AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #1 Skrevet 27. desember 2016 Jeg har gått i behandling og jeg har lyst til å utdanne meg men jeg har ikke mer enn ungdomsskole og jeg er ufør men jeg føler behandlingen har fått meg dit at jeg tror jeg kan komme meg ut i arbeidslivet. Kan jeg utdanne meg mens jeg er trygdet? Anonymkode: f7481...23e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #2 Skrevet 27. desember 2016 Ja, det kan du. Men utdannelse sidestilles med arbeid, så du må varsle nav om at helsetilstanden din er bedre. Anonymkode: fd39e...bb7 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #3 Skrevet 27. desember 2016 Ja, du står fritt frem til å studere. Du har ingen meldeplikt. NAV syntes bare det er positivt at folk vil ta utdanning og kanskje komme seg ut i jobb! Lykke til! Anonymkode: aaf13...b1a 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #4 Skrevet 27. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan du. Men utdannelse sidestilles med arbeid, så du må varsle nav om at helsetilstanden din er bedre. Anonymkode: fd39e...bb7 Feil. Du trenger ikke å varsle NAV. Meld deg inn i gruppa Uføres Arena på FB. Det er det flere diskusjoner på dette med henvisning til lovverket. Anonymkode: aaf13...b1a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #5 Skrevet 27. desember 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Du trenger ikke å varsle NAV. Meld deg inn i gruppa Uføres Arena på FB. Det er det flere diskusjoner på dette med henvisning til lovverket. Anonymkode: aaf13...b1a Ikke ts her, men er du sikker på dette? Om man er ufør så er man jo per definisjon ikke i stand til å arbeide og studier er jo krevende på en måte som kan sammenlignes med arbeid? Eller? Spør fordi jeg er ufør selv, og har utrolig lyst til å studere for egen del, men er veldig usikker på om jeg klarer noen få prosent... Om man kan studere ved sidenav uføretrygd er jo mulighetender for å se om det går.... Anonymkode: f9e5b...eb9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #6 Skrevet 27. desember 2016 En av mine nærmeste venner er ufør og studerer fulltid. Mottar stipend og lån fra lånekassen ved siden av uføretrygda (heter det ennå det?), null proble. Anonymkode: b1e75...3a4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: En av mine nærmeste venner er ufør og studerer fulltid. Mottar stipend og lån fra lånekassen ved siden av uføretrygda (heter det ennå det?), null proble. Anonymkode: b1e75...3a4 Men da fordi det er meget stor sannsynlighet for at personen har helse til å komme seg ut i jobb igjen? Anonymkode: f9e5b...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da fordi det er meget stor sannsynlighet for at personen har helse til å komme seg ut i jobb igjen? Anonymkode: f9e5b...eb9 Nei, det gjør han nok ikke. Men studiene gjør at han ikke råtner bort alene. Han får tilhøre et sosialt miljø, får brukt hodet osv. Han er nok en del borte og har ikke supergode karakterer, men jeg ser tydelig at livskvaliteten hans er bedre når han studerer. Han har aldri spurt NAV om lov, man trenger ikke det. Anonymkode: b1e75...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 Om man googler får man blant annet treff på ung.no der det står: "Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av Folketrygdloven § 21-3 og § 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre. Du kan sende inn et skriftlig brev til NAV, og fortelle at du vurderer å begynne på skole. Da vil du få et skriftlig svar fra NAV som du kan forholde deg til." Du kan også ringe kontaktsenteret til Nav og spørre, telefon 55 55 33 33 Anonymkode: 582ef...aae
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 Det er klart du kan utdanne deg. Det er jo bare å ta opp studielån slik andre må. Hva er problemet? Men om du snakker om å beholde uføretrygden mens du studerer, skjønner jeg ikke at du tenker tanken engang. Om du er frisk nok til å studere, er du ikke ufør. Anonymkode: 0df5b...83c 5
ViljaH Skrevet 28. desember 2016 #11 Skrevet 28. desember 2016 Husk at studieplasser også er kraftig subsidiert av staten, så bør benyttes av dem som faktisk vil gå ut i jobb og bidra med skatt og samfunnsutvikling i etterkant. Å motta trygd + samtidig studere for gøy = dobbelt forbruk av statlige ressurser. 3
Gjest Nori Skrevet 28. desember 2016 #12 Skrevet 28. desember 2016 Tråden er ryddet for krenkende uttalelser, samt svar til disse. Nori, mod
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om du snakker om å beholde uføretrygden mens du studerer, skjønner jeg ikke at du tenker tanken engang. Om du er frisk nok til å studere, er du ikke ufør. Anonymkode: 0df5b...83c Man kan være frisk nok til å studere uten å være frisk nok til å jobbe, og man kan være frisk nok til å ha èn type jobb, og ikke en annen. Om man ikke har noen utdannelse overhodet, må man ta det som byr seg, f.ex. en vaskejobb, noe som kan være helt uaktuelt for noen som sliter med ryggen f.ex. Og skole trenger man ikke møte opp til hver dag, man kan bli i senga om man har en dårlig dag, det kan man ikke når man jobber. Det er helt klart at man har en større sjanse for å kunne jobbe noen timer i uken om man har en utdannelse enn om man ikke har det. Jeg har selv tatt utdannelse mens jeg har vært på AAP, først som attføring, men når jeg så at jeg ikke kom til å jobbe fullt, fullførte jeg under uføretrygd. Skulle ønske jeg kunne jobbe, men jeg er utslitt hele tiden. Forhåpentligvis vil jeg kunne jobbe noen få timer i uken med denne utdannelsen. Anonymkode: 43cf1...175 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå