Gå til innhold

Hvor får barna energien fra

Anbefalte innlegg

Skrevet

På juleaften havnet jeg ilag med 3 små barn og de var alle helt propell. Jeg var helt utslitt når hu ene løp opp og ned en stor trapp, så løp hun rundt huset minst 20 ganger mens jeg måtte passe på hu og 2 andre små.

Enden på visa ble til at jeg satt å bygde et dokkehus sammen med 3 bittesmå jenter. Men vi drydde oss ikke om mamma, for vi er rebeller.

Det ble bare bøllerier i kjelleren og jeg påtok meg alt ansvar :D Det var ingen kjære mor her nei

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ligger til lading når de sover. :)

Anonymkode: 15b9f...dde

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ligger til lading når de sover. :)

Anonymkode: 15b9f...dde

hadde ladet opp hele natten jeg også da, men de hadde mer energi enn meg

Skrevet

Adrenalin. Spenning, forventninger, moro, alt sånt er med på å øke aktivitetsnivået hos småtråkk. Jeg har ei frøken på fem som blir helt vill når broren min kommer - for onkel, han vil være med og herje! Han vil leke sisten rundt spisebordet, gjemsel under sengene og spøkelse i mørket! Han vil snu henne opp ned og snurre henne rundt så mange ganger hun vil! Kombiner det med julegaver, snop og glitrende pynt, og frøkna har ikke tid til å sitte stille 😉

Anonymkode: 107ae...992

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Adrenalin. Spenning, forventninger, moro, alt sånt er med på å øke aktivitetsnivået hos småtråkk. Jeg har ei frøken på fem som blir helt vill når broren min kommer - for onkel, han vil være med og herje! Han vil leke sisten rundt spisebordet, gjemsel under sengene og spøkelse i mørket! Han vil snu henne opp ned og snurre henne rundt så mange ganger hun vil! Kombiner det med julegaver, snop og glitrende pynt, og frøkna har ikke tid til å sitte stille 😉

Høres ut som det er nok av juleglede der ihvertfall! ;)

Men det er ikke slik til vanlig? Jeg har lyst på barn men ble litt usikker etter juleaften. Undrer meg over om jeg faktisk har energi til det. Er godt trent men jeg må ærlig innrømme at jeg ble helt slitt ut etter en kveld. Jeg har ingen erfaring med barn men på juleaften var det ei lita jente som jeg var sammen med i hele i 5 timer og hun hang seg på meg hele tiden. Det var te-selskap, dokkehus bygging, noen løpeturer rundt huset og masse lek. Det virket som om hun nærmest hadde uendelig med energi. I motsetning til andre mennesker så ble hun istedenfor å bli sliten : hun ble bare enda mer gira jo senere klokken ble.

Til tross for at jeg ble sliten så ble jeg fascinert - spesielt av inntrykket jeg fikk når hun skulle gi meg en liten te-kopp med sin lille jentehånd , i kontrast til min svære mannehånd.

Endret av WubWub
Skrevet

Godt spørsmål. Selv lurer jeg på hvordan småbarn kan skrike i evigheter uten å bli sliten i stemmen. 

Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Men det er ikke slik til vanlig? Jeg har lyst på barn men ble litt usikker etter juleaften. Undrer meg over om jeg faktisk har energi til det. Er godt trent men jeg må ærlig innrømme at jeg ble helt slitt ut etter en kveld. Jeg har ingen erfaring med barn men på juleaften var det ei lita jente som jeg var sammen med meg i hele i 5 timer og hun hang seg på meg hele tiden. Det var te-selskap, dokkehus bygging, noen løpeturer rundt huset og masse lek. Det virket som om hun nærmest hadde uendelig med energi. I motsetning til andre mennesker så ble hun istedenfor å bli sliten : hun ble bare enda mer gira jo senere klokken ble.

Til tross for at jeg ble sliten så ble jeg fascinert - spesielt av inntrykket jeg fikk når hun skulle gi meg en liten te-kopp med sin lille jentehånd , i kontrast til min svære mannehånd.

Du høres ut som en fantastisk drømme-gjest som skaper gode minner for og med barna. Ble glad av å lese det du har skrevet i tråden her.  Du kommer til å bli en flott far! Fortsatt god jul til deg. 

• Liker 1
Skrevet

Ja det var det da, hvordan har vi vært selv? Full fart her i hvert fall.

Skrevet

Hadde vi satt barna til å jobbe mer, så hadde de nok blitt slitne de også.

Anonymkode: c48d3...2fc

Skrevet
29 minutter siden, WubWub skrev:

Men det er ikke slik til vanlig? Jeg har lyst på barn men ble litt usikker etter juleaften. Undrer meg over om jeg faktisk har energi til det. Er godt trent men jeg må ærlig innrømme at jeg ble helt slitt ut etter en kveld. Jeg har ingen erfaring med barn men på juleaften var det ei lita jente som jeg var sammen med i hele i 5 timer og hun hang seg på meg hele tiden. Det var te-selskap, dokkehus bygging, noen løpeturer rundt huset og masse lek. Det virket som om hun nærmest hadde uendelig med energi. I motsetning til andre mennesker så ble hun istedenfor å bli sliten : hun ble bare enda mer gira jo senere klokken ble.

Min har ADHD, og er dermed lett å gire opp og vanskelig å roe ned. Nei, hun er ikke slik hele tiden. Det er stor forskjell på når det er oss to og når det er selskap. Hun har etter hvert lært at mamma faktisk ikke gidder å løpe etter henne så mye som onkel. Og hadde han bodd i samme hus så hadde ikke han heller orket. 

Unger blir generelt gira når de blir litt for trøtte, da girer de opp for å holde seg våkne fordi det er mye mer morsomt enn å sove. Typisk overtrøtte unger det :)

Og jeg tipper hun hang seg på deg fordi du gadd å være med. Unger elsker voksne som gidder å være med på leken deres. Det er bare at i hverdagen må man som forelder finne en balanse mellom det å være med på å leke og det å lære ungene å leke selvstendig. De aller færreste foreldre leker med ungene i fem timer i strekk - i alle fall ikke mer enn et par ganger i året. Så hun var nok i himmelen når du gadd så lenge 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...