Gå til innhold

Har samboer rett til å se min selvangivelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller..? 

Av forskjellige grunner ønsker jeg å ha dette årets selvangivelse privat. Kan han kreve å se den? Vi er ikke gift. Men har 50% hver på et huslån. 

Vi skal kanskje søke om et billån til våren. Kan banken vår 'avsløre' min selvangivelse til han når vi er der å skal søke? Kan jeg gi beskjed på forhånd at banken ikke skal avsløre den?

Nei jeg har ikke gått på luksusfellen.

Anonymkode: b06d3...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, samboeren din har ingen rett til å selvangivelsen din. Hvor lurt det er av deg å holde den skjult for han, er en helt annen sak. Jeg hadde i alle fall fått problemer med en samboer som ville skjule noe så enkelt som en selvangivelse. Særlig når det er snakk om felles økonomi/lån.

• Liker 3
Skrevet

Når dere deler økonomi og hus/huslån så kan du ikke unndra deg å vise frem selvangivelsen dersom han ber om å få se den. Hadde du kommet med et slikt forhåndsønske til banken ved billån, uten å begrunne dette grundig, så er resultatet av søknaden gitt på forhånd, avslag. 

Hva er det du skjuler? 

Anonymkode: 50024...97d

• Liker 1
Skrevet

Husk at det også kan være 'positive tall' man ønsker å skjule da,  ikke nødvendigvis negative hemmelighetee

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere deler økonomi og hus/huslån så kan du ikke unndra deg å vise frem selvangivelsen dersom han ber om å få se den. Hadde du kommet med et slikt forhåndsønske til banken ved billån, uten å begrunne dette grundig, så er resultatet av søknaden gitt på forhånd, avslag. 

Hva er det du skjuler? 

Anonymkode: 50024...97d

Jeg har et forbrukslån på 25tusen. Som jeg tok i år for å hjelpe min mor. Jeg vil ikke at han skal vite det og jeg rakk ikke å betale det ned før nyttår.

Skrevet

Er det så farlig å si?

Anonymkode: 93a00...5b0

• Liker 2
Skrevet

Hvem samboer spør om å se selvangivelsen til en?

Anonymkode: dd7ff...058

• Liker 3
Skrevet

Banker deler ikke selvangivelsen din med andre, men det kan komme opp at du forbrukslån når dere skal søke om billån. Hvis du vil være sikker så kan du snakke med dem om det på forhånd.

Anonymkode: e76e3...9ef

Skrevet

Alle banker har streng taushetsplikt. En samboer har ingen rett til innsikt i din økonomi. Du kan be banken om å ikke oppgi disse opplysningene om deg til samboeren din :)

Skrevet
På 27.12.2016 den 20.38, AnonymBruker skrev:

Eller..? 

Av forskjellige grunner ønsker jeg å ha dette årets selvangivelse privat. Kan han kreve å se den? Vi er ikke gift. Men har 50% hver på et huslån. 

Vi skal kanskje søke om et billån til våren. Kan banken vår 'avsløre' min selvangivelse til han når vi er der å skal søke? Kan jeg gi beskjed på forhånd at banken ikke skal avsløre den?

Nei jeg har ikke gått på luksusfellen.

Billån kan man søke over nett.. men muligens må begge parter oppføre all gjeld der. Ikke skjul gjeld for han. Jeg gjorde det samme for min eks.. trodde han ville bli sint. Men Neida, han ble skuffet over meg for løgn og han nedbetalte 30 k. 

Anonymkode: 80ce4...631

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har han ikke. Han har mulighet til å sjekke på nett,som andre. Der får han ikke se detaljer.

Jeg er gift,og viser ikke min heller. Vi har begge vært etablert før. Vi har felles hus osv. Betaler begge inn på hus konto til felles utgifter. Hva jeg har i sparing,  blir min sak. Han har mulighet til å sjekke skattelsiter. 

Anonymkode: b0c94...fa0

Skrevet

Jeg synes du skal fortelle din samboer om dette forbrukslånet.  Best og være ærlig om slike ting. 

Skrevet

hvorfor vil du ikke fortelle han at du har hjulpet din mor ?

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har han ikke. Han har mulighet til å sjekke på nett,som andre. Der får han ikke se detaljer.

Jeg er gift,og viser ikke min heller. Vi har begge vært etablert før. Vi har felles hus osv. Betaler begge inn på hus konto til felles utgifter. Hva jeg har i sparing,  blir min sak. Han har mulighet til å sjekke skattelsiter. 

Høres meget spesielt ut, spør du meg. Gift og deler ikke selvangivelse...

Anonymkode: eef79...40c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres meget spesielt ut, spør du meg. Gift og deler ikke selvangivelse...

Anonymkode: eef79...40c

Spesielt fordi gifte kan be skatteetaten om all den samme infoen.

Anonymkode: 09ce6...1e0

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når dere er gift har han også mulighet for å få din selvangivelse fra skatteetaten om han ber om det. Han trenger da ikke sjekke skattelistene som andre.

Samboere har ikke den muligheten.

Anonymkode: c1c59...c35

• Liker 2
Skrevet

Du har tatt opp et lån han ikke vet om????

Gratulerer med å sette spiker i kista for forholdet!

Anonymkode: 484f4...824

Skrevet

Dere er bare samboere, så han har ikke rett til å se din selvangivelse. Dine penger er dine og hans er hans og dere har heller ikke forsørgerplikt overfor hverandre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...