Gå til innhold

Kjøpe leilighet i utlandet eller et sted i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

..som man aldri har bodd før? Jeg føler jeg må kjøpe leilighet snart. Har fått lån på ca 2,3 men det er altfor lite til å få en respektabel leilighet i Oslo, hvor jeg bor nå. Vurderer å kjøpe leilighet i København, eller et annet sted i Norge hvor det er billigere. Hvor lurt/dumt er det å kjøpe et sted man aldri har bodd før? Har vært i København  og elsker byen, men blir selvsagt noe annet å flytte dit. I tillegg har jeg ikke jobb der eller noen jeg kjenner ;) 

Blir gaaaaaaaaaaaaaaal. Hva skal jeg gjøre? Kjøpe en knøttliten bolig i Oslo? Leie resten av livet? Vil leve litt også, ikke sitte med nesa i lån resten av livet :( 

Anonymkode: 377f1...42a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..som man aldri har bodd før? Jeg føler jeg må kjøpe leilighet snart. Har fått lån på ca 2,3 men det er altfor lite til å få en respektabel leilighet i Oslo, hvor jeg bor nå. Vurderer å kjøpe leilighet i København, eller et annet sted i Norge hvor det er billigere. Hvor lurt/dumt er det å kjøpe et sted man aldri har bodd før? Har vært i København  og elsker byen, men blir selvsagt noe annet å flytte dit. I tillegg har jeg ikke jobb der eller noen jeg kjenner ;) 

Blir gaaaaaaaaaaaaaaal. Hva skal jeg gjøre? Kjøpe en knøttliten bolig i Oslo? Leie resten av livet? Vil leve litt også, ikke sitte med nesa i lån resten av livet :( 

Kjenner du til boligprisene i København? Hvis ikke, forbered deg på et sjokk

Anonymkode: de8cd...a12

• Liker 4
Skrevet

MSN må ha tilknytning til Danmark for å kjøpe i København 

Anonymkode: ea29c...497

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du til boligprisene i København? Hvis ikke, forbered deg på et sjokk

Takk for utfyllende og oppklarende svar ;) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende og oppklarende svar ;) 

Det var ikke mulig å gi deg et utfyllende og oppklarende svar, så lenge du demonstrerte så tydelig i HI at du manglet basis kunnskap.... 

Altså: Du får omtrent ikke noe for 2,3 mill. i København.

Og før du eventuelt tenker på å kjøpe i en mindre norsk by, eller i et billigere land: Hva jobber du med? Eller hva har du tenkt å jobbe med? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke mulig å gi deg et utfyllende og oppklarende svar, så lenge du demonstrerte så tydelig i HI at du manglet basis kunnskap.... 

Altså: Du får omtrent ikke noe for 2,3 mill. i København.

Og før du eventuelt tenker på å kjøpe i en mindre norsk by, eller i et billigere land: Hva jobber du med? Eller hva har du tenkt å jobbe med? 

Men i alle dager. Ta med den besserwisserheten din et annet sted.

Er forøvrig lærer. Får vel kjeft av deg for det også antar jeg ;) Men vet ikke om jeg vil jobbe som det. 

Skrevet

Det beste er vel at du først leier i området du ser deg ut. Men å skaffe ny jobb er vel ikke enklere uansett hvor du drar. Og jo, Danmark er dyrt. 

Jeg ville satset på noe billig utenfor Oslo, så langt man kommer med tog eller bane.

Anonymkode: 69d85...cbf

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager. Ta med den besserwisserheten din et annet sted.

Er forøvrig lærer. Får vel kjeft av deg for det også antar jeg ;) Men vet ikke om jeg vil jobbe som det. 

Hårsår du da? Jeg trodde det var en veldig ung og veldig uerfaren person som skrev HI. 

Det tar bare et par små minutter på Google å finne ut at du får ingen respektabel (eller urespektabel) leilighet i København for 2,3 millioner. 

Du har et yrke der det er veldig lett å få jobb ute på "bygda" i Norge. Der får du kjøpt masse bra for 2,3 mill. 

Lykke til! 

• Liker 3
Skrevet

Du kan få fine ting i Stavanger for 2,3 mill for tida, til og med saker over 50kvm i sentrale områder. Og direktefly og tog til Oslo om du får heimlengt.

Anonymkode: 2f593...b5a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hårsår du da? Jeg trodde det var en veldig ung og veldig uerfaren person som skrev HI. 

Det tar bare et par små minutter på Google å finne ut at du får ingen respektabel (eller urespektabel) leilighet i København for 2,3 millioner. 

Du har et yrke der det er veldig lett å få jobb ute på "bygda" i Norge. Der får du kjøpt masse bra for 2,3 mill. 

Lykke til! 

Nei, elsker å bli lugga faktisk :fnise:

Ok, sjekka bittelitt på en dansk boligside, og der var det en del leiligheter rundt 1,5-2 millioner, men fikk ikke sett hvordan de så ut inni - så du har sikkert rett.

Tusen takk, det trenger jeg!

Skrevet

Du kan få fine ting i Stavanger for 2,3 mill for tida, til og med saker over 50kvm i sentrale områder. Og direktefly og tog til Oslo om du får heimlengt.

Anonymkode: 2f593...b5a

Enig i dette, men dersom TS ønsker penger raskt så er nok ikke dette løsningen. Boligmarkedet i Stavanger står stille for øyeblikket pga oljekrisen, men om 15-30 år når industrien har fått omstilt seg så vil nok boligprisene øke en god del. 

Anonymkode: bf8ef...713

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er vel at du først leier i området du ser deg ut. Men å skaffe ny jobb er vel ikke enklere uansett hvor du drar. Og jo, Danmark er dyrt. 

Jeg ville satset på noe billig utenfor Oslo, så langt man kommer med tog eller bane.

Anonymkode: 69d85...cbf

Hmm, ja, flere som sier det - men føler jeg ikke har "tid" til det. 

Ja, kanskje det som er best!

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! 

Er det mulig? Uttaler deg som ekspert fordi du har vært envtur på Strøket? Du kan jo umulig ha gjort et googlesøk selv for svaret ditt er så feil som det kan bli.

Videre hadde DK inkl Køben en veldig korreksjon i eiendomsmarkedet for få år siden, og det er fortsatt billigere i Oslo. 

Du kjenner altså åpenbart ikke særlig godt til København eller boligmarkedet der, og så driver du belæring av andre... jaja.

For det første er det andre regler og lavere krav for å eie bolig som utlending i DK enn om man skal eie fritidsbolig. Skal Ts jobbe der, er det uproblemstisk å kjøpe. 

For det andre er København mer enn indre by, og gode sykkel og kollektivforhold gjør radiusen større. Du vil uten problem kunne kjøpe både i Køben, og i nærliggende områder som Amager, Fredriksberg mv. 

Ts, var jeg deg ville jeg søkt jobb og leid leilighet først og så funnet et sted når du visste hvor du vil jobbe og var blitt litt kjent i byen. Synes du er sprek og tror ikke det er dumt å kjøpe i Køben om du tenker å bli noen år. Ville bok selv valgt Køben, før Stockholm, om jeg skulle flytte. Men du må avklare m banken om de godtar pant i utenlandsk eiendom. Nordea burde gjøre det. 

Anonymkode: 06345...c50

• Liker 2
Skrevet

Er det mulig? Uttaler deg som ekspert fordi du har vært envtur på Strøket? Du kan jo umulig ha gjort et googlesøk selv for svaret ditt er så feil som det kan bli.

Videre hadde DK inkl Køben en veldig korreksjon i eiendomsmarkedet for få år siden, og det er fortsatt billigere i Oslo. 

Du kjenner altså åpenbart ikke særlig godt til København eller boligmarkedet der, og så driver du belæring av andre... jaja.

