AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Vi er en liten familie på to voksne og tvillinger under et år og vi leker litt med tanken på å flytte til Island. Er det noen her inne som bor der eller har bodd på Island som vil dele sine erfaringer? Hvordan det er å bo der/jobb situasjonen der akkurat nå/flytteprosessen. Anonymkode: 1c891...62e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Dere må ikke finne på å flytte uten jobb hvis ikke dere har sterk økonomi fra før. Hvis ikke dere kan språket så er arbeids markedet for dere begrenset, men endel utlendinger blir ansatt til fiske industrien sålenge de kan noe engelsk, nok til å klare seg iallfall. Dyrt og vanskelig å klare seg med to barn men ikke umulig. Hilsen Islending Anonymkode: 2ba62...df7 3
Juniper Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 Det første jeg vil spørre deg om er hvorfor du ser for deg å flytte til Island. Har en av dere familie der? Er en av dere tilbudt en jobb der? Jeg har noe kjennskap til Island, og det frister helt ærlig ikke det dugg å flytte dit! Lønna er lav! Med mindre du har en form for utdanning som sikrer deg relativt god lønn. Prisnivået er høyt! Islendinger reiser til Norge for å handle, for det er billige klær her! De fleste Islendinger kompenserer ved å jobbe ekstra. En eller to kveld-og helgejobber. Islendinger reiser til Norge for å jobbe, pga lønn. Været er forjævelig! Det blåser mye. Høg luftfuktighet. Den eneste måneden du er rimelig sikker på at det ikke kommer nattefrost er juli, på sør-island. Nordpå kan det komme da også. Du kan få 15 varmegrader i desember eller januar, og 15 kuldegrader 2 dager senere. Økonomien er på bærtur! Det er rimelig sikkert at det kommer en ny krise i løpet av ett eller to år. Bankene har et lånesystem som gjør at du betaler 3-4 ganger mer for å kjøpe deg hus der enn du ville gjort i Norge. Veldig mye ordnes via kontakter, det kan være vanskelig å etablere seg og bli tatt seriøst. I hvert fall om dere ikke har en arbeidsgiver som hjelper dere. Islandsk natur er relativ forblåst og karrig, selv om det finnes unntak. Bringebær ses på som en eksotisk plante. Ribs og solbær vokser er, og rabarber. Ungene har ekstremt mye ørebetennelse og luftveisproblemer. Jeg tror været er skyldig. Helsesystemet har nesten brutt sammen, for veldig mange leger og sykepleiere har flyttet vekk, og det er ikke prioritert nødvendige midler til helse. Så, om mannen din skal overta en slektsgård billig og dere har stort nettverk der, så forstår jeg at du leker med tanken. Men ellers? Eh, nei. Styr unna! 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 Kjæresten med familie er fra Island, så har litt kjennskap til landet. Tror nesten at jeg skal lese tråden din høyt for hans slektninger som fortsatt bor der da de aller fleste gjerne vil flytte til Norge, men ikke har mulighet pga. mye gjeld. Det første dere må være klare over er at islendinger jobber mye mer enn nordmenn. Arbeidsuka er lengre og det er færre lovfestede ferier. Det er også et lavere lønnsnivå selv om prisene (på mat, klær, ting og tang) er høyere. Den jevne islending har nok mye dårligere økonomi enn den jevne nordmann. Boligprisene er lavere, da. Men det er ganske strenge/dårlige betingelser for å få lån der. Jeg kjenner ikke detaljene, men etter finanskrisen ble det opprettet en haug med reguleringer som gjør det vanskelig å flytte penger ut av island (foreldrene til kjæresten min har f.eks. noe inntekt fra Island men det lønner seg visst ikke å flytte pengene over på norske konti pga. avgifter). Det er godt mulig at det er enklere for dere som utlendinger å kjøpe, men her bare gjetter jeg. Leiemarkedet er også ganske hardt fordi få islendinger nå har mulighet til å eie selv. Nå vet ikke jeg hva dere har planer om å jobbe/drive med, men dere bør nok ha en klar plan om dette før dere flytter over. Islendinger flest er ekstremt stolte av språket sitt og for å være attraktiv i mange yrker må man nok snakke islandsk flytende. Kjæresten min søkte f.eks. på sommerjobber der, men fikk alltid avslag på grunn av at han hadde "dårlig islandsk uttale" og han er født og oppvokst der (men uttale, grammatikk og ordforråd lider av at han har bodd en stund i Norge). Ellers er det jo et nydelig sted med en helt spesiell natur og kultur, men jeg ville ikke vurdert å flytte dit. Klimaet er ganske kjipt, de har sjeldent det man kan kalle "godt norsk sommervær" og kollektivtraffikk finnes nesten ikke selv om folk stort sett bor spredt. Anonymkode: c6321...c30 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 Jeg er også en islending og for å si det sånn, det er nok lettere for oss å flytte hit enn for dere å flytte dit! Prisnivået er høyt og f.eks det å ta opp lån på Island er helt håpløst pga dårlige vilkår. Studielån og huslån blir man aldri kvitt, de vokser bare.. Island er ellers veldig fint og jeg savner det ofte mye, men jeg ville aldri anbefalt noen å flytte dit uten å ha planlagt det godt og sørget for å ha et sted å bo og en sikker jobb. Anonymkode: ae101...b27 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Kjenner folk som har studert der, og som har jobbet der i perioder, og de er veldig begeistret. Men dere må ha jobb, ja. Og bolig? Anonymkode: f2f09...e42
asterix Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 Island er et fantastisk land. Jeg har bodd der i flere perioder og stortrivdes, men som andre sier her, dere må ha alt det praktiske på plass, som jobb, bolig osv før dere eventuelt flytter, om dere ikke har flust med sparepenger å leve på da. Jeg skulle gjerne flyttet dit igjen selv, men økonomisk går det ikke for min del. Jeg har rett og slett for stor familie nå til at det vil gå rundt på en forsvarlig måte der borte. Har dere forresten vært på Island før, og snakker dere islandsk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå