AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Jeg er høyrehendt, men gjør en del med venstre hånd som tydeligvis ikke er vanlig for høyrehendte. Oppdaget det da jeg skulle spille sjakk med en i julen, og han trodde jeg var venstrehendt da jeg flyttet brikkene med venstre. Jeg åpner også skapdører med venstre, noe som visst heller ikke er vanlig? Hvilken hånd ville du brukt på sjakkbrikker og skapdører? Anonymkode: 65654...32a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Den som er nærmest. Anonymkode: 9ca2a...608
*Maja* Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 Man trenger ikke å være 100% høyre- eller venstrehendt. Jeg er selv venstrehendt, men gjør mye med høyra allikevel. Bestisen min er venstrehendt, men det eneste hun gjør er å skrive med venstre. Søsteren min er også venstrehendt, og gjør ALT med venstra. Så ja, det varierer - selv om det vel er mest vanlig å være med beggehendt som venstrehendt enn det de høyrehendte er. Jeg selv ville flyttet sjakkbrikker og åpnet skapdører med min dominante hånd, altså venstre for min del.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 Jeg er håyrehendt ved skriving. Ved spising med bestikk er både venstre hendt og høyrehendt. Ved håndarbeid har jeg en egen vri på det meste. Sannsynligvis ville jeg vært venstrehendt om jeg ikke hadde blitt "korrigert" som barn. Det er normalt å bruke venstre hånd og. Vi har to armer for at de skal avhjelpe hverandre. Anonymkode: e112b...be5
Persephone Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 Jeg er høyrehendt, og labveilederen min kjefta på meg mange ganger fordi jeg tok på meg de sterile hanskene i feil rekkefølge for at jeg var høyrehendt. Jeg syntes det var helt naturlig å ta på venstre først, og så bruke venstre for å hjelpe på høyre. Han mente det var lettere for meg å gjøre det motsatt. Det var også en del andre ting han irriterte seg grønn over at jeg gjorde som "venstrehendt".
Gjest Margit Spat Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Jeg er høyrehendt. Skriver med høyre, bruker bestikk og kopper med hank slik det er vanlig å dekke på. Sjakkbrikker og andre spillebrikker varierer jeg hvilken hånd jeg bruker til. Når jeg spiller kort holder jeg kortene i venstre hånd. Skapdører avhenger av hvilken veg de slår. Da jeg røykte, brukte jeg venstre hånd minst like mye som høyre hånd. Jeg bærer veske og bæreposer med venstre hånd, og tar på hanskene i samme rekkefølge som Persephone.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er håyrehendt ved skriving. Ved spising med bestikk er både venstre hendt og høyrehendt. Ved håndarbeid har jeg en egen vri på det meste. Sannsynligvis ville jeg vært venstrehendt om jeg ikke hadde blitt "korrigert" som barn. Det er normalt å bruke venstre hånd og. Vi har to armer for at de skal avhjelpe hverandre. Anonymkode: e112b...be5 Hva mener du med korrigert? Trodde det var 100 år siden man drev med sånt? Anonymkode: 65654...32a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med korrigert? Trodde det var 100 år siden man drev med sånt? Anonymkode: 65654...32a Yngste jeg kjenner som ble utsatt for dette er i midten av 30 årene. Anonymkode: e06d5...ae5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Yngste jeg kjenner som ble utsatt for dette er i midten av 30 årene. Anonymkode: e06d5...ae5 Jeg har også en bekjent under 40 som ble korrigert på dette. Og før man kommer med fordommer som «langt ute på landsbygda» e.l: vedkommende er født og oppvokst, og gikk alle sine skoleår, i hovedstaden. Anonymkode: 7ef8b...4de 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med korrigert? Trodde det var 100 år siden man drev med sånt? Anonymkode: 65654...32a Selv i dag korrigerer man (dog har noen har mer vett og forstand enn andre) barn som bruker venstrehånda som førstevalg. Dette er ikke gammel-kjerring-fra-1800-tallet syndrom, men uvitenhet kombinert med en tro på at hørehendte vil klare ting bedre enn venstrehendte. Anonymkode: e112b...be5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #11 Skrevet 28. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Yngste jeg kjenner som ble utsatt for dette er i midten av 30 årene. Anonymkode: e06d5...ae5 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også en bekjent under 40 som ble korrigert på dette. Og før man kommer med fordommer som «langt ute på landsbygda» e.l: vedkommende er født og oppvokst, og gikk alle sine skoleår, i hovedstaden. Anonymkode: 7ef8b...4de 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv i dag korrigerer man (dog har noen har mer vett og forstand enn andre) barn som bruker venstrehånda som førstevalg. Dette er ikke gammel-kjerring-fra-1800-tallet syndrom, men uvitenhet kombinert med en tro på at hørehendte vil klare ting bedre enn venstrehendte. Anonymkode: e112b...be5 Forferdelig, men hvem er det som står bak "korrigeringen"? Må være uvitende foreldre, hvis noe sånt skjer i skoleverket fortsatt bør i hvert fall noen få sparken. Anonymkode: 65654...32a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #12 Skrevet 28. desember 2016 Jeg er venstrehendt og det eneste jeg kun gjør med venstre er å skrive, bruke kniv og andre presisjonsarbeid. Jeg bruker høyrehånda til å klippe med, det kommer nok av at jeg aldri har lært å klippe med venstre da det sjelden har vært en saks for venstrehendte. Det samme med datamus, den er alltid på høyre side, så jeg har alltid brukt den på høyre. Har prøvd å flytte den, men det blir bare klønete. Jeg både strikker og spiser som høyrehendte gjør. Ellers så bruker jeg høyre og venstre om hverandre. Anonymkode: 1fd2d...1fd
Sarya Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv i dag korrigerer man (dog har noen har mer vett og forstand enn andre) barn som bruker venstrehånda som førstevalg. Dette er ikke gammel-kjerring-fra-1800-tallet syndrom, men uvitenhet kombinert med en tro på at hørehendte vil klare ting bedre enn venstrehendte. Anonymkode: e112b...be5 Tuller du 😂 Dette er jo helt absurd i 2016.
Anglofil Skrevet 28. desember 2016 #14 Skrevet 28. desember 2016 Er venstrehendt og bruker venstrehånda til det meste. Unntaket er datamus fordi det var det vi lærte den gang vi begynte med data på barneskolen. Mvh Yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå