AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Hei! Har fått meg en jernpanne, med trehåndtak. Har funnet tips om å smøre inn med olje og så sette den i ovnen en timestid. Men dette regner jeg ikke med er så lurt når den har håndtak av tre (kan ikke tas av). Hvilke andre måter kan jeg smøre den inn på? Aldri hatt noen gryter eller panner av jern før, så er helt grønn på dette Anonymkode: 30dd0...85c
Jerry Lee Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Tja... trehåndtak. Da bør du vel "brenne den inn" med olje på plata, da. ☺ Er det jeg har gjort/gjør med nytt støpejernsutstyr.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Tja... trehåndtak. Da bør du vel "brenne den inn" med olje på plata, da. ☺ Er det jeg har gjort/gjør med nytt støpejernsutstyr. Okey. Vil ikke det ryke noe voldsomt? :/ Jeg har forresten en olje som er blanding av raps og solsikke. Kan dette brukes? Anonymkode: 30dd0...85c
Jerry Lee Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey. Vil ikke det ryke noe voldsomt? :/ Jeg har forresten en olje som er blanding av raps og solsikke. Kan dette brukes? Anonymkode: 30dd0...85c Ryker litt. Men mindre enn jeg trodde. Sett opp vinduene. - Ja, olje er olje. ☺
DobbelX Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 Hei. Vær litt obs på at flere av de nyeste støpejernsgrytene/-pannene ikke skal "brennes inn", fordi de ofte har en emaljeglasur som de gamle støpejernsproduktene ikke hadde. Innbrenning vil da kunne føre til at oljen setter seg og blir harsk. Har du esken/emballasjen panna kom i? Det kan godt hende det står noe på den.
Jerry Lee Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Akkurat nå, DobbelX skrev: Hei. Vær litt obs på at flere av de nyeste støpejernsgrytene/-pannene ikke skal "brennes inn", fordi de ofte har en emaljeglasur som de gamle støpejernsproduktene ikke hadde. Innbrenning vil da kunne føre til at oljen setter seg og blir harsk. Har du esken/emballasjen panna kom i? Det kan godt hende det står noe på den. Det har du nok rett i. Trudde det var snakk om "gammeldags" støpejern, og svarte deretter. ☺
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 Takk for svar alle sammen! Skal sjekke lappen som hang på Anonymkode: 30dd0...85c
Zienna Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 Jeg har to stekepanner i støpejern, og også stor og liten gryte i samme. Smører dem inn i soyaolje i blant. Det er det hele. Oljen trekker inn i godset, og sørger for at det ikke sprekker. Har hatt mine i 40 år, og de er like fine.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #9 Skrevet 29. desember 2016 Bor du i et moderne hus med sprinkelanlegg og sentral brannvarsler, vær obs ommdu skal brenne inn på plate. Røyk og os kan utløse brannvarslerne.. Anonymkode: 61383...629
ajarRun Skrevet 29. desember 2016 #10 Skrevet 29. desember 2016 Når jeg brant inn min gjorde jeg det sånn: Smør inn med olje, tørk bort med papir, sett på plate til det ryker, skru av. Gjenta. Eventuelt kan du bare steke bacon i den, har samme funksjon. Bonusen er at du får bacon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå