AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Har nylig fått hund og vet at mange ikke har like mye kunnskap om hund. Skal ha en sammenkomst med venner hvor alkohol er involvert, og da er jo gjerne ikke alle like "smart" i tankegangen. Kommer til å sette frem mat/snacks på bordene og vil selvsagt passe på at hunden ikke hopper og tar mat, blir det for mye så får jeg ta hunden i et annet rom. Men jeg tenker om noen finner på å begynne å mate hunden med noe? Har nemlig oppdaget dette i besøk hos andre som har hund og synes ikke noe særlig om det. Det er jo mye hunder ikke tåler og det er jo eieren som står igjen med "problemet" dersom hunden f.eks blir dårlig i magen. Gir dere beskjed om dette når gjestene kommer? At de ikke får gi mat til hunden og at en selv sørger for at hunden får den maten den skal ha? Jeg kan jo ikke se alt som skjer til en hver tid. Tenker også f.eks når det gjelder hopping. Selv snur jeg meg vekk og ignorerer, vil jo helst gjestene også skal gjøre det, slik at hundene skjønner det ikke er tillatt. Men blir det for mye informasjon? Dette er ikke snakk om noen få gode venninner jeg kunne sagt det til før de kom, men vi blir ca 15stk og alle kjenner jeg ikke like godt (bekjente, venn av venn osv). Tenker også ifht gjester som røyker, vil jo at de gir beskjed når de skal ut så jeg kan sørge for at hunden ikke løper ut (den er ikke så kjent i området her enda, og det er bilvei utenfor). Anonymkode: 30da3...cb6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Jeg hadde satt hunden på eget rom, mindre stress for både den og deg. Anonymkode: 65b79...f14 15
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 Selvfølgelig? Det blir ikke for mye informasjon. jeg har null kjennskap til hunder, og setter stor pris på alle instruksjoner, særlig de som ber meg ignorere hunden Og passe på at den ikke løper ut, ja. Men må hunden gå fritt rundt der fersten er hele kvelden? Jeg ville satt pris på om den stort sett var i et annet rom, særlig når vi spiste. Anonymkode: c7fa9...dde 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig? Det blir ikke for mye informasjon. jeg har null kjennskap til hunder, og setter stor pris på alle instruksjoner, særlig de som ber meg ignorere hunden Og passe på at den ikke løper ut, ja. Men må hunden gå fritt rundt der fersten er hele kvelden? Jeg ville satt pris på om den stort sett var i et annet rom, særlig når vi spiste. Anonymkode: c7fa9...dde Den må ikke gå fritt hele kvelden, men synes det er ok at det blir litt vant til gjestene og vil heller ikke la den gå alene i et annet rom hele kvelden, men i perioder, feks om den tigger mye så kan jeg ta den i et annet rom Anonymkode: 30da3...cb6
Elefantenirommet Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 Det med mating hadde jeg sagt dra om, siden det i verste fall kan få fatale følger. Alt med oppdragelse hadde jeg ikke giddet å belære gjestene med. 1
_popcorn_ Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Jeg skjønner at du synes det er greit å la hunden bli vant til gjester, men 15 berusa personer før du har klart oppdra han ferdig? La hunden være i ett eget rom, og tren på sosialisering i roligere former! Jeg ville begynt sosialiseringen med 3-4 mennesker med peiling på hund, og holdt det der fram til hunden takler/oppfører seg, så deretter øke på med antall personer. For øvrig, om du er redd for at gjester skal gi hunden noe å spise, så sier du i fra. Og dropp sjokolade og andre ting som er kjempefarlig selv i små mengder. Tenk på at de fleste kommer til å miste noe ned på gulvet, og alt som faller på gulvet bør være trygt for hunden. 9
Daria Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 (endret) At man ikke mater hunden trodde jeg var åpenbart for de fleste, og jeg er ikke spesielt hundevant, men akkurat det er jo greit å gi beskjed om. Hadde jeg fått en lengre forelesing om hva hva som var greit og ikke greit, hvordan jeg skulle reagere ovenfor hunden osv ville jeg lurt på hvem verten ikke stolte på at kunne oppføre seg - meg eller hunden. Er det et problem at hunden hopper på folk ville jeg hvertfall ikke sluppet den løs i et rom med 25 festkledde gjester - sannsynligheten for at mange vil synes det er ubehagelig (eller i det minste være redd for klærne og strømpene sine) er stor. Endret 28. desember 2016 av Daria 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 Jeg hadde nok forsøkt å låne bort hunden til noen nære familiemedlemmer eller noe. Fyll, høy musikk, høylydte folk osv er ikke drømmen for en ganske ny hund. Anonymkode: 1ef88...291 7
Acalewia Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 I teorien burde du kunne det, men min erfaring er at det ikke hjelper. Spesielt ikke når det er alkohol involvert. Gjestene mater hunden, gir den oppmerksomhet for å hoppe, og enkelte begynner til og med å "trene" hunden, i form av å ødelegge det vi har jobbet med rundt sitt, dekk og bli. Pluss at hunden fort kommer seg ut, for folk glemmer det eller tar ikke hensyn når de skal ut og inn utgangsdøra. Jeg ville funnet pass til hunden, evt skjermet den i et annet rom (kommer an på om hunden er vant til å være alene, og om den har vært alene tidligere den dagen). 4
Sirah Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 Sett hunden i et eget rom og luft den med gjevne mellomrom. Når promillen stiger øker interessen for hunden og du risikerer 15 gjester som "sloss" om å "trene" hunden og kose med den. Dette kan oppleves veldig stressende for en hund og du risikerer at den blir skremt. 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #11 Skrevet 28. desember 2016 5 minutter siden, Acalewia skrev: I teorien burde du kunne det, men min erfaring er at det ikke hjelper. Spesielt ikke når det er alkohol involvert. Gjestene mater hunden, gir den oppmerksomhet for å hoppe, og enkelte begynner til og med å "trene" hunden, i form av å ødelegge det vi har jobbet med rundt sitt, dekk og bli. Pluss at hunden fort kommer seg ut, for folk glemmer det eller tar ikke hensyn når de skal ut og inn utgangsdøra. Jeg ville funnet pass til hunden, evt skjermet den i et annet rom (kommer an på om hunden er vant til å være alene, og om den har vært alene tidligere den dagen). Dette Anonymkode: f0faa...b98 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #12 Skrevet 28. desember 2016 Hvis du nettopp har fått deg hund er det en dårlig ide å ha fest Anonymkode: fd0e7...7f7 1
LittleBabyBlue Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 Sorry, men ny hund/valp og fulle folk er ikke et alternativ engang. Selv om den settes på et annet rom så blir det mye stress for en ny hund med alt bråket og inntrykkene som følger med en fest. Snakker vi nyttår burde første året tilbringes med andre hunder som allerede er vandt til raketter og ikke reagerer på de. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #14 Skrevet 30. desember 2016 "Vennligst ikke gi noe mat til hunden og husk å pass på døra når dere går ut for å røyke så hun ikke forsvinner =) " Er da ikke så mye info det. Anonymkode: 93d01...341 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå