AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Feira aleine med mannen min og mine to barn. Og det var faktisk ikke noe hyggelig, i det hele tatt. Bortsett fra sent på kvelden.. men jeg tenker da på julemiddagen, jeg har to barn under 4 år og de satte ikke pris på verken ribbe eller julepølser. Så det var et mas, jeg stresset i meg maten og nøt den ikke. Så mye jobb, for ingenting. Burde tatt wienerpølser (som jeg hater), så hadde i hvert fall noen blitt fornøyde. Men det som var aller verst egentlig var pakkeåpningen. Bare oss 4, alle gavene var til oss. Egentlig skulle vi feire med besteforeldrene, men det ble ikke sånn likevel så da var vi alene. Håpet på det beste. Jeg forventet mas. Men så mye mas? Så mye ukoselig? Den eldste er 3,5, og det ble faktisk sånn at etter hun hadde åpnet 2 gaver, så var det omtrent slik det skjedde: *apatisk blikk uten å se på leka*: "NEXT". Få neste gave. Alt handlet om å åpne gavene så fort som mulig. Åja, hjemmelaget skjerf mamma hadde brukt 2 uker på å lage, nei.. Åja, en bok fra onkel, nei.. neste.. bryr meg ikke.. Vi forsøkte å snakke om gaven, se på den, vise entusiasme. Leke med den. Men til ingen nytte, som å snakke til en vegg. Var omtrent i koma. Yngste er bare litt over 1 år, men yngste var faktisk mer glad for gavene enn eldste. Bare for ordens skyld: Vi gir ikke gaver ellers i året. Unntaket er sommerferien, da tusjing/tegning og badeleker kommer godt med.. Men ellers får hun ingenting. Hun har masse leker. Vi har pakket bort endel. 1. juledag og dagene etter det lekte hun masse med lekene, men akkurat på julaften ble det for mye! Jeg vet ikke hvordan i all verden vi kan gjøre noe sånt koselig. Er det alderen? For mange pakker? Som sagt, så forsøkte vi å fokusere på én og én gave, og se på den osv, men hun var helt borte. Vi skal snakke med familien om at vi ikke ønsker mer enn 1 gave fra hver. Så kanskje hun setter mer pris på hver gave. Og håper for all del at vi kan feire med familie neste år så vi kan få litt avlastning. Barna oppfører seg ofte bedre også når vi er med andre. Men jeg er veldig, veldig glad for at ingen familiemedlemmene mine så denne oppførselen, for da tror jeg de hadde følt at det var unødvendig å gi gaver. Anonymkode: cc258...c81
Furstina Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Tänk på att barnen är ett år äldre nästa år, så det blir garanterat annorlunda. Bättre? Kanske sämre... Förbered barnen på vad som sker, avbryt gaveöppningen om det blir för mycket eller för otacksamt. Ta en paus och börja om. du har annars ett bra förslag i att begränsa gaverna. I vår familj har vi två olika vanor från varsin bestemor; den ena packar en, eller kanske två gaver. Gaven har flera ting inpacken (genser, byxa, scarf och sockor). Den andra bestemoren packar varje ting i en egen packe = fler paket. Vi som har så lite familj får en lagom mängd paket ändå, hade familjen varit större hade det kunnat bli ett problem 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #3 Skrevet 30. desember 2016 På 28.12.2016 den 10.17, Furstina skrev: Tänk på att barnen är ett år äldre nästa år, så det blir garanterat annorlunda. Bättre? Kanske sämre... Förbered barnen på vad som sker, avbryt gaveöppningen om det blir för mycket eller för otacksamt. Ta en paus och börja om. du har annars ett bra förslag i att begränsa gaverna. I vår familj har vi två olika vanor från varsin bestemor; den ena packar en, eller kanske två gaver. Gaven har flera ting inpacken (genser, byxa, scarf och sockor). Den andra bestemoren packar varje ting i en egen packe = fler paket. Vi som har så lite familj får en lagom mängd paket ändå, hade familjen varit större hade det kunnat bli ett problem Her er ungen 7 år, og her var det også mye mas fra vedkommende under pakkeåpningen. Neste år må vi nok snakke mer med barnet før vi skal pakke opp, om at vi må rekke å puste underveis. Anonymkode: 989e1...3d1
pautina Skrevet 2. januar 2017 #4 Skrevet 2. januar 2017 Jeg synes det høres ut som dere legger opp til koselig jul og fin måte å åpne pakker på,. Du må sikkert gå foran med et godt eksempel maaaange ganger til før de har lært, men til slutt så får du den julen du vil. Vi legger opp julen som dere, bare + besteforeldre, har ei på 9 som nå har blitt flink, men han på 2-3, må vi nok streve med noen juler til Myke pakker kastet han bak seg i starten og gadd ikke åpne....flaut så da snakket vi litt om det og hva om det var noen som gjorde sånn med pakken han gav osv....tror ikke det gikk helt gjennom, men ett par gave runder til så går det nok inn...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #5 Skrevet 2. januar 2017 Samme her. Unger på 8, 10 og 14 i storfamilien. Sure unger. Sure om de måtte vente osv. Anonymkode: 55ff5...9e8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Helt ærlig, så synes jeg voksne som blir skuffet over at forventningene ikke blir møtt av små barn, bør gå i seg selv. Hvorfor mase og stresse med mat du vet at de små ikke setter pris på? Hvordan kan du forvente at så små barn skal kunne ta inn over seg hva de får av gaver av hvem, og vise glede, når det garantert er helt overveldende for dem? Nei, vet du hva, jeg har ingen medlidenhet med en sur mor som tror at småbarn skal gjøre julekvelden hyggelig for henne. Anonymkode: 2d9f5...02e 3
evelynn Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 Feiret med mannen og barna også, men husket at de også får lov for o kose seg, så de faktisk fikk pølser med stekt løkk og ketchap. Gaver vær fra ønskeliste, så de ble veldig glad. Det eneste feil vær at vi burde montere Elsa slott tidligere. Hun har fåt det i esken og det tok nesten en time å montere det, og da ble det mye mass og hun ville "hjelpe" + og dette hjalp ikke. Men ellers ville jeg la dem å feire som DE vil og kan: med pølser, ikke julefilmer men My Little Pony, uten pynt på bordet (den yngste er 18 mnd, så vi ikke hadde en duk engang og ikke levende lys heller). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå