Gå til innhold

Barn på 3 år som slår. Er rimelig irritert nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har besøk av min bror, og han har en sønn på 3 år. De har vært her i en uke og de siste 4-5 dagene har sønnen begynt å slå skikkelig. Han har slått meg, min søster, spedbarnet til min søster og min datter på 5år. Min datter er den som har blitt slått mest - Rundt 8 ganger kanskje, og jeg begynner å mislike den gutten sterkt. Hjelper ikke at min bror og hans kone sier ifra til guttungen at å slå ikke er lov, at guttungen får "straff"  (time-out stolen, sendt på rommet), det skjer gang på gang. Tilsynslatende uprovosert. Min datter er typen som ikke slår tilbake, hun er snill mot guttungen, men hun begynner derimot å gråte  så fort han slår. Har nå lagt merke til at det ikke bare er et klaps, men også boksing og kloring. Datteren min har langt hår så er bare spørsmål om tid før han begynner å dra henne i håret.

Hva faen kan være galt med guttungen? Det gjør morshjertet mitt sint at guttungen slår sånn hele tiden og skadee datteren min, og at ingenting går inn i huet hans. Jeg har selv to eldre gutter og ingen av de har noen gang vært voldelig. Ikke som barn og ikke som ungdom nå. Kjenner jeg blir skikkelig irritert og har begynt å mislike denne gutten sterkt nå...

Anonymkode: 68fe5...e2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han klarer vel ikke å løse konflikter på andre måter enn å ty til vold da. Jeg har en treåring med et vanvittig temperament, men han slår ikke da, han kaster ting og kaller oss dumme når det eksploderer for han. Har du spurt broren din om hva han synes om oppførselen til sønnen? Hadde noen slått ungen min gjentatte ganger, så hadde jeg ikke stått og sett på. 

Anonymkode: 7a898...601

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han klarer vel ikke å løse konflikter på andre måter enn å ty til vold da. Jeg har en treåring med et vanvittig temperament, men han slår ikke da, han kaster ting og kaller oss dumme når det eksploderer for han. Har du spurt broren din om hva han synes om oppførselen til sønnen? Hadde noen slått ungen min gjentatte ganger, så hadde jeg ikke stått og sett på. 

Hm det kan hende... Han klarer ikke snakke ordentlig så bare foreldrene forstår det han sier. Men han har slått sånn helt plutselig. Her om dagen kom han bort til meg og begynte å slå mens jeg snakket i mobilen, og han slo min søsters spedbarn da han gikk forbi der de satt (babyen var i fanget til min søster).... Han er utrolig hyper, skriker og løper hele tiden. Gråter når han ikke får det som han vil og gråtinga stopper mesten ikke opp. Men har aldri sett barn så ute av kontroll. Min bror aner ikke hva han skal gjøre. Han er flau over oppførselen, men klarer ikke få han til å skjerpe seg. Det samme med moren. Gutten hører jo faen ikke etter, selvom han forstår. 

Du sier du ikke bare hadde stått å sett på, men hva hadde du gjort da? Slått tilbake??? Min mann har sagt til datteren våt athun kan slå tilbake som selvforsvar, så kanskje han lærer. Min bror er enig i dette, men datteren vår nekter og sier det ikke er lov. Ikke at jeg tenker at vold er løsningen, men hva er egentlig løsningen?

Skrevet

Dette må du rett og slett bare stoppe før det skjer. Hvis foreldrene ikke kan forhindre det må han holdes på armlengdes avstand  fra alle.

Anonymkode: 6bdf7...b89

Skrevet

Var han inne i huset stortsett mestparten av dagene? De fleste gutter trenger ordentlig bevegelser utover dagen.  

• Liker 5
Skrevet

Kan det være sjalusi, tro? Får han mindre oppmerksomhet enn kusinen? Forståelig nok det i så fall, siden hun er en engel og han har en vrang periode, men en treåring skjønner neppe at det han gjør fører til at dere blir enda mer negative til ham. Tror jeg ville prøvd med masse positiv oppmerksomhet når han er greit og blid, og minst mulig når han slår seg vrang. 

Skrevet

Hvis språket ikke er ordentlig på plass, kan barn ofte bli frustrerte. Er de voksne flinke til å gjøre ting sammen med sønnen?

Anonymkode: 9d0ef...e67

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, Outlander skrev:

Var han inne i huset stortsett mestparten av dagene? De fleste gutter trenger ordentlig bevegelser utover dagen.  

