Gå til innhold

Ettåring og søvn

Angelica

Anbefalte innlegg

Jenta mi blir 1 år 22. desember og når det gjelder legging og søvn har det stort sett vært problemfritt til nå. Hun begynte å sove hele natta fra ca. 4 mnd.

Vi har samme rutiner som vanlig, kveldsmat kl. 19 og i seng kl. 20. Men de siste par ukene har det tatt veldig lang tid før hun har sovnet. Går kanskje et par timer, i går gikk det vel nærmere 3 timer før hun sovnet.

Måtte nesten le litt også, kl. var nærmere 23 og veslejenta lå i senga og prata og lo og klappa.. Ikke fullt så morsomt for pappaen da, som skulle opp kl. fem. Hun gråter litt når vi legger henne, men vi pleier å gå inn ganske ofte så hun roer seg etterhvert. Men å sovne tar tid..

Hun våkner stort sett mellom sju og åtte hver morgen. Lurer på om hun kanskje sover for mye på dagen? Hun pleier å sove to ganger, en til to timer hver gang. Men vi pleier å ikke la henne sove etter kl. 16 på ettermiddagen. Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Kanskje du skulle droppet den siste sovingen på dagen. At hun rett og slett er uthvilt når kvelden kommer, fordi hun har sovet to ganger på dagen.

Om jeg husker riktig sov mine en gang på dagen i den alderen, foruten minsten for han måtte ha mye søvn. Men han sovnet fint i 18.30 tiden. Derfor er det viktig å finne ut hva som passer for ditt barn.

Jeg ville prøvd å droppe den siste sovingen, for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje rett, tror vi skal prøve å ha en soveperiode på dagen istedet for to. Kanskje prøve å drøye litt lenger på formiddagen før jeg legger henne.

Men hun virker trøtt når kvelden kommer også, men akkurat som hun våkner til når hun kommer i senga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vår lille tulle blir 1 år dagen etter din!! (lillejulaften)

Hun har gått over til kun en soveperiode, sånn fra 11-11.30 til ca 14.00 (laang deilig pause! :wink: )

Så legger hun seg ca 19.30. Våkner mellom 7.30 og 8.

Jeg tror absolutt at du bør forsøke å drøye luren på dagen, slik at det kun blir en lang.

Jeg kjenner godt igjen det at de omtrent har sovnet til flaska og er lysvåken i det du legger henne ned. Merkelig det der. (små stabeist?? :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pleide med sønnen min var å legge han som vanlig på ettermiddagen, men jeg vekket han etter en halv time, da hadde han fått sovet slik at han ikke ble overtrøtt når han skulle legge seg, samtidig som han ikke var utsovet fordi jeg vekket han. Det virket hos oss ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

søvnbehovet hennes er mindre nå, og ikke la henne sove etter klokken 15:00 på dagen! hvis ikke kan de være veldig våkne, veldig lenge! en lur for dagen er nok tror jeg i den alderen! og ikke la henne sove mer enn maks 1.5 timer heller! kanskje to timer, da skal du få se at hun blir trøtt på kvelden!

les for henne i sengen, lag et rituale, puss tenner, ha på pyjamas osv, slik at hun forstår at nå nærmer det seg sengetid.. barn liker slikt. rutiner altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode råd! Har liksom kommet inn i en ond sirkel, hun sovner sent på kvelden og blir desto mer trøtt på dagen. Da sover hun mye på dagen og er igjen lys våken på kvelden..

Synes det er så kjedelig å vekke henne også. Men vet jo at det er det beste for nattesøvnen om hun ikke sover så lenge på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...