For det første er det andre regler og lavere krav for å eie bolig som utlending i DK enn om man skal eie fritidsbolig. Skal Ts jobbe der, er det uproblemstisk å kjøpe. 

For det andre er København mer enn indre by, og gode sykkel og kollektivforhold gjør radiusen større. Du vil uten problem kunne kjøpe både i Køben, og i nærliggende områder som Amager, Fredriksberg mv. 

Ts, var jeg deg ville jeg søkt jobb og leid leilighet først og så funnet et sted når du visste hvor du vil jobbe og var blitt litt kjent i byen. Synes du er sprek og tror ikke det er dumt å kjøpe i Køben om du tenker å bli noen år. Ville bok selv valgt Køben, før Stockholm, om jeg skulle flytte. Men du må avklare m banken om de godtar pant i utenlandsk eiendom. Nordea burde gjøre det. 

Værsågod, søk i vei: 

http://www.boliga.dk/soeg2/gemtsoegning?guid=91a5631b-79d7-4cbb-bfa2-d47cf3e0ef04

TS skrev i HI at han ønsket å bo i byen, så jeg søkte på København by. Pris maks 2.300.000. Se hvor mange treff du får. 

Skrevet (endret)

Er det et sted i Norge du kunne tenke deg å bo med tiden, ikke nå, men noen år frem i tid? Hvis det er det kan du jo kjøpe der, og leie i Oslo hvor du bor akkurat nå. 

Ellers er det mange steder utenfor Oslo som er i vekst, men samtidig som er noe rimeligere. Lillestrøm (det har blitt veldig dyrt da), Jessheim, Drammen, Sandvika (også relativt dyrt vel). 

Du kan også kjøpe en ferieleilighet og leie ut når du selv ikke har ferie, men også bruke selv de gangene du har ferie. Feks Portugal, eller Aten er jo spådd å bli den nye hipsterbyen etter Berlin. 

Endret av Newroz
Skrevet

Det er kanskje lurt å kjøpe seg bolig der man får jobb, og ikke omvendt?

Anonymkode: d03e9...010

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Værsågod, søk i vei: 

http://www.boliga.dk/soeg2/gemtsoegning?guid=91a5631b-79d7-4cbb-bfa2-d47cf3e0ef04

TS skrev i HI at han ønsket å bo i byen, så jeg søkte på København by. Pris maks 2.300.000. Se hvor mange treff du får. 

Var dette kilden til dine "eksperuttalelser"? 

Ts spesifiserer ikke verken by eller "indre by" som du snakker om, men der er uansett fullt mulig å finne billigere boliger temmelig sentralt. Og København "by" utgjør kun et utvalg postnumre av sentrale Køben. Feks ved http://www.boligsiden.dk/

Og hadde du hatt en smule kunnskap om København du fant frem til denne siden (som du heller ikke forstår når du tror København by er hele sentrale by), ville du visst at deres boligsituasjon og marked er annerledes i Oslo. Virker som du bare gjetter i vei. Tips: Vit hva du prater om - både hva folk er ute etter og hvilken info du baserer svaret på - før du belærer andre. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuse, tusen takk for utfyllende svar og ikke minst for støtten ;)

Så deilig med et litt positivt svar med en som tydeligvis har litt peil! :) Har du bodd der selv? Ja, er nok det lureste å finne jobb først, leie noen år og så evt kjøpe :) 

Skrevet

Arbeidsmarkedet i Danmark er vel som Stavanger under oljekrisen?

Anonymkode: e364c...9d9

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du kjøpe bolig i utlandet bør du kalkulere inn i kjøpet utgifter til advokatbistand. Regler for boligkjøp, boligsalg og arv er ulik fra land til land, så her er det mange som har brent seg. 

En annen sak er at skal du kjøpe i Oslo området så bør du invistere i noe med god prisvekst for så å kunne kjøpe deg opp på sikt. Å la være å kjøpe i påvente av ... aldri er lurt når boligprisene gallopperer i det området. 

Anonymkode: 9f66a...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...