Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker jeg passer best i et kreativt yrke som fotograf, journalist eller kameramann for tv og film. Jeg går nå siste året på videregående og er usikker på om jeg skal studere videre eller ikke til neste år. Ønsker gjerne tanker folk har rundt dette med å studere eller ikke. 

Anonymkode: 997f5...de4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ønsker du en jobb som krever utdanning- utdann deg. om ikke- ikke utdann deg. det er mine tanker om tema

Anonymkode: 7a7ff...f38

Skrevet

Jeg kan vel tenke meg at det er vanskelig å lykkes i kreative yrker uten utdanning i bakhånd (med mindre du er et vidunder innenfor den aktuelle retningen selvsagt). Selv om du ønsker å gå en kreativ vei er det viktig å ha en viss tyngde bak det du gjør. Det er også viktig å jobbe godt uten faste rammer og være flink med nettverksbygging 

Anonymkode: ec124...5c6

Skrevet

Ta en utdannelse du interesserer deg for, og som det er visse muligheter i er min anbefaling. Jada, du kommer til å høre mange som sier at du skal bruke 100% fornuft og 0% hjerte for mulighetenes skyld, og det går til en viss grad, men det gjør deg ikke nødvendgvis til en lykkelig person. Sitter der selv nå, og selv med en grei utdannelse er jeg i et yrke jeg ikke trives spesielt godt i. Det sliter på over tid, og hadde jeg vært 10 år yngre så skulle jeg snudd og valgt en annen utdannelse.

Mitt råd er derfor at man bør ta en utdannelse med utgangspunkt i interesser, evner og arbeidsmarked mens man fortsatt er ung og har muligheten. Vi er nok mange som angrer på at vi ikke fulgte våre egne råd, som vi har tilegnet oss i etterpåklokskapens ånd. Det å ikke balansere sitt utdanningsvalg fører deg bare inn i en jobb du ikke trives i. 

Anonymkode: fd170...f4d

Skrevet

Takk for svar!

Gjest Annetnavn_
Skrevet

Reis til Volda og studer der. Hivolda.no

Skrevet

Jeg er glad jeg valgte å ta utdannelse - man vil stille sterke i jobbmarkedet da! Men velg noe som du synes er interessant - er jo retninger å gå både innen fotograf, journalist og kameramann :tommelopp: Evt. kan man jo ta et friår og prøve å jobbe litt med det man har lyst til (praksisplass?). 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 28.12.2016 den 13.34, Strixa skrev:

Reis til Volda og studer der. Hivolda.no

Er definitivt noe jeg vurderer!

På 28.12.2016 den 13.36, florette skrev:

Jeg er glad jeg valgte å ta utdannelse - man vil stille sterke i jobbmarkedet da! Men velg noe som du synes er interessant - er jo retninger å gå både innen fotograf, journalist og kameramann :tommelopp: Evt. kan man jo ta et friår og prøve å jobbe litt med det man har lyst til (praksisplass?). 

Friår for å prøve forskjellig er også noe jeg tenker på, er jo greit for å eventuelt utelukke det man kanskje ikke interesserer seg for likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...