Defleur Skrevet 28. desember 2016 #1 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Hei. Jeg har fått en halsbetennelse og begynner på en penicillinkur i dag. Da jeg gikk fra (turnus)legen sitt kontor sa han (i en spøkefull tone) at det ikke ble noe alkohol på meg på nyttårsaften. Jeg mener å ha lest at det er en myte at man ikke kan blande alkohol og penicillin, er det sant? Eventuelt hva blir konsekvensene av det? Som alle vet er det nyttår på lørdag og hvis formen tilsier det så var planen å drikke alkohol. Om det skulle være relevant så fikk jeg en real "hestekur" med 2x3 tabletter daglig, så jeg regner med å bli bedre raskt. Endret 28. desember 2016 av Defleur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 28. desember 2016 #2 Del Skrevet 28. desember 2016 I gamle dager skulle man ikke drikke på pencillin, men i dag sier de at det ikke gjør noe. Man kan i værste fall få mindre virkning av kuren denne dagen. Det er det jeg har hørt, om det stemmer vet jeg ikke. Ta en telefon til legen og hør for sikkerhetsskyld Hva enn du gjør ikke slutt på kuren selv om du føler deg bedre. Men det regner jeg med at du er klar over 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 28. desember 2016 #3 Del Skrevet 28. desember 2016 http://www.lommelegen.no/artikkel/kan-man-drikke-alkohol-når-man-bruker-antibiotika Spør en lege eller på et apotek. Det er uansett greit å være måteholden når man er syk, selv om det kanskje ikke frister så mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Del Skrevet 28. desember 2016 Hva heter den medisinen du har fått? Noen antibiotikaer kan blandes med små mengder alkohol andre typer vil gjøre deg skikkelig dårlig i kombinasjon med antibiotika. En annen sak er at en infeksjon i kombinasjon med alkohol er heller ikke bra. Så her er det mer sykdommen en behandlingen som gjør at alkoholen bør stå urørt for ditt vedkommende. Anonymkode: ce8e1...77d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #5 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg har hørt at i "gamle dager" var pencilin mengden så lav at man var redde for at alkoholen skulle gjøre så du tisset ut mye av stoffene siden alkohol er vanndrivende. Men jeg har drukket alkohol med pencilin selv å har ikke fått noen bivirkninger eller lavere virkning. Men jeg drikker mye mindre alkohol, bare for sikkerhets skyld (ikke at jeg er dritings til vanlig altså). Å så holder jeg meg kun til øl/rusbrus Anonymkode: 217a7...972 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defleur Skrevet 28. desember 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 28. desember 2016 Tusen takk for svar! Jeg har ikke hentet kuren enda (glemte selvfølgelig legitimasjon..) men jeg skal skrive hva den heter når jeg har fått hentet den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 28. desember 2016 #7 Del Skrevet 28. desember 2016 Som regel handler det mer om mengder enn om at det er farlig. Antibiotikaen virker best hvis man unngår grøftefyll, for å si det litt flåsete. Det finnes imidlertid noen få typer antibiotika hvor det er viktig å ikke drikke fordi antibiotikaen vil virke på samme måte som antabus i kroppen, og DA blir du kjempesyk. Flagyl er vel den mest kjente typen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 28. desember 2016 #8 Del Skrevet 28. desember 2016 30 minutter siden, Defleur skrev: Tusen takk for svar! Jeg har ikke hentet kuren enda (glemte selvfølgelig legitimasjon..) men jeg skal skrive hva den heter når jeg har fått hentet den. Da spør du på apoteket i samme slengen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Del Skrevet 28. desember 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva heter den medisinen du har fått? Noen antibiotikaer kan blandes med små mengder alkohol andre typer vil gjøre deg skikkelig dårlig i kombinasjon med antibiotika. En annen sak er at en infeksjon i kombinasjon med alkohol er heller ikke bra. Så her er det mer sykdommen en behandlingen som gjør at alkoholen bør stå urørt for ditt vedkommende. Anonymkode: ce8e1...77d TS har fått penicillin. Penicillin kan hete penicillin. Det finnes også andre penicilliner som apocillin. Jeg ville ikke tatt sjansen på å drukket uansett hvis jeg hadde hatt en bakteriell infeksjon. Det er ikke lurt uansett om man tar penicillin eller ikke. Anonymkode: d1bd5...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Del Skrevet 28. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS har fått penicillin. Penicillin kan hete penicillin. Det finnes også andre penicilliner som apocillin. Jeg ville ikke tatt sjansen på å drukket uansett hvis jeg hadde hatt en bakteriell infeksjon. Det er ikke lurt uansett om man tar penicillin eller ikke. Anonymkode: d1bd5...e92 TS vet ikke hva medisinen heter. Les før du irettesetter andre. Anonymkode: ce8e1...77d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #11 Del Skrevet 28. