Gå til innhold

Hvor mye "lommepenger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren skal fra nyttår ha felles økonomi. Vi har tidligere hatt delvis felles, men skal nå ha alt felles. Altså begge lønninger blir felles og skal dekke alt. Vi skal ha en sum vi kan bruke på det vi vil, lommepenger på en måte. Hvor mye tenker dere er ok å ha til det? Noen erfaringer? Jeg tenker et sted mellom 1500-2000kr på hver av oss. Det skal da bruker på hobbier, kafé besøk, shopping osv.

Anonymkode: d5562...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes fryktelig kjipt/ praktisk ut. Når dere først er enig i å få "lommepenger" er det vel greit å si at alt som blir igjen etter regninger og evt fast sparing deles i to, og står til fri disp.

Lykke til med utregninger :)

Skrevet

Vi har 10000kr hver i "lommepenger". Dette etter alt av felles utgifter og sparing er trukket fra. 

Anonymkode: a71cd...375

Skrevet

Noen spørsmål.

Hva er "delvis felles"? Hvordan har dere egentlig gjort det før?

Dette kommer veldig an på hvor mye dere tjener og hvilket forbruk dere har hatt så langt på lommepengesiden.

Og hva er "helt felles"? Hvor gjør man av resten av pengene?

For å ta et utgangspunkt slik flere jeg kjenner gjør det:

De får lønnen inn på egen konto, og setter en avtalt sum inn på felleskonto (gjerne ulikt om ene tjener mer enn den andre). Herfra går det regninger, lån og de har hvert sitt kort som de kan handle til husholdningen for. 

Resten av pengene har de på egen konto. Hva de gjør med dem og hvordan de kjører felles sparing vet jeg ikke.

Hva er hensikten med at ALT blir felles? Skal dere overføre lønnene deres til felles konto som begge disponerer?

Skrevet

Syns 1500 kr per pers bør være nok, med mindre dere har veldig dyre hobbyer. Så sparer man heller litt av lommepengene til neste måned hvis man har lyst på noe spesielt. Prøv i et par måneder og se hvordan det går, framfor å legge opp til et unødvendig høyt forbruk.

Anonymkode: 977ce...360

Skrevet

Kommer veldig an hvor mye dere tjener, hvor mye gjeld dere har osv.

Anonymkode: 094f6...1ea

Skrevet

Alt fra 500 til 10 000 kr pr pers.

Anonymkode: 094f6...1ea

Skrevet

Først må dere sette opp hva lommepenger skal dekke. Deretter kan dere beregne hva dere skal budsjettere med. 

Anonymkode: e8d3e...33c

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren skal fra nyttår ha felles økonomi. Vi har tidligere hatt delvis felles, men skal nå ha alt felles. Altså begge lønninger blir felles og skal dekke alt. Vi skal ha en sum vi kan bruke på det vi vil, lommepenger på en måte. Hvor mye tenker dere er ok å ha til det? Noen erfaringer? Jeg tenker et sted mellom 1500-2000kr på hver av oss. Det skal da bruker på hobbier, kafé besøk, shopping osv.

Anonymkode: d5562...ca1

2000,- i måneden? Det er jo ikke mer enn 500,- i uken. Det er jo ingenting. Jeg har ikke noe voldsomt overforbruk, men det går fort 3-5000,- i uken. Syns tallene dine er helt urealistiske. 

Anonymkode: 36639...cac

Skrevet

Hva skal pengene dekke? Klær? Frisør? Trening? Kino? Kafe? Turer? I så tilfelle er jo 500 velig lite.

Anonymkode: 9f269...b1b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal pengene dekke? Klær? Frisør? Trening? Kino? Kafe? Turer? I så tilfelle er jo 500 velig lite.

ops, så det var 500 i uken..men uansett, hva skal det dekke?

Skrevet

Jeg syntes det var litt lite . Men dere kan jo prøve dere frem også. Prøv denne summen en mnd. Og se hvordan drt går...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...