Gå til innhold

Gravid, usikker på mannen og forholdet, eksen hans ødelegger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt kjent med en herlig mann. Han er fantastisk både på innsiden og utsiden. Han er en del eldre enn meg og har to barn. Vi har ikke vært sammen så veldig lenge, men jeg har nå funnet ut at jeg er gravid (har brukt prevensjon men dog blitt gravid). Han ble veldig glad for å høre at jeg var gravid og vil at jeg skal flytte inn til han. Problemet er eksen hans som han har to barn med valser inn i huset hans i tide og utide, uten å gi beskjed først og uten å ringe på (døren er aldri låst). Hun bare går rett inn og tar for seg ting som om det var hun som bodde der. Hun har blant annet rotet i tingene mine en gang fordi datteren ville låne noe av meg, uten å spørre om verken hun kunne låne tingen eller om hun kunne lete etter denne.

Jeg ser hun elllers hele tiden, hun tar veldig stor plass. 

Jeg kjenner på meg at det kan bli et problem at hun bare skal buse inn uten å si ifra om jeg flytter inn og hvis jeg beholder barnet. Kan se for meg at barnet ligger og sover og hun kommer bråkete inn osv. har sagt i fra til han at jeg ikke syns noe om det - men han mener det blir for dumt å si i fra til henne at hun ikke kan komme inn sånn når det er vanlig for dem. Han forstår ikke meg og mine tanker om dette. Jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å føle meg hjemme der (kan jo feks ikke gå rundt i morgenkåpe når han ik har barna om hun plutselig kan komme)... Han vil også gjerne at jeg skal bli venninne med eksen. Men det har jeg sagt at det tror jeg ikke at jeg har så veldig lyst til. Vi bor på et lite drittsted. 

Overdriver jeg? Hva tenker dere? Bør jeg ta abort og forstå at han og jeg ikke har noe fremtid?

Anonymkode: 7c956...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Skrevet

Du vurderer abort fordi eksen hans buser inn i huset hans? 

Du har litt snodige bekymringer ( badekåpe ) og rare forestillinger om at hun vekker barnet ditt som ikke en gang er født. Dette er ting som går seg til. Det har med kommunikasjon å gjøre. du kan si feks; hei så koslig å se deg men du..., det er litt viktig for meg at du banker på før du kommer inn.

Anonymkode: b3cd5...5b1

• Liker 6
Skrevet

Hvis eksen er et såpass stort problem så burde du ta noen runder med deg selv for å se om du er villig til å tolerere fremtoningen hennes eller ikke, hvis du ikker er villig til det så ville jeg tatt abort og slått opp.

Anonymkode: 7072d...ca2

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke du skal gi opp mannen helt enda, men jeg ville ikke flyttet inn dit. Forklar mannen at du gjerne vil være sammen med han, men ikke bo sammen med han dersom døren skal være åpen.

Kanskje det er lettere for han å skjønne dette og gjennomføre det dersom dere kjøper en annen bolig sammen?

Når det gjelder å bli venner med eks'en hans: her må du være klar over et par ting. Hun kommer til å være i livet til barna hele tiden. Disse barna skal ha bursdager og jul - og senere skal de ha konfirmasjon og bryllup (kanskje). Det er naturlig at noen av disse anledningene feires som en stor familie. Er det ikke da like greit å være venner?

Som du ser, så er det forskjell på å valse inn i hjemmet og å være venner med eks.

Skrevet

Hvis mannen ikke skjønner din frustrasjon nå så gjør han det neppe når du sitter der med en baby. 

Ift åpen dør: skaff kodelås. Problem solved. Da er døren alltid låst. Hvis han gir henne kode så vet du at du har tapt. 

• Liker 2
Skrevet

Men, kan ikke han flytte inn til deg, eller helst: Dere kjøpe noe sammen? Skal du bli mor, må du ha et ok sted å bo med barnet, og skal du bli samboer, må DERE ha et ok sted å bo, med plass til både store barn og baby. Eks'en behøver det ikke å være plass til.  Å flytte inn til ham høres ut som en veldig dårlig ide så lenge han ikke ser at det må store forandringer til i huset og med hensyn til henne. Du kan ikke "bo hos han", det må være deres hjem sammen. Og ikke hennes. Hvis han ikke skjønner det, ikke gjør det. Hvis du flytter inn, må du kunne bestemme helt grunnleggende ting som at dør skal låses, besøk skal avtales.

Men ønsker du å beholde barnet uten ham? Dere kan jo bli foreldre og særbo, eller dere kan bli foreldre og gjøre det slutt.

Anonymkode: e540b...412

• Liker 5
Skrevet

Hjelpes! En til som har fått klørene i en mann med barn via graviditet uten å bli virkelig kjent med han og situasjonen. Aldri i livet ville heg ha flyttet inn med han uansett graviditeten. 

• Liker 2
Skrevet

Dersom du synes eksen virkelig er en grunn til å ta abort, synes jeg ikke du bør få barn, da du kommer til å komme ut for langt hardere prøvelser nesten uansett hvem du får barn med.  Kommer an på hvordan du tar det. 

Anonymkode: 44af7...692

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Outlander skrev:

Hjelpes! En til som har fått klørene i en mann med barn via graviditet uten å bli virkelig kjent med han og situasjonen. Aldri i livet ville heg ha flyttet inn med han uansett graviditeten. 

Enig, faktisk.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, kan ikke han flytte inn til deg, eller helst: Dere kjøpe noe sammen? Skal du bli mor, må du ha et ok sted å bo med barnet, og skal du bli samboer, må DERE ha et ok sted å bo, med plass til både store barn og baby. Eks'en behøver det ikke å være plass til.  Å flytte inn til ham høres ut som en veldig dårlig ide så lenge han ikke ser at det må store forandringer til i huset og med hensyn til henne. Du kan ikke "bo hos han", det må være deres hjem sammen. Og ikke hennes. Hvis han ikke skjønner det, ikke gjør det. Hvis du flytter inn, må du kunne bestemme helt grunnleggende ting som at dør skal låses, besøk skal avtales.

Men ønsker du å beholde barnet uten ham? Dere kan jo bli foreldre og særbo, eller dere kan bli foreldre og gjøre det slutt.

Anonymkode: e540b...412

Takk for svar :) han har et ok sted å bo. Et stort hus som ligger fint til. å flytte inn til meg er uaktuelt fordi jeg leier og det er veldig lite. Ja, det er nok veldig lurt å bestemme grunnleggende ting. 

Jeg aner ikke om jeg skal beholde eller ei. Gikk som sagt på prevensjon, så graviditeten kom som en stor uplanlagt overraskelse

Skrevet
12 minutter siden, Outlander skrev:

jeg har ikke fått "kloa" i han via graviditet. vi har vært sammen snart ett år, så jeg kjenner han jo. har bare ikke vært så mye hjemme hos han og sett den situasjonen i hjemmet hans fordi vi har vært sammen de ukene han ikke hadde barna og vært mye ute og fartet osv. 

Skrevet
26 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes ikke du skal gi opp mannen helt enda, men jeg ville ikke flyttet inn dit. Forklar mannen at du gjerne vil være sammen med han, men ikke bo sammen med han dersom døren skal være åpen.

Kanskje det er lettere for han å skjønne dette og gjennomføre det dersom dere kjøper en annen bolig sammen?

Når det gjelder å bli venner med eks'en hans: her må du være klar over et par ting. Hun kommer til å være i livet til barna hele tiden. Disse barna skal ha bursdager og jul - og senere skal de ha konfirmasjon og bryllup (kanskje). Det er naturlig at noen av disse anledningene feires som en stor familie. Er det ikke da like greit å være venner?

Som du ser, så er det forskjell på å valse inn i hjemmet og å være venner med eks.

Takk for svar :)

jeg er veldig hyggelig mot henne selvfølgelig. bare ser ikke for meg hun som en fremtidig venninne, hun er veldig mye og skal være midtpunktet hele tiden - det orker jeg ikke å forholde meg til. 

kan jo samarbeide med henne og være hyggelig, men trenger ikke være venninner fordet om. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

jeg er veldig hyggelig mot henne selvfølgelig. bare ser ikke for meg hun som en fremtidig venninne, hun er veldig mye og skal være midtpunktet hele tiden - det orker jeg ikke å forholde meg til. 

kan jo samarbeide med henne og være hyggelig, men trenger ikke være venninner fordet om. 

Du legger mer i å være venner med eks enn jeg gjør.

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Du legger mer i å være venner med eks enn jeg gjør.

det kan godt være hehe. :)

Jeg er jo selvfølgelig vennlig, men jeg blir nok ikke venninne med henne. 

Skrevet

Eksen hans ødelegger ikke, mannen gjør. Han er mer opptatt av at eksen skal være komfortabel i hans hjem enn at du skal. Hadde det bare vært snakk om dere to hadde jeg sagt at dere skulle tatt det med ro, bli godt kjent med hverandre, sakte blitt kjent med hans barn, flyttet litt etter litt inn mens du beholdt leiligheten din.

Nå har du ikke denne luksusen og har en tidsfrist å forholde deg til, og helt ærlig ser oddsen litt dårlig ut. Flytter du inn nå må du ikke bare forholdet deg til et svangerskap og en nyfødt baby (med alle utfordringene det er), men du må også lære hans barn å kjenne og hvordan det er å bo sammen alle sammen, du må lære å samarbeide med mannen om alt dette samt praktiske ting som økonomi, bli kjent med svigerfamilien, og så toppes det hele av en mann som ikke vil sette grenser for eksen og ikke respekterer ditt behov for privatliv. 

Skal du flytte inn må du være klar på at ting må endres og at eksen ikke skal ha fri tilgang. Ikke godta noe kompromiss på dette, for det blir ikke bedre etterhvert eller går deg til. Er han ikke villig vet du hvor du står på prioriteringslista hans.

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Han trenger ikke å forstå. Han må bare velge om han aksepterer dine innvendinger eller om han nekter å sette grenser for sin eks. 

Det hadde vært helt uaktuelt for meg at stebarnets mor skulle invadere vårt hjem og mine ting. 

Du må bare tenke gjennom hvilke grenser som er akseptable for deg, og så forklare for mannen hva som er betingelser for at du vurderer å flytte inn, med eller uten baby. Skriv gjerne ned hva dere blir enige om. Hvis han fortsatt vil at hjemmet skal være eksens territorium, hadde jeg ikke flyttet inn. Min mann og hans eks har alltid klart å respektere hverandres privatsfære etter skilsmissen. Det du beskriver er ikke nødvendig for å gi barna god omsorg.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har ikke fått "kloa" i han via graviditet. vi har vært sammen snart ett år, så jeg kjenner han jo. har bare ikke vært så mye hjemme hos han og sett den situasjonen i hjemmet hans fordi vi har vært sammen de ukene han ikke hadde barna og vært mye ute og fartet osv. 

Så du har vært mye sammen med han uten barna til stede.  Du skjønner at når du er i et forhold til en mann med barn er det faktisk andre en deg som påvirkes av nye folk som kommer i bildet.  De har knapt blitt kjent med deg og har du allerede blitt gravid og flyttet inn med faren deres.  Som sagt - HJELPES!  Det eneste jeg føler meg synd for er disse stakkars barn som blir sterk rammet av dette.  

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Outlander skrev:

Så du har vært mye sammen med han uten barna til stede.  Du skjønner at når du er i et forhold til en mann med barn er det faktisk andre en deg som påvirkes av nye folk som kommer i bildet.  De har knapt blitt kjent med deg og har du allerede blitt gravid og flyttet inn med faren deres.  Som sagt - HJELPES!  Det eneste jeg føler meg synd for er disse stakkars barn som blir sterk rammet av dette.  

Herregud... Tror du jeg er dum?... Ja, jeg forstår veldig godt at det er andre enn meg i bildet. Jeg er en oppegående person... Som sagt var ikke dette en planlagt graviditet, og jeg henvender meg her fordi jeg er fortvilet. Jeg kjenner meget godt til min egen situasjon, og er klar over at den ikke er helt ideell. Jeg har som sagt enda ikke flyttet inn, og vi prøver at det skal bli naturlig for barna og meg at vi alle skal være sammen og blir trygge på hverandre. Eldstejenta sier selv at hun veldig gjerne vil at jeg skal flytte inn og har sagt det en stund. Men vi har tatt det peu un peu, men nå som jeg er blitt gravid og blir ting litt annerledes/fremskyndet. 

Skrevet
22 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Eksen hans ødelegger ikke, mannen gjør. Han er mer opptatt av at eksen skal være komfortabel i hans hjem enn at du skal. Hadde det bare vært snakk om dere to hadde jeg sagt at dere skulle tatt det med ro, bli godt kjent med hverandre, sakte blitt kjent med hans barn, flyttet litt etter litt inn mens du beholdt leiligheten din.

Nå har du ikke denne luksusen og har en tidsfrist å forholde deg til, og helt ærlig ser oddsen litt dårlig ut. Flytter du inn nå må du ikke bare forholdet deg til et svangerskap og en nyfødt baby (med alle utfordringene det er), men du må også lære hans barn å kjenne og hvordan det er å bo sammen alle sammen, du må lære å samarbeide med mannen om alt dette samt praktiske ting som økonomi, bli kjent med svigerfamilien, og så toppes det hele av en mann som ikke vil sette grenser for eksen og ikke respekterer ditt behov for privatliv. 

Skal du flytte inn må du være klar på at ting må endres og at eksen ikke skal ha fri tilgang. Ikke godta noe kompromiss på dette, for det blir ikke bedre etterhvert eller går deg til. Er han ikke villig vet du hvor du står på prioriteringslista hans.

Lykke til.

22 timer siden, Biloba skrev:

Han trenger ikke å forstå. Han må bare velge om han aksepterer dine innvendinger eller om han nekter å sette grenser for sin eks. 

Det hadde vært helt uaktuelt for meg at stebarnets mor skulle invadere vårt hjem og mine ting. 

Du må bare tenke gjennom hvilke grenser som er akseptable for deg, og så forklare for mannen hva som er betingelser for at du vurderer å flytte inn, med eller uten baby. Skriv gjerne ned hva dere blir enige om. Hvis han fortsatt vil at hjemmet skal være eksens territorium, hadde jeg ikke flyttet inn. Min mann og hans eks har alltid klart å respektere hverandres privatsfære etter skilsmissen. Det du beskriver er ikke nødvendig for å gi barna god omsorg.

Tusen takk for to gode svar, begge to! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...