Løvinna Skrevet 2. desember 2004 #1 Del Skrevet 2. desember 2004 Vi skal kjøpe nytt kjøkken fra Stray kjøkken og har tenkt å ha en benkeplate i heltyre eik. Fra Stray vi denne komme på over 20000 kr og jeg ser jo at man kan få en slik plate fra Ikea til 1/4 av prisen. Er det noen som har erfaringer med slike plater og kan fortelle meg om en fra Ikea er like bra som alle andre. I så fall kan vi jo kjøpe platen fra ikea. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 2. desember 2004 #2 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg tror Ikea sin er tynnere, tror andre kjøkkenleverandører har 30 mm tykkelse, Ikea er vel bare 20 tror jeg. Jeg har Ikea bøkeplate - noen år gammel nå, og ikke pen. Men så kunne jeg sikkert stelt penere med den også.... Men den tåler ikke vannsøl, og det er jo ikke smart på et kjøkken. Jeg ville ikke kjøpt heltreplate. Det er rålekkert til å begynne med, men krever mye vedlikehold for å være pent. Forøvrig tror jeg det er mye billigere å kjøpe kjøkkenutstyr i Sverige - har hørt at de leverer ferdige moduler på døra til oss "norrbaggar" også :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Temaa Skrevet 2. desember 2004 #3 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg tror ikke det er noe forskjell i kvalitet på selve plata, men som det blir nevnt er ikea sin litt tynnere. Der vi bodde før hadde vi ikea-plate i heltre bøk. Etter 4 år var den like fin - vi satte den inn med olje årlig. Nå har vi plate i heltre eik, dog ikke fra ikea. Grunnen til at vi ikke bestilte fra ikea dene gangen var rett og slett at de ikke kunne levere det vi hadde behov for. Vi trengte en plate som var 5 meter lang og ekstra tykk (40 mm). Men - dersom ikea leverer den størrelsen dere vil ha, ser jeg ingen grunn til å ikke bestille der. Hvor godt plata holder, kommer uansett an på hvordan dere selv behandler og vedlikeholder den. Vi har satt inn vår med både olje og voks, og foreløpig (etter 1 år) er den like fin som da vi kjøpte den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #4 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg ble fortalt av en snekker at dersom du skal ha heltreplate, må beslaget til vasken være minst 50 centimeter inne på plata, ellers risikerer du at den sprekker med tiden. ... utover det ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter. Heltre er heltre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 2. desember 2004 #5 Del Skrevet 2. desember 2004 Men den tåler ikke vannsøl, og det er jo ikke smart på et kjøkken. Klart den tåler vannsøl! Men en benkeplate i heltre må oljes, minst 2 ganger i året. Vi har benkeplate i heltre fra Ikea, og vi er kjempefornøyde. Den oljes med jevne mellomrom (ikke noen stor jobb akkurat), og søl og flekker tørkes naturlig nok bort med en gang. Jeg ville ikke valgt noe annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 2. desember 2004 #6 Del Skrevet 2. desember 2004 Hvor godt plata holder' date=' kommer uansett an på hvordan dere selv behandler og vedlikeholder den. [/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T1Nonly Skrevet 5. desember 2004 #7 Del Skrevet 5. desember 2004 Hvorfor ikke kjøpe en benkeplate i stein? Vel, det er litt dyrere men den varer lengre og en blir ikke så raskt lei av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 5. desember 2004 #8 Del Skrevet 5. desember 2004 Vi sjekket prisene på benkeplate i stein da vi skulle ha nye, og de var ikke litt dyrere.. Endte opp med heltre bøk fra Ikea, denne: Benkeplate. Den er 28 mm tykk, og ser fortsatt veldig bra ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T1Nonly Skrevet 5. desember 2004 #9 Del Skrevet 5. desember 2004 Hadde vært interessant å høre hvor du sjekket prisene, men jeg skal la det være. Du har helt sikkert skjekket det meste ut og vet hva du vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 5. desember 2004 #10 Del Skrevet 5. desember 2004 Eikeplatene fra ikea er 1cm tykkere enn bøk og bjørkeplatene, dva 38mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 5. desember 2004 #11 Del Skrevet 5. desember 2004 Hadde vært interessant å høre hvor du sjekket prisene, men jeg skal la det være. Du har helt sikkert skjekket det meste ut og vet hva du vil ha. Kan godt hende vi har forskjellig syn på hva som er dyrt, men alt vi så på kostet mellom 2000 og 5000 kroner per meter. Det ble for dyrt for oss, selv om det var det vi egentlig ville ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 6. desember 2004 #12 Del Skrevet 6. desember 2004 Bare et lite tips dersom dere vurderer benkeplate fra IKEA. Om dere skal ha oppvaskkum eller lignende i den, så ikke få den ferdig tilskjært da denne platen faktisk er av noe dårligere kvalitet enn den som er hel (bestilles hel). Årsaken til dette skal visst nok ligge i at det er to ulike bedrifter som produserer benkeplatene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #13 Del Skrevet 7. desember 2004 Hvorfor ikke kjøpe en benkeplate i stein? Vel, det er litt dyrere men den varer lengre og en blir ikke så raskt lei av den. Jeg mener at en benkeplate av stein må være noe av det mest upraktiske det går an å kjøpe for penger. Hvor mange ganger har en ikke satt/mistet en tallerken eller et glass ned på en benkeplate? Det går bra dersom underlaget ikke er av stein. Et unntak er en liten sone ved siden av komfyren. Et kjøkken skal først og fremst brukes til å lage mat i, og ikke være en designstudie. Det er viktig å velge materialer utfra bruksområdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå