AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #1 Skrevet 27. desember 2016 Hei, jeg skal lage en hel kalkun for første gang nå på nyttårsaften. Kalkunen er ca 4,94 kg.. Men jeg har bare en stor langpanne, ikke noe rist eller andre stekebrett... Må den nødt til og stå på en rist med langpanne/m vann under? Skal lage fløtesaus og tenker å gjøre dette på bla kraft av innvollene. Ligger innvollene inni kalkunen, eller i en pose inni? Tips til enkelt fyll og hvordan jeg gjør for og ikke å få den tørr mottaes også med stooor takk! :-) Anonymkode: e2935...c6f
Lawyer Skrevet 27. desember 2016 #3 Skrevet 27. desember 2016 (endret) Stekepose. Masse smeltet smør på og inni kalkunen. Innvollene tas ut føre. Kan lage fløtesaus av krafta som kommer i stekeposen. Waldorfsalat er vanlig. Surkål. Poteter. Grønnsaker Endret 27. desember 2016 av Lawyer 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg skal lage en hel kalkun for første gang nå på nyttårsaften. Kalkunen er ca 4,94 kg.. Men jeg har bare en stor langpanne, ikke noe rist eller andre stekebrett... Må den nødt til og stå på en rist med langpanne/m vann under? Skal lage fløtesaus og tenker å gjøre dette på bla kraft av innvollene. Ligger innvollene inni kalkunen, eller i en pose inni? Tips til enkelt fyll og hvordan jeg gjør for og ikke å få den tørr mottaes også med stooor takk! :-) Anonymkode: e2935...c6f Du tar den ut tidsnok til at den tiner til dagen før. Så marinerer du den i 24 timer. Så steker du den med brystsiden ned og pensler med fett mens den steker. That's it. Ikke'no hokkus-pokkus. Om du ikke har rist: ta en dyp langpanne og legg hele gulrøtter, poteter eller purre i bunnen. Legg kalkunen oppå. Hell vann over grønnsakene. Vips: hjemmelaga "rist" (og ekstra god saus). Anonymkode: 162eb...f12 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tar den ut tidsnok til at den tiner til dagen før. Så marinerer du den i 24 timer. Så steker du den med brystsiden ned og pensler med fett mens den steker. That's it. Ikke'no hokkus-pokkus. Om du ikke har rist: ta en dyp langpanne og legg hele gulrøtter, poteter eller purre i bunnen. Legg kalkunen oppå. Hell vann over grønnsakene. Vips: hjemmelaga "rist" (og ekstra god saus). Anonymkode: 162eb...f12 Marinerer med hva? Anonymkode: e2935...c6f
applestories Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 Her står kalkunen i ovnen nå. Vi har aldri brukt rist, vi setter den rett i langpanna. Pensler med smør, salt og pepper. Stuffing prøvde vi første året, men det ble bare en våt grøt. Nå steker vi heller stuffingen ved siden av, mens kalkunen kjøler seg litt ned. Hvordan man skal unngå å få den tørr vet jeg ikke - steketiden har jeg dessverre ikke noen bestemmelsesrett over. Her skal kjøtt og fisk helst ihjelstekes, og blir derfor tørt uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 Google deg frem til en oppskrift og følg den. Det er ikke så lett å få stekt en kalkun riktig og om du ikke kan svaret på de spørsmålene du stiller så kommer du til å ha godt av en full oppskrift. Anonymkode: 9b155...a26 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 Ta kalkunen opp og tin den, om den er frossen før du skal tilberede den. Undersøk nøye at alt inni kalkunen er tatt ut. Hvordan hals m.m. blir lagt ved, varierer. Om du ikke lager stuffing, så er det godt å fylle kalkunen med grønnsaker, gulrøtter, løk og svisker spesielt, før steking. Bruk bomullstråd, hvit, til å surre 8 til 10 ganger rundt fuglen, slik at lår og vinger blir surrret til kroppen. Se om der er ferdig steketermometer med eller satt inn i fuglen, hvis ikke anbefales at du bruker eget steketermometer. Stekepose er lurt. Da ligger fuglen i langpannen og blir saftigere og du sparer deg for mye gris i komfyren. Steketid pleier stå på kartongen eller i bruksanvisningen som ligger i eksken. Følg den og det pleier bli vellykket. Lykke til. Anonymkode: 410a3...2e1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 11 minutter siden, applestories skrev: Her står kalkunen i ovnen nå. Vi har aldri brukt rist, vi setter den rett i langpanna. Pensler med smør, salt og pepper. Stuffing prøvde vi første året, men det ble bare en våt grøt. Nå steker vi heller stuffingen ved siden av, mens kalkunen kjøler seg litt ned. Hvordan man skal unngå å få den tørr vet jeg ikke - steketiden har jeg dessverre ikke noen bestemmelsesrett over. Her skal kjøtt og fisk helst ihjelstekes, og blir derfor tørt uansett. Stekepose og kalkunen blir saftigere. Eller dampovn. Anonymkode: 410a3...2e1
Ginny Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 Jeg lager en blanding av smør, sitron, hvitløk og fersk persille, som jeg smører inn hele greia med. Legger også et tykt lag under huden på fuglen, og legger oppdelte epler og gulrøtter inni. Steker i langpanne, og øser av sjyen over med jevne mellomrom. Ser for meg at stelepose og vil fungere 😊 1
ajarRun Skrevet 28. desember 2016 #11 Skrevet 28. desember 2016 25 minutter siden, applestories skrev: Her står kalkunen i ovnen nå. Vi har aldri brukt rist, vi setter den rett i langpanna. Pensler med smør, salt og pepper. Stuffing prøvde vi første året, men det ble bare en våt grøt. Nå steker vi heller stuffingen ved siden av, mens kalkunen kjøler seg litt ned. Hvordan man skal unngå å få den tørr vet jeg ikke - steketiden har jeg dessverre ikke noen bestemmelsesrett over. Her skal kjøtt og fisk helst ihjelstekes, og blir derfor tørt uansett. Er det langtidsteking eller noe? Det er jo ennå tre dager til nyttårsaften... Stakkars som må spise tørr og overstekt mat.
florette Skrevet 28. desember 2016 #12 Skrevet 28. desember 2016 (endret) Jeg lagde helstekt kalkun til nyttårsaften for to år siden, og det var nesten skuffende enkelt! Viktig at du tar kalkunen ut av fryseren ett par dager i forveien, slik at den blir tint. Regn med en halv time steking per kilo på 180 grader - så nesten fem kilo kalkun er 2,5 t steking. Jeg binder lårbeina på kalkunene sammen, med hvit tråd (husholdningstråd?) og legger/vrir "vingene" under "hodet. Jeg har bare lagt min kalkun i en form med vann i bunn (skal bli litt mer fancy i år og legge til gulrøtter, løk eller noe annet), pensla med smør og hatt på salt og pepper. Tar over mer smør / kraft hver halvtime omtrent. Det første året fikk jeg med innvoller i en pose inne i kalkunene, som vi kokte kraft av til saus. På den kalkunen var det også med steketermometer som "poppa" ut når kalkunene var ferdig. Var ikke det i fjor, men det er ikke så vanskelig å se om kalkunen er stekt eller ikke (skjær et hull over lårbeinet, og hvis det kommer klar kraft ut, så er den ferdig - rosa er ikke ferdig). Lar kalkunen stå å hvile en halvtimes tid etter den er stekt på benken, pakket inn i folie. Har ikke opplevd at kalkunene har blitt tørr! Jeg lager stuffing ved siden av, og har servert med fløtegratinerte poteter, grønnsaker og saus. Endret 28. desember 2016 av florette
applestories Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 17 minutter siden, amativeReflection skrev: Er det langtidsteking eller noe? Det er jo ennå tre dager til nyttårsaften... Stakkars som må spise tørr og overstekt mat. Jada, tenkte tre døgn på 70 grader burde være greit. Faster frem til da, har lest et sted at det skal være så bra for kroppen. Eventuelt er det jo mulig å spise kalkun andre dager enn nyttårsaften 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #14 Skrevet 28. desember 2016 4 minutter siden, florette skrev: Jeg lagde helstekt kalkun til nyttårsaften for to år siden, og det var nesten skuffende enkelt! Viktig at du tar kalkunen ut av fryseren ett par dager i forveien, slik at den blir tint. Regn med en halv time steking per kilo på 180 grader - så nesten fem kilo kalkun er 2,5 t steking. Jeg binder lårbeina på kalkunene sammen, med hvit tråd (husholdningstråd?) og legger/vrir "vingene" under "hodet. Jeg har bare lagt min kalkun i en form med vann i bunn (skal bli litt mer fancy i år og legge til gulrøtter, løk eller noe annet), pensla med smør og hatt på salt og pepper. Tar over mer smør / kraft hver halvtime omtrent. Det første året fikk jeg med innvoller i en pose inne i kalkunene, som vi kokte kraft av til saus. På den kalkunen var det også med steketermometer som "poppa" ut når kalkunene var ferdig. Var ikke det i fjor, men det er ikke så vanskelig å se om kalkunen er stekt eller ikke (skjær et hull over lårbeinet, og hvis det kommer klar kraft ut, så er den ferdig - rosa er ikke ferdig). Lar kalkunen stå å hvile en halvtimes tid etter den er stekt på benken, pakket inn i folie. Har ikke opplevd at kalkunene har blitt tørr! Jeg lager stuffing ved siden av, og har servert med fløtegratinerte poteter, grønnsaker og saus. En hel kalkun får ikke plass til tining i kjøleskap. Skal kalkunen ligge i romteperatur og tine i et par dager, blir den ødelagt. Max 12 timer på kjøkkenbenken for å tine en stor kalkun ellers blir hele middagen en skuffende opplevelse. Anonymkode: 410a3...2e1
applestories Skrevet 28. desember 2016 #15 Skrevet 28. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En hel kalkun får ikke plass til tining i kjøleskap. Skal kalkunen ligge i romteperatur og tine i et par dager, blir den ødelagt. Max 12 timer på kjøkkenbenken for å tine en stor kalkun ellers blir hele middagen en skuffende opplevelse. Anonymkode: 410a3...2e1 Da foreslår jeg større kjøleskap eller mindre kalkun. 1
florette Skrevet 28. desember 2016 #16 Skrevet 28. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En hel kalkun får ikke plass til tining i kjøleskap. Skal kalkunen ligge i romteperatur og tine i et par dager, blir den ødelagt. Max 12 timer på kjøkkenbenken for å tine en stor kalkun ellers blir hele middagen en skuffende opplevelse. Anonymkode: 410a3...2e1 Jeg pleier å legge den på et kaldere rom - null problem!
melatonin Skrevet 28. desember 2016 #17 Skrevet 28. desember 2016 Jeg pleier å kokekraft på inmaten og lage en god saus av det. Smører kalkunen med smør og sitron, stuffer den, har den i stekepose med væske i. Stekes i lang tid på svak varme. Bruker spøryte med grov når og sprøyter kraft inn i kjøttet etterpå. serverer med poteter, waldorf, min spesiele saus og litt er tilbehør. Mange bruker surkål/rødkål til, men synes det kræsjer skikkelig. Hver sin smak. Jeg er ikke glad i kalkun, men får mye skryt for min. Mye jobb for tørt kjøtt spør du meg 1
Zienna Skrevet 28. desember 2016 #18 Skrevet 28. desember 2016 9 timer siden, melatonin skrev: Jeg pleier å kokekraft på inmaten og lage en god saus av det. Smører kalkunen med smør og sitron, stuffer den, har den i stekepose med væske i. Stekes i lang tid på svak varme. Bruker spøryte med grov når og sprøyter kraft inn i kjøttet etterpå. serverer med poteter, waldorf, min spesiele saus og litt er tilbehør. Mange bruker surkål/rødkål til, men synes det kræsjer skikkelig. Hver sin smak. Jeg er ikke glad i kalkun, men får mye skryt for min. Mye jobb for tørt kjøtt spør du meg Enig. Jeg fulgte kokk Ole Martin Alfsens oppskrift på TV2 i fjor vedr. oppbinding før steking, og det ble overraskende nok ikke tørt. Brukte bacon og rosenkål (blandet) som tilbehør, og eller mandelpotet og saus av innmat/kraft. I år skal jeg prøve noe helt annet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå