Gå til innhold

Sparke og slå hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på besøk på en gård hos et familiemedlem. Hun har 3 hundar hvor to er hannhunder og ei er tispe. Alle tre er bodercollie.Hannhundane er lydige, mens tipsa er så ivrig at hun ikke alltid følger ordre. Er det da "lov" å slå/sparke tipsa? Er ikke hardt med hun banner, kjefter osv når vi er på tur. Ikke koselig i det hele tatt og jeg hadde aldri gjort set mot mine hunder. Hvordan kan jeg so ifra?? Ho som eier hundene er ganske "streng" og jeg var redd for ho når jeg var mindre men har nå lært å ikke si henne i mot pga dette.

Anonymkode: bcbb6...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på besøk på en gård hos et familiemedlem. Hun har 3 hundar hvor to er hannhunder og ei er tispe. Alle tre er bodercollie.Hannhundane er lydige, mens tipsa er så ivrig at hun ikke alltid følger ordre. Er det da "lov" å slå/sparke tipsa? Er ikke hardt med hun banner, kjefter osv når vi er på tur. Ikke koselig i det hele tatt og jeg hadde aldri gjort set mot mine hunder. Hvordan kan jeg so ifra?? Ho som eier hundene er ganske "streng" og jeg var redd for ho når jeg var mindre men har nå lært å ikke si henne i mot pga dette.

Anonymkode: bcbb6...45e

Er ingen hundeekspert, men jeg synes ikke dette høres bra ut. Jeg tviler på at en hund blir mer hveloppdragen av å bli slått eller sparket. Det er sikkert ikke galt å være streng med noen hunder, spesielt dominante hunder. Jeg ville uansett tenkt at grensen går ved å slå et dyr, medmindre det er nødverge. Har hun gått lydighetskurs med hundene? Jeg tror jeg ville ha kontaktet en hunde- terapeut, om jeg slet med en hund. 

Skrevet

Selvsagt er det ikke greit å slå andre levende vesener

Anonymkode: 4a4fa...1a9

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er uetisk, unødvendig og strider mot norsk lov.

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Forstår ikke hvorfor du må spør engang 

Skrevet

Så klart er det ikke lov å slå og sparke hunder. Det går vel under mishandling?

Anonymkode: a7c5d...81a

• Liker 2
Skrevet

Det å sparke hunder strider mot loven, så nei det er absolutt ikke greit! Å der ville virkelig hundens vel og ve gått forran frykten for å få kjeft. 

Anonymkode: 32252...808

• Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Selvfølgelig helt feil, men opplever at det er generelt vanskelig å si noe til de som oppfører seg sånn. Jeg ignorerer det og viser forhåpentligvis med mitt eget hundehold og trening hva som er mest effektivt. Men orker etter hvert ikke å ha noe med personer med sånt dyrehold å gjøre. Når man holder på sånn pleier det ikke å hjelpe heller, hunden blir bare verre, og eieren bare fortsetter med den samme volden...sukk.

Skrevet

Meld fra til mattilsynet.

Anonymkode: f290d...448

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke OK. Men jeg har selv familiemedlemmer som tar hundene hardt, så har ingen tips.. De hører dessverre ikke etter, og har alltid "rett". Vurderer å skaffe meg hund selv, men da vil jeg ikke at den omgås dem nettopp pga vi er så uenige i hva som er greit og ikke greit. Jeg tror dog, på en merkelig måte, at de er glade i hunden. 

Anonymkode: f0a44...e41

Skrevet
3 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Selvfølgelig helt feil, men opplever at det er generelt vanskelig å si noe til de som oppfører seg sånn. Jeg ignorerer det og viser forhåpentligvis med mitt eget hundehold og trening hva som er mest effektivt. Men orker etter hvert ikke å ha noe med personer med sånt dyrehold å gjøre. Når man holder på sånn pleier det ikke å hjelpe heller, hunden blir bare verre, og eieren bare fortsetter med den samme volden...sukk.

Politiet og Mattilsynet er vel det man kontakter, om man observerer dyremishandling, men jeg pleier ofte å høre med NOAH eller dyrebeskyttelsen først, i fall jeg ikke er sikker. I alle fall i tilfeller der jeg ikke er 100% sikker på om dyremishandling er involvert. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...