AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Jeg må bare spørre her, ettersom jeg ikke finner råd noe sted. Jeg har tre kaniner; to hunner og en hanne. Hannen ble kastrert da han var ca 12 uker gammel for å unngå barn. Alle tre går fint sammen. Tingen er at jeg skal jo aldri sette kull på de to frøknene mine, men sterilisering er veldig dyrt - spesielt når du har to hunner. Jeg vet jo at det minker drastisk sannsynligheten for kreft i livmor/eggstokkene osv når de er steriliserte, og derfor vurderer jeg altså operasjonen. MEN atferdsmessig; blir det noen forskjell på hunnene når de opereres? Anonymkode: b8c39...3ca
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Det sies at de kan begynne og slåss og få veldig hormonell adferd, men noen sier at det går bra. Mine er to hunnkaniner som er ukastrerte og som har vært sammen siden fødsel. De er i dag ca 1 år gamle og går fremdeles bra sammen. Jeg tror god plass slik at muligheten for å trekke seg litt vekk er viktig! 😊 Anonymkode: 4fc2a...c9b
Tvist Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må bare spørre her, ettersom jeg ikke finner råd noe sted. Jeg har tre kaniner; to hunner og en hanne. Hannen ble kastrert da han var ca 12 uker gammel for å unngå barn. Alle tre går fint sammen. Tingen er at jeg skal jo aldri sette kull på de to frøknene mine, men sterilisering er veldig dyrt - spesielt når du har to hunner. Jeg vet jo at det minker drastisk sannsynligheten for kreft i livmor/eggstokkene osv når de er steriliserte, og derfor vurderer jeg altså operasjonen. MEN atferdsmessig; blir det noen forskjell på hunnene når de opereres? Anonymkode: b8c39...3ca Ja, det er lurt å kastrere begge jentene, det er 80% sannsynlighet for at de får livmorkreft i løpet av livet når de ikke kastreres, ikke noe å spøke med, jeg hadde ikke tatt sjansen. De vil vanligvis være lettere å dotrene og gå bedre i lag om de er kastrerte.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 En kastrerer ikke hunnene. En steriliserer dem Anonymkode: ae750...243
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kastrerer ikke hunnene. En steriliserer dem Anonymkode: ae750...243 http://www.dbkristiansand.com/kastrering-vs-sterilisering.html Nei det er to forskjellige prosedyrer. Det har ingenting å gjøre med skjønn. Anonymkode: b8c39...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Veldig lurt å kastrere hunnen også. Da slipper du hormonell adferd som br 1) kan forvirre den kastrerte hannen 2) føre til slossing og teretoriell adferd 3) hun blir roligere og vil ikke markere som en ukastrert kanin. Bli medlem av -den store kaninboka på facebook, der er det flust av mange gode råd ang kanin og man kan ofte få seg en bakoversveis da det er mye ny info der for dem som har hatt kanin i mange år og gjort det samme hele tiden Anonymkode: f011c...2ea
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 Takk til dere som har svart. Jeg tror jeg skal steriliseres dem etterhvert, men kanskje ikke tenke at det er noe jeg må gjøre med en gang ettersom de går fint sammen. Anonymkode: b8c39...3ca
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som har svart. Jeg tror jeg skal steriliseres dem etterhvert, men kanskje ikke tenke at det er noe jeg må gjøre med en gang ettersom de går fint sammen. Anonymkode: b8c39...3ca I mitt hode ville jeg vært føre var, ei venninne av meg sto opp til to kaniner som var fulle av sår og bare hudflekker fordi de i løpet av natten hadde klikka på hverandre Anonymkode: f011c...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kastrerer ikke hunnene. En steriliserer dem Anonymkode: ae750...243 Det beste er å kastrere, for da fjerne er de alt, inkludert livmor. Anonymkode: 2b136...7d7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som har svart. Jeg tror jeg skal steriliseres dem etterhvert, men kanskje ikke tenke at det er noe jeg må gjøre med en gang ettersom de går fint sammen. Anonymkode: b8c39...3ca Det bør du absolutt gjøre med én gang Men har du ikke råd, så får du bare spare opp til det. Jeg betalte 2500 kr per kanin Det er en omfattende operasjon, da.. og kaninene blir svært dårlige, ofte.. men de må liksom gjennom det for å få et godt liv. Problemet med ukastrerte kaniner er at de kan bli uvenner pga hormoner. Selv om de har gått fint sammen. Anonymkode: 57911...c4d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #11 Skrevet 29. desember 2016 Hei Ts, du sier du ikke finner råd noe sted, men da lurer jeg på om du egentlig har lest noe særlig om kaniner? Du burde lese den store kanin boka, samt bloggen til Marit Emilie Buseth. Hun har skrevet boka, og er en av Norges fremste kanineksperter. Hun har også skrevet mye om kastrering av kaniner, og hvorfor det er viktig. Hun anbefaler at alle huskaniner, uansett kjønn, kasteres. Anonymkode: bae33...766 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå