Gå til innhold

Pappa har sluttet å gi julegave... Vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 32 år og har ingen barn. For to år siden fikk jeg plutselig ikke julegave av pappa. Dette skjedde helt uten begrunnelse og jeg gav han gave som vanlig. Der og da ble jeg utrolig usikker, rett og slett fordi han ikke sa noe om det. Jeg tenkte alle mulige tanker, fra at han var blitt senil og trodde han allerede hadde gitt meg gave, til at dette kanskje var helt vanlig i slekten vår, uten at noen har husket å fortelle meg det. Når jeg snakket med mamma om dette (de ble skilt for kjempelenge siden) så syns hun også det var rart, og forstod godt at jeg var såret.

Som nevnt har jeg ingen barn, så det er ikke fordi han velger å bruke pengene på barnebarn. Han har ingen stor familie og dermed heller ikke store utgifter på gaveinnkjøp hver jul. Han er gjeldfri (nedbetalt bolig) og har råd til å reise utenlands om han vil det. Dette bør derfor ikke være et kostnadsspørsmål.

Jeg fortsatte å gi han gave både i fjor og i år, men er nå på tredje julen uten en gave i retur.

Dessverre er jeg ikke "close" nok med pappa til at jeg ønsker å ta denne praten med han. Men nettopp derfor syns jeg også det et litt synd å bryte en slik tradisjon med å gi hverandre julegaver også. Det handler ikke om verdien (har sjelden fått noe til mer enn 2-300kr fra han) men om at det er hyggelig å ha tenkt på hverandre.

Så, spørsmålene mine er egentlig:

- Andre som har opplevd liknende?

- Er det vanlig å bare slutte med julegaver til barna sine, når det ikke er barnebarn inne i bildet? Hva er i så fall aldersgrensen i deres familie, og er dette noe bare "alle vet"?

- Hva ville dere gjort i min situasjon? Fortsatt å gi gave og late som ingenting? Snakket med han? Sluttet å gi gave og dermed gi opp en hyggelig tradisjon?

Erfaringer/tanker tas imot med takk.

Anonymkode: 1d12b...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min far gir aldri gaver eller husker bursdager så har ikke det problemet.  Besteforeldre sluttet å gi oss gave da vi var 18 , dette er noe alle vet. Vet ikke hva som kan være grunnen til at han ikke gir deg gave. Jeg tror jeg bare ville sluttet å gi ham gave og latet som ingenting.  Hvis det betydde mye for meg ville jeg tatt en prat. 

Anonymkode: c787b...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde spurt han.

Si det rett ut at lurer på hvorfor han har kuttet ut å gi deg gave. Det beste er nok å spørre rett ut istedet for å gå å være usikker. 

Og hvis det er sånn at han har kuttet deg ut på gavelista så burde kanskje du også vurdere det samme. Men det er rart å kutte ut sitt eget barn. Har du søsken? Har faren din kuttet ut de også?

I min familie så har vi ikke noe tradisjon om å kutte ut gaver etter en bestemt alder. I mannen min sin familie så slutter man å gi til tante og onkelbarn etter konfirmasjonsalder. Men man kutter ikke ut å gi gaver til barna sine. 

Har ikke opplevd at mamma eller pappa har kuttet meg ut på gavelisten. Tanter og onkler derimot gir ikke alltid gaver. Det hender at vi sender hverandre en juleblomst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om han gir gaver til andre? Kanskje han ikke er noe glad i gavegivning generelt?

Anonymkode: 3e11f...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg har to søsken. Den eldste er permanent bosatt i utlandet, og jeg tviler helt ærlig på at han pleier å sende noe dit. Han er litt sær/rar sånn. Har blant annet ikke besøkt vedkommende på 8 år, selv om han har barnebarn der. Men andre utenlandsturer tar han seg råd til. Den yngste tror jeg fortsatt får gaver, men dette er et halvsøsken jeg har lite kontakt med så jeg bare antar. Vedkommende er en god del yngre enn meg.

Når jeg har fått gaver tidligere så har jeg alltid fått inntrykk av at han har gitt dem med en slags stolthet, så jeg tror egentlig ikke han er så imot å gi gaver i seg selv. Jeg mistenker vel egentlig bare at han selv har kommet frem til at grensen går ved 30, uten å egentlig informere meg...Jeg syns bare det er så kjipt å kutte en slik tradisjon sånn helt uten videre. Også syns jeg det er feigt av han å ikke si ifra på en ordentlig måte. Tror han hadde følt seg ganske ille til mote om han visste alle følelsene og tankene som gikk gjennom hodet mitt det første året. Er han blitt senil? Har jeg gjort noe galt? Har jeg misforstått noe? Slike tankerekker og uvisshet kan være ganske vondt å kjenne på...

Ser at han kan virke som et ganske usosialt menneske ut ifra noe av beskrivelsen, men det er han altså ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det også ut som han har satt en grense ved 30 år. Det er ikke sikkert at han innser at dette er en viktig tradisjon for deg å beholde. Det er mulig han ikke har vært vant med å få gaver fra foreldre sine da han passerte 30, eller at han rett og slett mener at det hører til barn- og ungdomsalderen. 

Ettersom han er faren din og en slik gaveutveksling betyr så mye for deg råder jeg deg til å ta det opp med han. 

Anonymkode: 1862c...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så trist å lese alle disse juleinleggene :(  -  ja, skjønner at du er såret - og for dere som har foreldre som slutter å gi barnebarn gaver når de er 18?  WTF sier jeg.  Har fortsatt en oldemor godt over 90  som gir til og med OLDEBARN gaver fortsatt.   

Jeg mener at gaver er ikke hovedfokus i juletiden - men en håndskrevet julekort eller noe som vises at du bryr deg fortsatt om din slektning kan ikke være vanskelig å gi.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Outlander skrev:

Jeg blir så trist å lese alle disse juleinleggene :(  -  ja, skjønner at du er såret - og for dere som har foreldre som slutter å gi barnebarn gaver når de er 18?  WTF sier jeg.  Har fortsatt en oldemor godt over 90  som gir til og med OLDEBARN gaver fortsatt.   

Jeg mener at gaver er ikke hovedfokus i juletiden - men en håndskrevet julekort eller noe som vises at du bryr deg fortsatt om din slektning kan ikke være vanskelig å gi.  

Helt enig. Det er absolutt ikke gavens verdi som er viktig for meg, men gleden av utvekslingen. Nå har vi jo hatt tre år på rad med klein stemning(for meg) der jeg overleverer gave til han, han tar imot og takker og ingenting mer skjer. Syns det er rart han ikke reagerer og sier noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Det er absolutt ikke gavens verdi som er viktig for meg, men gleden av utvekslingen. Nå har vi jo hatt tre år på rad med klein stemning(for meg) der jeg overleverer gave til han, han tar imot og takker og ingenting mer skjer. Syns det er rart han ikke reagerer og sier noe...

Skjønner- kanskje det er pinlig for han å si at han ønsker ikke alle mas med å ordne gaver til andre.   Enten fortsetter å gi gaver til han fordi du vil, og ikke bryr deg om du får tilbake, eller bare gir han en fin håndskrevet julehilsen fra nå av.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...