Har ingenting med å være ute å gjøre. Han var ute lenge istad og lekte i skogen og på lekeplassen, men slo min datter så fort han kom inn igjen.

7 minutter siden, antbug skrev:

Kan det være sjalusi, tro? Får han mindre oppmerksomhet enn kusinen? Forståelig nok det i så fall, siden hun er en engel og han har en vrang periode, men en treåring skjønner neppe at det han gjør fører til at dere blir enda mer negative til ham. Tror jeg ville prøvd med masse positiv oppmerksomhet når han er greit og blid, og minst mulig når han slår seg vrang. 

Er nok ikke sjalusi. Han får betydelig mer oppmerksomhet enn min datter. Hun leker mye for seg selv og ser på tv eller er på ipad. De siste dagene har ikke vi voksne lekt med henne. Hun er flink til å underholde seg selv, på julaften fikk han flere gaver enn min datter og hans foreldre og mine to eldre gutter leker mye med han. Vi har prøvd å ignorere den fæle oppførselen og gi han "belønning" når han har vært snill, men har ikke hjulpet. Det verste er at gutten sier unnskyld etter at han har slått, men gjør det igjen noen timer/dager  senere...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis språket ikke er ordentlig på plass, kan barn ofte bli frustrerte. Er de voksne flinke til å gjøre ting sammen med sønnen?

Anonymkode: 9d0ef...e67

Som skrevet tidligere leker folk i familien mye med han og hans foreldre bruker mye tid på han. 

Skrevet

Jeg har en nevø som også var slik, jeg som tante måtte irettesette han flere ganger. Det hjalp litt. 

Kanskje han ikke får utfoldet seg nok? Finnes det lekeplass i nærheten av der du bor? Slik at han kan utfolde seg litt og får ut energi 

• Liker 1
Skrevet

Det er foreldrenes problem. De må grensesette.

(Men det løser seg ofte selv. Ofte blir barn som slår, rett og slett bare slått tilbake av noen som er eldre enn dem og lærer på den harde måten at det ikke er så lurt å være bølle..)

Anonymkode: 47471...086

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke uvanlig at en 3 åring kan bruke vold som en form for kommunikasjon. Jeg tror absolutt det ligger noe til grunn for hans oppførsel, at det trolig er noe dette barnet strever med/sitter inne med/har det vondt med, som bør tas tak i asap. 

Du sier han får mye oppmerksomhet, og uten å vite, tør jeg råde til at han trenger å bli sett på en annen måte. Å bli snakket med, hørt, og virkelig gå i dybden, så godt en klarer. Lek og moro er fint, men også barn har tanker og følelser de kanskje ikke får utløp for.

Anonymkode: 6525b...a33

• Liker 9
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm det kan hende... Han klarer ikke snakke ordentlig så bare foreldrene forstår det han sier. Men han har slått sånn helt plutselig. Her om dagen kom han bort til meg og begynte å slå mens jeg snakket i mobilen, og han slo min søsters spedbarn da han gikk forbi der de satt (babyen var i fanget til min søster).... Han er utrolig hyper, skriker og løper hele tiden. Gråter når han ikke får det som han vil og gråtinga stopper mesten ikke opp. Men har aldri sett barn så ute av kontroll. Min bror aner ikke hva han skal gjøre. Han er flau over oppførselen, men klarer ikke få han til å skjerpe seg. Det samme med moren. Gutten hører jo faen ikke etter, selvom han forstår. 

Du sier du ikke bare hadde stått å sett på, men hva hadde du gjort da? Slått tilbake??? Min mann har sagt til datteren våt athun kan slå tilbake som selvforsvar, så kanskje han lærer. Min bror er enig i dette, men datteren vår nekter og sier det ikke er lov. Ikke at jeg tenker at vold er løsningen, men hva er egentlig løsningen?

Der har du sikkert svaret ditt. Barn som ikke greier å gjøre seg forstått med ord tyr ofte til andre uttrykksmåter. Er de bekymret for språket hans?

• Liker 9
Skrevet

Hadde den gutten vært mitt barn så hadde han fått bite i seg konsekvensene såpass mye at han måtte lære at å slå aldri er greit.

Senenest i dag ble min datter på 5 år skubbet flere ganger på lekerommet av en tilfeldig 2årig gutt. Pappaen til denne gutten bare sto der å latet som han gjorde noe for å få slutt på slåingen, men som tydeligvis ikke hjalp. Da brøt jeg rolig og direkte ut å sa "Det er ikke lov å slå", da roet det seg for den gangen. Men det er trist at jeg som ikke engang er pappa til denne gutten er den som må si ifra. 

Skrevet

Det er sikkert ikke så veldig enkelt for din bror heller?? Og det er tydeligvis noe som plager denne 3 åringen. Han er i den verste trassalderen, ikke minst. Skjønner det er frustrerende, men å mislike din egen nevø..jaja. 

Anonymkode: 74a56...050

• Liker 7
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sendt de hjem. Hadde sønnen min blitt slått gang på gang og det er ingen tilsnakk eller handlinger som fungerer, så hadde jeg bedt de reise. Går gutten i bhg? Hva sier de der? 

• Liker 2
Skrevet

Aldri hørt om en 3-åring som "blir sendt på rommet". Ikke rart han ikke skjønner reglene om hvordan man skal oppføre seg. "Gå på rommet og tenk over hva du har gjort" 3 år. Hallo? 

Anonymkode: 74a56...050

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Finn ut i hvilke sammenhenger han slår. Hva var foranledningen og hvilken konsekvenser fikk det? Noe må jo opprettholde atferden. Hvis han slår fordi han vil ha noe, prøv å lære han å spørre etter gjenstanden. Hvis han slår for å få oppmerksomhet, ikke gi han oppmerksomhet på at han slår, forebygg ved å plassere dere slik at han ikke får slått. Gi han masse oppmerksomhet ellers, uansett hva han gjør, annet enn å slå.

(Hilsen vernepleieren 😂 )

Anonymkode: 8dcd8...016

• Liker 3
Skrevet

Dette er nevøen din! Han er 3 år, og tydelig frustrert. For øvrig ikke uvanlig for en 3 åring med begrenset språk. MANGE 3-åringer slår. For så godt som alle er det en forbigående fase.

Det er ikke lett å være mamma og pappa til denne gutten. Du gjør ikke ting enklere for foreldrene ved å mislike gutten deres. Han er så liten, og selv om du ikke har opplevd dette med egne barn, må du vise forståelse nå. Barn er forskjellige. Snakk med de voksne og forsøk å hjelpe den lille familien.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Stopp ham fysisk. Slår han deg, eller datteren din, ta bestemt tak i armen hans, se på ham og si klart og tydelig "Det er IKKE lov å slå. Sånt gjør man ikke." Det nytter ikke å skulle ha samtaler med en 3-åring, og spesielt ikke en som tydeligvis ikke har utviklet noe særlig språk. Det at han ikke har språk fritar ham imidlertid ikke for et ansvar for egne handlinger, og dere voksne må da bruke andre metoder enn språk for å irettesette ham slik at han forstår at dette ikke er greit. Ellers risikerer dere at ingen barn vil leke med ham pga. volden, og da blir ting enda verre. Det er bedre at han blir irettesatt av dere, som han er noenlunde trygg på, og dét på en direkte måte som han KJENNER (ta tak i armen og snakk med streng stemme), enn at han f.eks. blir irettesatt på andre måter av andre. 

I motsetning til flere andre som skriver her forstår jeg godt at du begynner å mislike gutten. Det er klart det er slitsomt å ha en unge på besøk som forvolder skade på andre barn, uten at dette blir tatt tak i. Og ditt hjem skal ikke være et utrygt sted for deg og dine barn. Klarer ikke foreldrene å gi ungen konsekvenser han forstår, så kan de ikke ta med seg ungen til andre. Men tenk at du gjør ungen en tjeneste ved å irettesette ham når foreldrene så tydelig gjør det feil. Du skal selvfølgelig ikke ha en monolog om hvor galt det er å slå for en 3-åring, det vil jo ikke et så lite barn forstå. Men ta tak i armen (stoppe handlingen), med et grep som er bestemt og fast så ungen ikke kommer seg noen vei, og en streng stemme som helt enkelt sier at sånt gjør man ikke, dét klarer de fleste å forstå.

Det er lett å være pedagogisk korrekt for de som ikke har vært borti barn med slike atferdsutfordringer selv - noen ganger må mas ty til mer direkte metoder for at det skal ha en effekt. Og alt med måte, selvsagt.

Anonymkode: d9044...6fd

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...