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS har fått penicillin. Penicillin kan hete penicillin. Det finnes også andre penicilliner som apocillin. Jeg ville ikke tatt sjansen på å drukket uansett hvis jeg hadde hatt en bakteriell infeksjon. Det er ikke lurt uansett om man tar penicillin eller ikke. Anonymkode: d1bd5...e92 Du vet at det er mer vanlig enn uvanlig å bruke uttrykkene penicillin og antibiotika om hverandre i dagligtale, ikke sant? Når TS ikke engang vet hva kuren heter, er sjansen i alle fall stor for at det er hva som helst innen antibiotikasjangeren. Anonymkode: 630dd...932 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 28. desember 2016 #12 Del Skrevet 28. desember 2016 Tråden er rapportert. Dette SKAL DU IKKE SPØRRE OM HER. Spør apoteket/legen istedet. Vi har ikke lov til å gi medisinske råd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defleur Skrevet 28. desember 2016 Forfatter #13 Del Skrevet 28. desember 2016 41 minutter siden, Honey Dew skrev: Tråden er rapportert. Dette SKAL DU IKKE SPØRRE OM HER. Spør apoteket/legen istedet. Vi har ikke lov til å gi medisinske råd Vet ikke om du leste men jeg spurte legen, lurte bare på om andre kunne bekrefte mistankene mine. Jeg har apocillin, apotekeren sa at jeg kunne drikke med måte, da følger jeg det. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 28. desember 2016 #14 Del Skrevet 28. desember 2016 21 minutter siden, Defleur skrev: Vet ikke om du leste men jeg spurte legen, lurte bare på om andre kunne bekrefte mistankene mine. Jeg har apocillin, apotekeren sa at jeg kunne drikke med måte, da følger jeg det. Takk for svar Jeg fikk beskjed på apoteket at jeg IKKE skulle drikke når jeg tok disse tablettene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defleur Skrevet 28. desember 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 28. desember 2016 20 minutter siden, Honey Dew skrev: Jeg fikk beskjed på apoteket at jeg IKKE skulle drikke når jeg tok disse tablettene Hvilket år var dette? Veldig merkelig at vi får så forskjellige råd. Sto ikke noe i pakningsvedlegget heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubus Skrevet 28. desember 2016 #16 Del Skrevet 28. desember 2016 Sier som legekompisen min sier: Kan du drikke alkohol så er du neppe særlig syk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defleur Skrevet 28. desember 2016 Forfatter #17 Del Skrevet 28. desember 2016 2 minutter siden, Rubus skrev: Sier som legekompisen min sier: Kan du drikke alkohol så er du neppe særlig syk... Deg om det, men som jeg skrev planlegger jeg å drikke om formen tillater der. Er ikke noe vits å drikke med feber og halsvondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #18 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg er mest stresset over at du fikk skrevet ut antibiotika for en halsbetennelse. Antibiotikabruken er skyhøy, og vi risikerer å miste effekten av antibiotika i global skala hvis vi ikke modererer bruken. Dette VET vi, og så skriver en lege ut antibiotika til en pasient som åpenbart er så lite syk at hun vurderer å gå på fest tre dager senere... Makan... Anonymkode: f502d...f06 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 28. desember 2016 #19 Del Skrevet 28. desember 2016 Litt enig med noen over her som påpeker at du i det hele tatt går på antibiotika. Er du i form til å gå ut, da hadde du sikkert overlevd halsbetennelsen uten. Multiresistente bakterier er et kjempeproblem, og vi bør faktisk begrense bruken av antibiotika drastisk. Uansett,for å svare på spørsmålet ditt, så går det helt fint å drikke alkohol på Apocillin. Som du fikk beskjed om på apoteket, er det nok lurt å drikke måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defleur Skrevet 28. desember 2016 Forfatter #20 Del Skrevet 28. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er mest stresset over at du fikk skrevet ut antibiotika for en halsbetennelse. Antibiotikabruken er skyhøy, og vi risikerer å miste effekten av antibiotika i global skala hvis vi ikke modererer bruken. Dette VET vi, og så skriver en lege ut antibiotika til en pasient som åpenbart er så lite syk at hun vurderer å gå på fest tre dager senere... Makan... Anonymkode: f502d...f06 Jeg fikk antibiotika for jeg har streptokkoker og har lugget med 40 i feber og fæle smerter de siste døgnene. Er min første kur, så du trenger ikke bekymre deg for mye. Ellers ser jeg på denne tråden som løst, så ser jeg ann formen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå