Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal jo ikke i grunn bruke BSUen ved boligkjøp sies det, men jeg har alltid lært hvor gunstig BSU er og at jeg må prioritere å spare her. Nå skal jeg inn på boligmarkedet som nyutdannet (med fast jobb 100%), problemer er jo at alle mine sparepenger (ikke alt har en liten buffer) står jo på BSU for dette har jo vært rådet. Skal jeg da altså heller låne til egenkapital og bruke kausjonist istedet for å bruke BSU? Hva har dere gjort?

Anonymkode: 5e182...f1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparte min BSU og fikk privat lån fra foreldrene mine for å dekke egenkapitalskravet. 

Skrevet

Håper myndighetene åpner for bedre spareformer snart, tullete at folk nærmest driver og sparer til pensjon i BSU'en siden alt annet er så dårlig.

Anonymkode: 789f6...161

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper myndighetene åpner for bedre spareformer snart, tullete at folk nærmest driver og sparer til pensjon i BSU'en siden alt annet er så dårlig.

Anonymkode: 789f6...161

Ja kjenner jeg føler meg litt "villedet" mtp dette med BSU, alltid hørt om at man må spare her så skal jeg plutselig ikke bruke den hadde jeg vist om dette hadde jeg gjerne delt sparebeløpet i 2 slik at jeg hadde noe til EK uten å bruke den siden dette plutselig er best. Så da sitte jeg med over 200 000 på BSU, og 30 000 i buffer som alternativ til EK.

Men den gode renten forsvinner vell etter det året man fyller 33, så at folk sparer videre i den til pensjon forstår jeg ikke i grunn.

Skrevet

Når dere skal spare i BSU så bør dere og sette dere inn i og forstå reglene. Blir så oppgitt av tråder som denne. 

Anonymkode: d5b75...bd2

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når dere skal spare i BSU så bør dere og sette dere inn i og forstå reglene. Blir så oppgitt av tråder som denne. 

Hva du reagerer på? Det kan du jo få lov til å fortelle oss.

Anonymkode: 57114...17e

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke det TS driver med a?

Anonymkode: 7fc37...310

• Liker 1
Skrevet

Videre sparemuligheter er veldig gode, med avkastningsmuligheter ingen andre plasseringer kan møte. Selv nå når BSUen er full er rentene så høye at jeg lar den stå i ro, rentene har du uavhengig av alder. 

Jeg sparte derfor egenkapital utenfor BSU, noe jeg har tjent mye på. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da virkelig både satt meg inn i og forstått reglene med BSU? Vet ikke helt hvilken regel du sikter til jeg ikke forstår, do tell :) Jeg sikter til at man stadig får høre man må spare i BSU for der er renta best, men så når jeg nå skulle ha lån skal man plutselig ikke bruke BSU allikevel. Jeg blir heller oppgitt over slike svar du gir, som tydelig ikke leser innlegget skikkelig.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Athene skrev:

Videre sparemuligheter er veldig gode, med avkastningsmuligheter ingen andre plasseringer kan møte. Selv nå når BSUen er full er rentene så høye at jeg lar den stå i ro, rentene har du uavhengig av alder. 

Jeg sparte derfor egenkapital utenfor BSU, noe jeg har tjent mye på. 

Derfor jeg skulle ønske noen (inkludert banken) hadde sagt dette til meg før, for planen er å kjøpe bolig så fort det kommer på markedet og dermed er det begrenset for hvor mye jeg klarer å spare opp utenom. Har blitt rådet fra alle kanter frem (også banken å spare i bsu pga renta, frem til nå som sagt da de anbefalte meg å ikke bruke den).

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Derfor jeg skulle ønske noen (inkludert banken) hadde sagt dette til meg før, for planen er å kjøpe bolig så fort det kommer på markedet og dermed er det begrenset for hvor mye jeg klarer å spare opp utenom. Har blitt rådet fra alle kanter frem (også banken å spare i bsu pga renta, frem til nå som sagt da de anbefalte meg å ikke bruke den).

Det er jo egentlig ikke slik ordningen skal brukes, derfor ikke så mange som markedsfører det. Men det er jo logisk om du tenker over det. De siste 15 årene har ingen sparekonto hatt høyere rente. Og du mottar skattefradraget så lenge du sparer. Det står også rett ut i avtalen at man kan fortsette å spare frem til året man fyller 33, og at avtalen kun avsluttes om du bruker av midlene. Ingen fortalte meg dette heller, men husker jeg syntes det var ganske opplagt selv da jeg kjøpte min første bolig tidlig i 20 årene. 

Skrevet

Jeg brukte ikke BSU ved boligkjøp. Hadde litt EK på en annen konto, samt at mine foreldre er kausjonister. 

Anonymkode: 7508a...fc3

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du har skattbar inntekt, er ikke BSU lønnsom spareform.

Anonymkode: 06b57...f9c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du har skattbar inntekt, er ikke BSU lønnsom spareform.

Anonymkode: 06b57...f9c

Får man ikke den gode renten om man ikke har skattbar inntekt? Vet man ikke får de 5000, men rentene er uansett mye høyere enn vanlig sparekontoer?

Jeg har uansett skattbar inntekt, og hele tiden hatt dette.

Skrevet
19 minutter siden, Athene skrev:

Det er jo egentlig ikke slik ordningen skal brukes, derfor ikke så mange som markedsfører det. Men det er jo logisk om du tenker over det. De siste 15 årene har ingen sparekonto hatt høyere rente. Og du mottar skattefradraget så lenge du sparer. Det står også rett ut i avtalen at man kan fortsette å spare frem til året man fyller 33, og at avtalen kun avsluttes om du bruker av midlene. Ingen fortalte meg dette heller, men husker jeg syntes det var ganske opplagt selv da jeg kjøpte min første bolig tidlig i 20 årene. 

Jada, burde kanskje tenkt mer over det selv. Har liksom bare spart alle midler jeg kan på den kontoen, men burde vist ikke ha gjort dette. Pga studietid har det jo vært litt begrenset hva jeg har kunnet spare før nå, så etter råd fra mange har det blitt til at BSU ble prioritert. Eller pga renta ble pengene satt inn der og ikke på sparekonto med dårlige rente.

Skrevet
21 minutter siden, Athene skrev:

Men skal spare alt jeg kan på annen konto fra nå og frem til boligen dukker opp, bor jo gratis nå så mulighet for å spare noe er det men ikke allverden om den dukker opp til våren feks :)

Skrevet (endret)

Hvis du har 200 000 på BSU nå, så kan du spare maksbeløpet i 4 år til. Det vil si at du får totalt 20 000 tilbake på skatten. 
Differansen på boliglånsrenta og BSU-renta er vel på 2,5% hvis du regner med de beste rentene. Når du har 300 000 på BSU, så tjener du 7500 kroner i året, men så betaler du sikkert husleie også? Og hva koster husleia med det som er inkludert i den i forhold til rentekostnader, kommunaleavgifter, fellesutgifter osv når du eier bolig? Du får vurdere om de tusenlappene du tjener på BSU er verdt det..

Endret av penny_
Skrevet
4 timer siden, penny_ skrev:

Hvis du har 200 000 på BSU nå, så kan du spare maksbeløpet i 4 år til. Det vil si at du får totalt 20 000 tilbake på skatten. 
Differansen på boliglånsrenta og BSU-renta er vel på 2,5% hvis du regner med de beste rentene. Når du har 300 000 på BSU, så tjener du 7500 kroner i året, men så betaler du sikkert husleie også? Og hva koster husleia med det som er inkludert i den i forhold til rentekostnader, kommunaleavgifter, fellesutgifter osv når du eier bolig? Du får vurdere om de tusenlappene du tjener på BSU er verdt det..

Kommer ikke til å betale husleie mest sannsynlig når jeg kjøper bolig, det er ikke vanlig rundt her jeg bor. Skal ikke kjøpe leilighet i blokk feks det har vi ikke rundt her, men mer type 4 leiligheter som henger sammen og flere bygg. Det blir vell muligens litt "husleie" som skal dekke forsikring på bygg osv men disse tingene du nevner er ikke inkludert de får vi på hver våre regninger.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å spare så godt du kan fremover. Kanskje får du igjen noe på skatten? SPAR DET. Kan du spare feriepengene (du kan nå se hva du får i feriepenger neste år), jobb litt ekstra?? Kanskje klarer du å skrape deg frem til 150 000kr på bufferkonto?? "Bare" 120k til. Da kan du få lån med det som EK - og ikke bare det. Banken ser på at du har vært flink til å spare og har 200k på BSU som en sikkerhet, så du kan få mer enn 1mill i lån. Du kan få lån som om du har EK på 150k + 200k...selvom du bare setter 150k rett i lånet. Og da har du jo gjort en kjempe jobb med sparing og du har fortsatt gode fordeler i BSU noen år til. 

Anonymkode: 3e095...40a

AnonymBruker
Skrevet

Dere som sparer på BSU og kjøper bolig utenom, hva tenker dere å bruke BSU-pengene på?
Må man ikke betale tilbake det man har fått i skattefradrag dersom man tar ut pengene til noe annet enn bolig eller boliglån?

Anonymkode: 36410...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...