AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 vi har en valp på 5 mnd som har sovet fint i buret sitt, hele natta, i en uke (vi har hatt henne i en uke). men de siste to dagene er det bare hvining og bjeffing. har skjekket buret og det er ingenting hun skader seg på elns. skal jo ikke gi henne oppmerksomhet når hun ikke oppfører seg, men vi har barn som trenger søvn. vi voksne og forsåvidt. hun får nok trening (minst 45 minutter tur hver dag), og må ikke på do. noen som aner hvorfor hun nekter å sove nå plutselig? Anonymkode: 37bf7...dca
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 45 minutters tur? "Nok trening"? Hva gjør valpen resten av dagen?? Og hvem er sammen med den? Hvorfor har du valpen i bur? Er buret åpent? Eller stengt? Anonymkode: b409c...0a8 10
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 45 minutters tur? "Nok trening"? Hva gjør valpen resten av dagen?? Og hvem er sammen med den? Hvorfor har du valpen i bur? Er buret åpent? Eller stengt? Anonymkode: b409c...0a8 Mm ja leste overalt på nettet at valper ikke skal gå så mye siden det kan skade leddene deres? Disse turene er jo utenom lek ute i hagen osv. Resten av dagen er hun i hagen med barna eller inne sammen med familien. Hun er i bur siden forrige eier sa hun var vandt med bur om natta, og er litt redd for at hun skal tygge på alt mulig (ja hun har masse tyggeleker, men foretrekker sko). Buret er stengt. Anonymkode: 37bf7...dca
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 Så bra å høre at den får mye lek også Jeg er ingen ekspert, men tror valpen hviner og bjeffer fordi den føler seg alene. Uten flokken sin. Tror du må prøve å få døgnrytmen til valpen synkronisert til døgnrytmen deres. Leke mye med den rett før sengetid, slik at den er veldig trøtt når det er leggetid. Men jeg må helt ærlig si at jeg ikke skjønner disse nymotens greiene med å ha familiehunder i bur. Det var høyst uvanlig bare for et par tiår siden. Anonymkode: b409c...0a8 9
Auri Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 Vel hun trives tydeligvis ikke i buret lenger, så da får du finne på noe annet. Om du er redd for skoene dine får du fjerne sko fra rommet hun skal sove i. Du skal ikke tvinge henne til å sove i et bur om hun tydelig viser at hun ikke vil. 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Da satser jeg på å slite henne litt ut før leggetid og la henne sove i gangen (hun liker seg godt der), eller på vårt rom dersom hun er ensom. Ikke opp i senga da, hehe. Takk for hjelp! Anonymkode: 37bf7...dca
EvaLena Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 Da dropper du bur heretter. Dyr skal kunne bevege seg fritt, på den måten blir de trygge. Fjern ting dere en redd for å få ødelagt, så skal du se den blir rolig etterhvert. Nå biter den vel fordi den antakelig får nye tenner. Bur skal brukes kun i bil synes jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 Det er bare tull med å droppe buret som folk her prater om. Min familie har hatt flere hunder over mange år og de har alltid sovet i buret sitt. Dette gir de også en trygg sone de kan gå til som de vet at de ikke vl bli forstyrret i. Hunden piper og klynker fordi den ikke kan se dere og lurer på hvor flokken sin er blitt av. Løsningen på problemet er å legge ned en madrass i nærheten av buret som en av dere sover på. Når hunden kan se noen i flokken sin så vil den kunne roe seg ned. Så flyttes madrassen litt og litt bort fra buret hver kveld før du etter noen dager / en ukes tid (alt ettersom reaksjonen til hunden) sover i din egen seng igjen og hunen kan slappe av i sin. Anonymkode: 9803c...48c 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 Skrot buret for helvete! 😭 Anonymkode: 2ff04...ee9 5
tørkestativ Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra å høre at den får mye lek også Jeg er ingen ekspert, men tror valpen hviner og bjeffer fordi den føler seg alene. Uten flokken sin. Tror du må prøve å få døgnrytmen til valpen synkronisert til døgnrytmen deres. Leke mye med den rett før sengetid, slik at den er veldig trøtt når det er leggetid. Men jeg må helt ærlig si at jeg ikke skjønner disse nymotens greiene med å ha familiehunder i bur. Det var høyst uvanlig bare for et par tiår siden. Anonymkode: b409c...0a8 Alle hunder er jo forskjellige, men dette ga motsatt effekt for min valp, som også er 5 mnd. Hun blir "høy" av for mye leking. Så det å leke masse for å så å gå å legge seg endte bare med en spinnvill valp som ikke ville sove. Det er jo verdt å prøve altså, men ikke bli overraska hvis det ikke går. Vi leker mye, men ca 1-1,5 time før vi legger oss, skjer det ingenting. Da må vi fokusere på å roe ned hunden hvis vi skal ha sjans til å sove.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #11 Skrevet 28. desember 2016 Man skal ikke stenge valper med bur som er stengt..... Anonymkode: aba85...af6 3
Acalewia Skrevet 28. desember 2016 #12 Skrevet 28. desember 2016 Jeg har heller ikke lyst til å sove i bur, så har full forståelse for valpen. Hunder regulerer temperatur ved å flytte seg rundt på forskjellige underlag. Det får de ikke gjort i et lite bur. Små valper trenger også trygghet og nærhet. Jeg ville valpesikret soverommet og lagt inn en seng til valpen, og latt den være løs. Ser ingen grunn til å bruke bur om natten. 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 Akkurat nå, Acalewia skrev: Jeg har heller ikke lyst til å sove i bur, så har full forståelse for valpen. Hunder regulerer temperatur ved å flytte seg rundt på forskjellige underlag. Det får de ikke gjort i et lite bur. Små valper trenger også trygghet og nærhet. Jeg ville valpesikret soverommet og lagt inn en seng til valpen, og latt den være løs. Ser ingen grunn til å bruke bur om natten. Mista lysten til å selge valpene mine etter tanken på bur Anonymkode: aba85...af6 3
Portvinpiken Skrevet 29. desember 2016 #14 Skrevet 29. desember 2016 For det første: Det er nå valpen begynner å bli litt husvarm. Den første uken i nytt hjem er de aller fleste valper/hunder roligere. Så dette med buret. Helt seriøst: hvorfor lukke og låse det? Å sette hunder i bur er en veldig nymotens greie, og det stemmer ikke at det er naturlig for hunder å være i bur. Hvis man skal ta naturen som et eksempel, så vil ulvungene være i hiet (som forøvrig ikke har noen dør), til de blir gamle nok til å gå fritt inn og ut som de ønsker når ulvemor passer på.Vi mennesker setter valpene i bur når ulvungene kommer ut av hiet... Det er altså helt omvendt av hva som skjer i naturen! (hvis noen vil bruke det argumentet at det er en naturlig ting for valper å være innestengt i bur). Om valpen piper/bjeffer i buret prøver den fortvilet å gi beskjed om at den ikke har det bra der den er. Forståelig nok. Hvis hunden trives i bur, er det ingenting i veien med å ha et bur stående. Bare man fjerner burdøra! Hvis hunden liker å være der, vil den gå dit når den vil ha ro og fred. At de går inn "frivillig" når vi forteller den det, er fordi hunder er lettlærte dyr og den vil også vite at den antagelig ikke har noe valg. Går den ikke inn selv, vil den bli bært inn i buret. Jeg har hatt til sammen 16 hunder - og aldri hatt de i bur bortsett fra i bilen. Er man redd noe blir ødelagt så rydder man det bort, sikrer evt. ledinger dersom det er et problem. En hund på 5 md sover 16 - 18 timer i døgnet i gjennomsnittet. Det er superviktig at det er kvalitetssøvn, og det får man kun når man sover godt og trives på liggelplassENE sine. Ja - hunder beveger seg naturlig rundt, våkner, skifter liggeplass osv. Søvnmønsteret er ikke som vårt. Kun 60 % av søvnen er om natten, så det er naturlig at de våkner opp av og til. Og ja - det finnes også alltid unntak fra regelen dersom noen vil si at deres hund sover hele natten. Jeg ville definintivt ikke prøve å slite ut hunden fysisk før man skal legge seg. Fysisk trening øker adrenalinet, og adrenalin holder en mer våken og gir mer energi. Dessuten klarer vi knapt å slite ut en hund fysisk. Det som gjrø en trett er derimot å bruke hjernen. Så jeg vil anbefale hjernetrim på kvelden før man legger seg dersom hunden er veldig våken på kvelden. Normalt vil hunder i den alderen ha mye mer energi enn voksne hunder og derfor er det ekstra viktig å gjøre mental trening med hunden. Hunden til TS er på vei inn i tenårene og nye utfordringer kommer i tillegg til at den har byttet hjem. Det finnes et gratiskurs på mail om tenåringshunder. Jeg linker til det her. Kansje det kan være til nytte.https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55835-slik-kommer-du-og-hunden-deg-trygt-gjennom-unghundperioden Om du googler mentale aktiviteter med hund vil du antagelig få opp mange nyttige tips og forslag. 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #15 Skrevet 29. desember 2016 Dere har hatt henne i en uke der hun har vært for redd til å tørre lage lyd. Nå når hun begynner å føle seg trygg føler hun seg også trygg på å si fra om at hun ikke har det bra i buret Forrige eier gav fra seg valpen av en grunn. Tenker den var for vill og den forrige eieren låste den inne i bur for å slippe å hanskes med den og sa til deg at den var vant til det, med null forståelse for hvordan hunder fungerer Anonymkode: 607cf...0ca 1
Gjest Coolaid Skrevet 29. desember 2016 #16 Skrevet 29. desember 2016 På 28.12.2016 den 4.00, EvaLena skrev: Da dropper du bur heretter. Dyr skal kunne bevege seg fritt, på den måten blir de trygge. Fjern ting dere en redd for å få ødelagt, så skal du se den blir rolig etterhvert. Nå biter den vel fordi den antakelig får nye tenner. Bur skal brukes kun i bil synes jeg. På 28.12.2016 den 5.55, AnonymBruker skrev: Skrot buret for helvete! 😭 Anonymkode: 2ff04...ee9 Dere to, og sikkert mange med dere... Les denne og les den riktig. Den sier noe om RIKTIG bruk av bur.
Portvinpiken Skrevet 29. desember 2016 #17 Skrevet 29. desember 2016 14 minutter siden, Coolaid skrev: Dere to, og sikkert mange med dere... Les denne og les den riktig. Den sier noe om RIKTIG bruk av bur. At mennesker i det hele tatt kaller det for "riktig og gal bruk av bur" er jo selvmotsigende fordi ingenting levende foretrekker å være innelåst. Alt som puster foretrekker jo å kunne velge selv og ikke at andre lukker den inne. 7
ArtyFarty Skrevet 29. desember 2016 #18 Skrevet 29. desember 2016 Riktig bruk av bur er i bil under transport, og ellers i noen andre settinger som er unntak.. 3
Gjest Coolaid Skrevet 29. desember 2016 #19 Skrevet 29. desember 2016 1 time siden, Portvinpiken skrev: At mennesker i det hele tatt kaller det for "riktig og gal bruk av bur" er jo selvmotsigende fordi ingenting levende foretrekker å være innelåst. Alt som puster foretrekker jo å kunne velge selv og ikke at andre lukker den inne. Du har tydeligvis ikke lest artikkelen riktig. Anbefaler å gjøre det en gang til.
Portvinpiken Skrevet 29. desember 2016 #20 Skrevet 29. desember 2016 4 minutter siden, Coolaid skrev: Du har tydeligvis ikke lest artikkelen riktig. Anbefaler å gjøre det en gang til. Hvordan man leser en artikkel riktig er vel opp til hvordan ting blir formidlet og hvordan hver av oss tolker det :-). Og jo - jeg har både lest den artikkelen og snakket med vedkommende som skrev den angående akkurat dette temaet. Faktisk endret hun endel av teksten fra det opprinnelige innlegget fordi mange reagerte på at mye kunne misforstås i artikkelen. Angående burbruk i bil så er det uansett bilen hunden assosierer buret med. Derfor vil trenig på å bruke bur inne i stua ikke ha samme effekt som å trene på å være der i bilen. Denne nesten sykelige trangen mange har til å venne hundene til å være i bur med lukket dør er også for meg helt merkelig. Skal hunden til veterinær går den selv om den ikke er veldig syk eller skadet - og er det det, så hjelper uansett ikke all verdens burtrening når hunden er i en slik panikk-artet situasjon. Tro meg. pr. definisjon er bur et sted med gitter der noe eller noen holdes innestengt. Så om det er en hule man snakker om er det lurt å tydliggjøre det. Det er "farlig" så blande disse begrepene. Mange forstår det ikke. Derfor er altfor mange hunder innesperret i bur i tide og utide. Dessverre. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå