrevet

Jeg var 15 år og sov meg utrolig nok gjennom den jeg. Våknet i ni tiden på morgenen og så ut soveromsvinduet, lurte veldig på hvorfor naboen hadde satt båten sin midt i hagen i løpet av natten(den hadde stått på en henger 10 meter unna og hadde blitt flyttet av vinden.)

Går inn i stua og ser uthuset/vedskjulet vårt ligge jevnet med jorden, ikke noe solid bygg sånn sett, men borte var det hvertfall. Var også en del knekte trær å se. Strømmen var også borte. Skjønner da(og får høre av foreldrene mine) at det hadde vært kraftig vind om natten. Kan den dag i dag ikke fatte at jeg sov meg gjennom det. Nå hadde jeg riktignok soverom på motsatt side av stormens retning, og i første etasje, så det kan ha sitt å si til at jeg ikke merket så mye.

Anonymkode: 6553c...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...