AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #1 Del Skrevet 27. desember 2016 Jeg jobber 75% som sykepleier. Ønsker å ha permisjon 25% minst ett år. Har nevnt det for sjefen. Hun mener det er "ubeleilig for avdelingen." Kan det hjelpe med en legeerklæring, hvis det går noe på helse? Anonymkode: 74779...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #2 Del Skrevet 27. desember 2016 hvorfor vil du ha permisjon ? Man har f.eks. krav til redusert arbeidstid for å ta seg av små barn. Kona gikk ned til 60% for noen år siden med denne begrunnelsen. Firmaet nektet, vi klagde til arbeidstilsynet og fikk full seier. Et par år etterpå byttet hun jobb til et firma som faktisk ønsker å ta vare på sine ansatte. Jeg husker ikke hvor det står, men det står noe i arbeidsmiljøloven om dette. Anonymkode: ab455...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøtteknøtte Skrevet 27. desember 2016 #3 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Du har krav på redusert arbeidstid grunnet omsorg for små barn. Unntaket er dersom det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Det skal mye til for at arbeidsgiver kan hevde vesentlig ulempe. F.eks. er ikke omlegging av turnus for alle andre ansatte ansett som god nok begrunnelse. Jeg vil anta at dersom du tar dette til tvisteløsningsnemda vil du som arbeidstaker vinne saken. Edit: ser nå at du ikke skriver noe om barn. Da vil svaret være avhengig av årsak til ønsket permisjon. Vanskelig å gi deg et godt svar basert på så lite informasjon. Endret 27. desember 2016 av Bøtteknøtte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #4 Del Skrevet 27. desember 2016 Uten å vite noe konkret om årsaken til at du ønsker permisjon er det nok arbeidsmiljøloven § 10–2 (4) du må søke med hjemmel i. Innunder denne hjemmelen kommer også omsorg for små barn. Som noen skriver over her så er det en forutsetningen for å få redusert arbeidstid at ordningen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Avhengig av hvor du jobber kan det være at dere har tariffestede bestemmelser om permisjon uten lønn/redusert arbeidstid. Anonymkode: d142f...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #5 Del Skrevet 27. desember 2016 Som andre har skrevet, det kommer an på hvorfor. Hvis det er pga ansvar for små barn, som nevnt tidligere, er det arbeidsgiver som har bevisbyrden for å si at permisjonen er en "vesentlig ulempe," og det skal mye til. Hvis det ikke er permisjon hjemlet i arbeidsmiljøloven er det vanskeligere hvis arbeidsgiver setter seg på bakbeina. God dialog er viktig. Noen arbeidsgivere gir permisjon hvis de aner at alternativet kan være å miste en attraktiv arbeidstaker. Men det forutsetter selvsagt at man er nettopp det, og helst ikke så lett å erstatte. Anonymkode: fd150...473 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #6 Del Skrevet 28. desember 2016 Hadde kyssesyken for et par år siden, og sliter med at jeg blir veldig sliten. Noen dager kaster jeg opp etter jobb fordi jeg er helt utmattet, blir liggende og orker ikke noe. Ønsker å jobbe redusert for å komme meg litt, håpet det kunne hjelpe. Anonymkode: 74779...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Del Skrevet 28. desember 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde kyssesyken for et par år siden, og sliter med at jeg blir veldig sliten. Noen dager kaster jeg opp etter jobb fordi jeg er helt utmattet, blir liggende og orker ikke noe. Ønsker å jobbe redusert for å komme meg litt, håpet det kunne hjelpe. Anonymkode: 74779...5bf Men da burde du vel kunne få en sykemelding? Du jobber allerede redusert som jeg forstår i HI? Jeg har også slitt mye med energi etter jobb, men ikke så ille som deg tror jeg, og jeg fikk 50% sykmelding i 2 mnd. Anonymkode: d464a...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Del Skrevet 28. desember 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da burde du vel kunne få en sykemelding? Du jobber allerede redusert som jeg forstår i HI? Jeg har også slitt mye med energi etter jobb, men ikke så ille som deg tror jeg, og jeg fikk 50% sykmelding i 2 mnd. Anonymkode: d464a...f5d Jeg ønsker ikke sykemelding, dette har jo vart en stund, så det er mulig at jeg må leve med det i følge legen. Tror ikke det hjelper å være sykemeldt i to mnd liksom Anonymkode: 74779...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Del Skrevet 28. desember 2016 wow, har du så god økonomi?? Du har ikke rett på ulønnet permisjon når forholdene ikke gjelder barn, utdanning, omsorg for pårørende eller militærtjeneste. Det du derimot kan gjøre, er å søke om redusert arbeidstid. Du må fortsatt ha legeattest, men redusert arbeidstid er en løsning der sykemelding ikke vil hjelpe. Men dette bør du heller snakke med fastlege om, for å se hva som er mest hensiktsmessig. Anonymkode: 4444c...1b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Del Skrevet 28. desember 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker ikke sykemelding, dette har jo vart en stund, så det er mulig at jeg må leve med det i følge legen. Tror ikke det hjelper å være sykemeldt i to mnd liksom Anonymkode: 74779...5bf Men du kan jo risikere å bli sengeliggende over lengre tid til slutt hvis det er så ille at du kaster opp av utmattelse. Ta en ordentlig runde hos legen og sjekk alt av vitmamin-nivåer, stoffskifte, om du har hatt kyssesyken, etc. Vurder om du kanskje er deprimert. Prøv å finne en ny jobb, etc. Du må gjøre noe med dette! Å jobbe enda mer redusert vil jo bare gi deg dårlig råd og sikkert oppleves stressende. Jeg hadde forøvrig ikke klart å være sykepleier med mitt energinivå, det er jo en veldig krevende jobb. Anonymkode: d464a...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #11 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg klarer meg økonomisk. Det er ikke bekymringen min. Driver litt for meg selv også, men der kan jeg styre arbeidsdagen min selv, feks bare jobbe to timer. Vært hos lege. Alt er bra. De hinter bare til at jeg har en lett grad av ME. De dagene jeg har 8 timers vakter orker jeg sjeldent noe annet. I løpet av de siste to ukene har jeg spydd etter jobb 3 ganger, og har måttet si nei til alt sosialt. Jeg vet jeg hadde kyssesyken for to år siden, ble hardt lammet og lå for det meste i 6 mnd. Fikk infeksjoner HELE tiden. Anonymkode: 74779...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #12 Del Skrevet 28. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde kyssesyken for et par år siden, og sliter med at jeg blir veldig sliten. Noen dager kaster jeg opp etter jobb fordi jeg er helt utmattet, blir liggende og orker ikke noe. Ønsker å jobbe redusert for å komme meg litt, håpet det kunne hjelpe. Anonymkode: 74779...5bf Her vil det nok bli mest naturlig å søke redusert arbeidstid med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 10–2 (4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Du søker da redusert arbeidstid med ulønnet permisjon i den prosent du ikke ønsker å jobbe. Anonymkode: d142f...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #13 Del Skrevet 28. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her vil det nok bli mest naturlig å søke redusert arbeidstid med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 10–2 (4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Du søker da redusert arbeidstid med ulønnet permisjon i den prosent du ikke ønsker å jobbe. Anonymkode: d142f...ff3 Tusen takk Anonymkode: 74779...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #14 Del Skrevet 28. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker ikke sykemelding, dette har jo vart en stund, så det er mulig at jeg må leve med det i følge legen. Tror ikke det hjelper å være sykemeldt i to mnd liksom Anonymkode: 74779...5bf Du burde jo heller ha en gradert uføretrygd? Vær forsiktig med å gå ned i stilling pga helsa... Hvis du skulle bli dårligere og bli 100% ufør, vil pensjonen regnes ut fra din reduserte inntekt. Da kan det fort bli knapt. Det vil også gå ut over pensjonsopptjening. Anonymkode: fd150...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #15 Del Skrevet 29. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde jo heller ha en gradert uføretrygd? Vær forsiktig med å gå ned i stilling pga helsa... Hvis du skulle bli dårligere og bli 100% ufør, vil pensjonen regnes ut fra din reduserte inntekt. Da kan det fort bli knapt. Det vil også gå ut over pensjonsopptjening. Anonymkode: fd150...473 Godt poeng her. Vet ikke hvorfor du klarer deg økonomisk greit TS, men er det pga en mann så ville jeg tatt i betraktning at ting kan endres over årene. Det er da veldig få voksne mennesker som kan leve på en redusert sykepleierstilling. Forstår også ikke hvorfor du ikke vil ha en gradert sykemelding, ut i fra helsen din høres det jo ut som noe du virkelig har krav på. Anonymkode: d464a...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #16 Del Skrevet 29. desember 2016 Jeg er ikke avhengig av en mann økonomisk. Som jeg skrev over her, så driver jeg noe for meg selv også, men der kan jeg jo styre dagene selv, feks jobbe 1-2 timer. Men kan man få 30% ufør? Bør kanskje reise til legen og forklare, høre hva hun tenker.... Har jo vært sykemeldt pga dette tidligere, da er jeg jo i bedre form, men blir slik igjen med en gang jeg har fler hektiske vakter på rad. Synes dette er så trist, jeg vil gjerne klare dette Anonymkode: 74779...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå