Gå til innhold

Nyttårsf...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, som mange andre har også jeg tenkt å starte et nytt å bedre liv, fra og med 1.jan.2017!

Arrgh.. jeg har veldig lyst til å gå ned ca. 15 kg.  Da hadde jeg kommet meg innafor normalen. Men jeg har prøvd dette en gang før, og feilet. Den gangen annonserte jeg også for andre at nå skulle jeg gå ned, så måtte passe meg for all drittmaten. Jeg synes det er så pinlig å ikke ha lykkes. Tror kanskje jeg klarte å gå ned 4 kg forrige gang. 

Nå er jeg litt frustrert, for det er flere i min omgangskrets som også skal "starte nytt og bedre liv". Det er bare det at de har gått til innkjøp av C9 dietten, og har annonsert til hele verden omtrent hva de skal til med 1 nyttårsdag. Jeg har ikke lyst å annonsere noe som helst, ei heller prøve den dietten. Jeg hadde tenkt for meg selv at mitt nyttårsforsett skulle være å ta bedre vare på meg selv. Spise litt sunnere, være mer aktiv, så skal kiloene bare renne av. Høres enkelt ut i hodet mitt. Men jeg har 45 min i bil hver vei til jobb, jobber 100% på ræva og har barn og familie. Jeg skjønner jo at kostholdet er en nøkkel her, men jeg har for lite kunnskap om ernæring og slikt. 

Det hadde jo vært greit om vi var flere sammen, men føler fokuset er litt annerledes hos de som velger slike kickstart-dietter. Jeg har prøvd myfittnespal, men spiser lunsj i kantinen på jobb og lager sjelden middagen selv, så halvparten av måltidene får jeg ikke logget nøyaktig.

Motivasjonen faller helt i dass mens jeg skriver nå. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til dette. Energinivået mitt er helt i bånn. Er det noen i lignende jobb og familie situasjon som har klart å få til mer aktivitet i hverdagen, som har ført til mer overskudd? Funnet ut hvilken mat som gir energi og metthetsfølelse? Slik at man unngår all småspising?

Anonymkode: ef5c5...96a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo få med hele familien, ellers blir det ingen varig livsstilsendring. Hvem lager middagen? Det må ikke være en så stor endring at du ikke kan tilpasse den ditt liv og din familie. Man kan gjøre endringer i de fleste vanlige middagsretter som gjør dem "slankevennlige".

Jeg spiser lunsj i kantinen. Spiser mye salat og supper, og passer på å ikke ha på for mye dressing eller ting med mye olje. Etter hvert vil du lære deg mål på ting slik at du kan ta det på slump. Du trenger ikke være helt nøyaktig hver dag, så lenge du har en viss peiling. Det er jo ikke sånn at om du spiser 100 eller 200 kcal for mye en dag, så går du opp i vekt.

For meg er det viktig å spise så normalt som mulig slik at livsstilsendringen blir varig og lettere å tilpasse hverdagen. Har ikke oppdaget noen mirakelmat som gir ekstra god metthetsfølelse, men deg hjelper å fylle på med mye grønt og dermed bruke lenger tid på måltidet. Hjernen bruker vel 20 min. på å oppfatte at vi er mette.

Anonymkode: 51c65...248

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så bra at du har slått fra deg tanken om kickstart. Jeg synes du skal slå fra deg tanken om nyttårsforsett også. Det er bedre å bare starte, og ikke gjøre noe nummer ut av det. Det er nemlig ikke så mye som skal til. Men litt skal til.

Finn ut hva det var som gikk feil forrige gang, og gjør noe annet nå. 

De fleste fokuserer på vanene som skal endres, men du må også endre innstillinger og omgivelser til noe sunnere.

Du nevner drittmat som du må passe deg for, og å unngå småspising. Ingen mat går inn i din munn uten at du styrer det - håper jeg. Kan det tenkes at du tillegger mat litt for mye makt? Mat er drivstoff og mat er godt, men det er ikke en erstatning for ro og trøst og spenning og sosialt fellesskap. 

Hvis du mangler energi, vil jeg anbefale jevnlig moderat mosjon. Det går an å være aktiv mens man gjør noe annet. Kan du finne på en morsom fysisk aktivitet som du kan gjøre sammen med familien din? 

Kosten kan også påvirke energinivået. Hvis du spiser lite frukt og grønnsaker, er det gjerne et effektivt grep å spise mer. To porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker, og varier. Variasjon er et nøkkelord - spis så mye forskjellig av hver matvaregruppe som er praktisk mulig. 

Det er mulig å gå ned i vekt uten å logge. Bare spis måltider, ikke spis mellom måltidene, og spis vanlig mat (joda, du vet hva det er). Unntak gjør du en sjelden gang, ikke så ofte at de blir regel. 

Frykten for sult i Norge i dag er temmelig grunnløs, og det innbilte behovet for "mellommåltider" for voksne er noe handelsstanden elsker. Det er helt normalt å bli sulten før måltidene.

Hvis du har problemer med fristelser, så lar du ihvertfall være å kjøpe inn matvarer som du har en tendens til å overspise. 

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Hva kan du velge i når du spiser i kantinen? Om det er dårlig med sunne alternativer så tar du med mat selv, alltid og uten unntak. Sunne og mettende smoothies og supper kan du ta med i termokopp eller termos for å holde temperaturen. Salat holder seg fint i veska halve dagen uten å bli bløt, ha olje eller dressing i en egen beholder, ha i et kokt egg for å øke proteiner og sunt fett.

Ang middagen så gir du beskjed til den som lager mat at alle har bare godt av å spise sunnere, så øk på med grønnsaker og salat. Mer grønt og mindre pasta/ris/poteter. Velger du pasta og ris så velg de sunnere variantene. Barna har også godt av det og det er dere som foreldre som legger grunnlaget, ferdig snakka.

Du vet nok hvilke matvarer som ødelegger for deg, kutt ut/reduser disse og det alene vil hjelpe mye. Moderate porsjoner og "normal" sunn mat trenger ikke være rakettforskning. De fleste (alle?) har tid til 30 minutter aktivitet hver dag, involver resten av familien eller ta det som egentid på kvelden. Det er kun du som kan gjøre endringen som må til for at du skal lykkes, ingen andre kan gjøre jobben for deg.

Anonymkode: 8898c...318

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo få med hele familien, ellers blir det ingen varig livsstilsendring. Hvem lager middagen? Det må ikke være en så stor endring at du ikke kan tilpasse den ditt liv og din familie. Man kan gjøre endringer i de fleste vanlige middagsretter som gjør dem "slankevennlige".

Jeg spiser lunsj i kantinen. Spiser mye salat og supper, og passer på å ikke ha på for mye dressing eller ting med mye olje. Etter hvert vil du lære deg mål på ting slik at du kan ta det på slump. Du trenger ikke være helt nøyaktig hver dag, så lenge du har en viss peiling. Det er jo ikke sånn at om du spiser 100 eller 200 kcal for mye en dag, så går du opp i vekt.

For meg er det viktig å spise så normalt som mulig slik at livsstilsendringen blir varig og lettere å tilpasse hverdagen. Har ikke oppdaget noen mirakelmat som gir ekstra god metthetsfølelse, men deg hjelper å fylle på med mye grønt og dermed bruke lenger tid på måltidet. Hjernen bruker vel 20 min. på å oppfatte at vi er mette.

Det er mannen som lager middag. Han lager veldig mye variert, i begge ender av sunnhetskalaen. Mengde når jeg forsyner meg tror jeg heller er problemet der. Klarer ikke å begrense meg. :( 

Ja, det finnes jo faktisk salatbar i vår kantine.. *sukk* hahaha, ikke tenkt på! 

Ts

Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Så bra at du har slått fra deg tanken om kickstart. Jeg synes du skal slå fra deg tanken om nyttårsforsett også. Det er bedre å bare starte, og ikke gjøre noe nummer ut av det. Det er nemlig ikke så mye som skal til. Men litt skal til.

Finn ut hva det var som gikk feil forrige gang, og gjør noe annet nå. 

De fleste fokuserer på vanene som skal endres, men du må også endre innstillinger og omgivelser til noe sunnere.

Du nevner drittmat som du må passe deg for, og å unngå småspising. Ingen mat går inn i din munn uten at du styrer det - håper jeg. Kan det tenkes at du tillegger mat litt for mye makt? Mat er drivstoff og mat er godt, men det er ikke en erstatning for ro og trøst og spenning og sosialt fellesskap. 

Hvis du mangler energi, vil jeg anbefale jevnlig moderat mosjon. Det går an å være aktiv mens man gjør noe annet. Kan du finne på en morsom fysisk aktivitet som du kan gjøre sammen med familien din? 

Kosten kan også påvirke energinivået. Hvis du spiser lite frukt og grønnsaker, er det gjerne et effektivt grep å spise mer. To porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker, og varier. Variasjon er et nøkkelord - spis så mye forskjellig av hver matvaregruppe som er praktisk mulig. 

Det er mulig å gå ned i vekt uten å logge. Bare spis måltider, ikke spis mellom måltidene, og spis vanlig mat (joda, du vet hva det er). Unntak gjør du en sjelden gang, ikke så ofte at de blir regel. 

Frykten for sult i Norge i dag er temmelig grunnløs, og det innbilte behovet for "mellommåltider" for voksne er noe handelsstanden elsker. Det er helt normalt å bli sulten før måltidene.

Hvis du har problemer med fristelser, så lar du ihvertfall være å kjøpe inn matvarer som du har en tendens til å overspise. 

Jeg er ganske svak når det gjelder mat. Finnes det noe i skapet, i vesken, på kontoret.. jeg finner det alltid. Oj, vanskelig å innrømme for meg selv. 

Feilen forrige gang var at jeg tror jeg gikk for hardt ut. Skulle trene 3 ganger i uka og spise så sundt som bare det. Fra første dag. Klarte ikke å følge det regimet så veldig lenge... rett tilbake tilsmåspisingen.

Jeg har faktisk merket at jeg siger sammen etter et måltid som helt tydelig har vært for tungt. Tappet for energi. Men var bør jeg velge i kantina som gjør at jeg klarer å holde meg helt til middag kl 5, når jeg spiser lunsj kl 11?

Men jeg trenger å bevege meg mer ja. Sitt er i ro på kontoret en hel dag. Har barn i bygda alder, så etter en hel dag i bygda er det ikke rom for så veldig mye aktivitet hjemme før det er legge tid. Men det burde vi kanskje se og få til likevel. Hvilke aktiviteter foreslår du? Eller kanskje bare vi skal komme oss ut når det er vær til det?

Ts

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan du velge i når du spiser i kantinen? Om det er dårlig med sunne alternativer så tar du med mat selv, alltid og uten unntak. Sunne og mettende smoothies og supper kan du ta med i termokopp eller termos for å holde temperaturen. Salat holder seg fint i veska halve dagen uten å bli bløt, ha olje eller dressing i en egen beholder, ha i et kokt egg for å øke proteiner og sunt fett.

Ang middagen så gir du beskjed til den som lager mat at alle har bare godt av å spise sunnere, så øk på med grønnsaker og salat. Mer grønt og mindre pasta/ris/poteter. Velger du pasta og ris så velg de sunnere variantene. Barna har også godt av det og det er dere som foreldre som legger grunnlaget, ferdig snakka.

Du vet nok hvilke matvarer som ødelegger for deg, kutt ut/reduser disse og det alene vil hjelpe mye. Moderate porsjoner og "normal" sunn mat trenger ikke være rakettforskning. De fleste (alle?) har tid til 30 minutter aktivitet hver dag, involver resten av familien eller ta det som egentid på kvelden. Det er kun du som kan gjøre endringen som må til for at du skal lykkes, ingen andre kan gjøre jobben for deg.

Det er alltid en varm middagsrett. Av og til suppe i tillegg. Alltid tilgang på knekkebrød/brød og diverse pålegg. Og så er det salatbar. Det første man møter i kantina er dagens rett, så man glemmer ofte det andre de har. Middag kl 11 er kanskje ikke heldig det heller.. Det er ikke alltid den sunneste middagen. Det kan være raspeballer, burger, pizza, kjøttretter man ikke aner innholdet i osv. Men det kan også være taco, thairetter, kylling osv. 

Du har helt rett, ingen kan gjøre det for meg. Og ja det er jo helt latterlig, jeg burde jo klare minst 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag. Det er skikkelig teit av meg å skylde på travel hverdag når jeg vet jeg kan gjøre noe med det🙈

Ts

Skrevet

Jeg merker at det skjer noe i hodet mitt når jeg leser det som dere skriver, og det som jeg selv skriver.

Jeg har jo alle svarene foran meg. 

Jeg vet jo så godt hva som må til!!

1. Jeg må bare finne noe annet å gjøre når småspiselysten kommer snikende. Ta en tyggis eller et glass vann.  

2. Fylle tallerken med salat før noe annet i kantinen. 

3. Ta med meg frukt fra kantinen så jeg har noe i 3 tida, så jeg holder ut til middag.

4. Ta trappene på jobb! De er jo faktisk RETT ved siden av heisene 🙈

5. Få med familien ut etter middag, eller gjøre noe sammen inne (om de vil da)

6. Gjøre husarbeid om til en treningsøkt, gjøre mer på en dag

7. Påminnelser på tlf om å bevege meg

8. Prøve ut forskjellige treningsformer, se om jeg kanskje finner noe jeg liker

9. Få med meg venninner på kveldsturer 

10. Følge punktene mine over

Så gjelder det å holde seg til dette da. Sliter veldig med viljestyrke. Vet jeg vi har en sjokoladeplate i skapet så går jeg og tar av den. Er vi på besøk og får servert kake eller noe så sier jeg aldri nei takk. På jobb blir det ofte satt frem en skål med sjokolade eller godter, det får jeg alltid med meg. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mente sikkert ikke barna, men bare så det er presisert - barn skal ha karbohydrater. Det er bra for oss alle, men vi voksne gjør hva vi vil. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mente sikkert ikke barna, men bare så det er presisert - barn skal ha karbohydrater. Det er bra for oss alle, men vi voksne gjør hva vi vil. 

Tenkte mer i retning av grovere varianter, fullkornspasta istedet for vanlig osv. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mannen som lager middag. Han lager veldig mye variert, i begge ender av sunnhetskalaen. Mengde når jeg forsyner meg tror jeg heller er problemet der. Klarer ikke å begrense meg. :( 

Ja, det finnes jo faktisk salatbar i vår kantine.. *sukk* hahaha, ikke tenkt på! 

Ts

Jeg tror problemet ligger et annet sted - skapt av begreper som "sunnhetskalaen". Variert er kjempebra. Spis deg mett på mat du liker. Du bekymrer deg over å ikke spise sunt nok, tillater deg ikke å nyte maten, spiser for mye fordi du er engstelig, får sug etter mer fordi det enten ikke var særlig godt, eller du ikke fikk med deg hvor godt det smakte fordi var bekymret, tyr til sjokolade.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske svak når det gjelder mat. Finnes det noe i skapet, i vesken, på kontoret.. jeg finner det alltid. Oj, vanskelig å innrømme for meg selv. 

Feilen forrige gang var at jeg tror jeg gikk for hardt ut. Skulle trene 3 ganger i uka og spise så sundt som bare det. Fra første dag. Klarte ikke å følge det regimet så veldig lenge... rett tilbake tilsmåspisingen.

Jeg har faktisk merket at jeg siger sammen etter et måltid som helt tydelig har vært for tungt. Tappet for energi. Men var bør jeg velge i kantina som gjør at jeg klarer å holde meg helt til middag kl 5, når jeg spiser lunsj kl 11?

Ts

Det er det samme hva du velger til lunsj. Igjen, velg noe du har lyst på og spis deg mett. Men tullemat må du skjære kraftig ned på. Hvis du ikke har noe i skapet eller i veska eller skuffen, får du heller ikke spist det.

Jeg satte opp noen regler for meg selv da jeg startet å gå ned i vekt - for at "spis måltider, vent til jeg er sulten før jeg spiser, bare spis til måltidene, spis vanlig mat" skal fungere, må jeg være enig med meg selv i hva som minimum skal til for å definere et "måltid" - og det er "protein, fett og grønnsaker". Et glass melk og en gulrot utgjør dermed et måltid. Jeg spiser når jeg er sulten. Så når jeg kjenner etter om jeg er sulten, spør jeg meg selv om jeg har lyst på et måltid. Hvis jeg har det, er jeg sulten, og da spiser jeg. Hvis jeg ikke har det, er jeg ikke sulten, jeg har bare lyst på noe å spise. Da må jeg ta en avgjørelse på om jeg skal spise likevel, eller la det være. Innimellom sier jeg "ja, greit". De fleste gangene sier jeg nei, noen ganger er det vanskelig å la være, så jeg må si "nei, nå holder det" til meg selv, andre ganger er det "okei, jeg venter til neste måltid".

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker at det skjer noe i hodet mitt når jeg leser det som dere skriver, og det som jeg selv skriver.

Jeg har jo alle svarene foran meg. 

Jeg vet jo så godt hva som må til!!

1. Jeg må bare finne noe annet å gjøre når småspiselysten kommer snikende. Ta en tyggis eller et glass vann.  

2. Fylle tallerken med salat før noe annet i kantinen. 

3. Ta med meg frukt fra kantinen så jeg har noe i 3 tida, så jeg holder ut til middag.

4. Ta trappene på jobb! De er jo faktisk RETT ved siden av heisene 🙈

5. Få med familien ut etter middag, eller gjøre noe sammen inne (om de vil da)

6. Gjøre husarbeid om til en treningsøkt, gjøre mer på en dag

7. Påminnelser på tlf om å bevege meg

8. Prøve ut forskjellige treningsformer, se om jeg kanskje finner noe jeg liker

9. Få med meg venninner på kveldsturer 

10. Følge punktene mine over

Så gjelder det å holde seg til dette da. Sliter veldig med viljestyrke. Vet jeg vi har en sjokoladeplate i skapet så går jeg og tar av den. Er vi på besøk og får servert kake eller noe så sier jeg aldri nei takk. På jobb blir det ofte satt frem en skål med sjokolade eller godter, det får jeg alltid med meg. 

Ts

Det er gode ideer du har der. Få inn en rutine, så slipper du å basere deg på viljestyrke. Husk at det alltid er godteri og kaker, og det er lov å takke nei. Bestem deg for hvor ofte det er okei for deg å spise godteri og kaker.

Skrevet
På 27.12.2016 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Ts

Altså, jeg er stor tilhenger av latskapsslanking. Orker og gidder ikke å snu om på alt, men det funker.

Feks.

-Spiser du en hel sjokoladeplate om dagen, erstatt det med en halv sjokoladeplate. Isbiter laget på sukkerfri saft demper også søtsug.

- spis akkurat hva du vil til middag, men ta litt mindre porsjoner og ha minst 1/3 med salat ( salat med agurk, tomat og grønn salat er superenkelt) eller annet grønt ( ikke stekt i smør). Porsjonene minker du enkelt med å redusere mengden med ett par munnfuller. Juster deretter ukentlig.

-bytt ut alle produkter med lettprodukter. Drikk kun lettbrusnår du drikker brus.

-spis epler, druer og pærer om du er fysen

-spis grovere brød, skjær tynnere skiver og lass på med kjøttpålegg og grønt

-har du lyst på potetgull, så spis potetgull. Bare hell en porsjon oppi en skål og pakk vekk posen. Mye enklere å begrense seg da.

-drikk vann. Ofte kan tørste og sult føles likt.

-gå turer innimellom. Man forbrenner ca egen kroppsvekt pr kilometer. Jeg gjør dette de dagene jeg VET jeg kommer til å spise usunt.

Funker fjell på meg. Gått sakte men sikkert nedover siden jeg startet 

Anonymkode: c6ca1...9f4

Skrevet

Merker det er mye som sitter i hodet. Det blir nok litt hardt nå i starten. 

Mannen var enig i at vi skal rydde ut av alle skuffer og skap. Så det er jo en god begynnelse. 

Jeg har også tatt mål av meg selv i dag, og påminning om noen uker på tlf om å ta nye mål. Så har jeg hengt frem et par jeans og en veldig fin kjole som jeg gjerne ønsker skal kunne brukes ila våren/sommeren. Da får jeg daglig motivasjon. Jeansen får jeg akkurat ikke lukket, og kjolen er for trang i ermene, og får ikke lukket den helt bak.

Så har jeg kjøpt Fitbit Blaze ☺Den minner meg på å gå litt hver time. 

Håper i alle fall dette skal motivere 🙊

Ts

Skrevet

Anbefaler deg å bli med i denne tråden! :) For meg så har det vært til stor hjelp å måtte registrere vekten hver uke og dele både motgang og medgang med andre.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

synes det du gjør er så utrolig bra :-) gir deg min fulle støtte. Husk at selv hvis du går på en smell så utsletter ikke den det arbeidet du allerede har lagt ned!

det er for mange timer fra 11-17 til at du kan forvente å ikke skulle spise. Pakk 'ekstralunsj' og spis den klokka to, f.eks. god morgen yoghurt og eple. Hvis du går for sulten så vil det bli komplett umulig å stå imot trangen til å spise!! Det kan til og med være derfor du småspiser og spiser veldig store middagsporsjoner.

Anonymkode: cef8b...a97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 30.12.2016 den 15.11, Mayoo skrev:

Anbefaler deg å bli med i denne tråden! :) For meg så har det vært til stor hjelp å måtte registrere vekten hver uke og dele både motgang og medgang med andre.

Oj.. takk for tips. Usikker på om jeg tør... ☺

På 1.1.2017 den 9.51, AnonymBruker skrev:

Hei!

synes det du gjør er så utrolig bra :-) gir deg min fulle støtte. Husk at selv hvis du går på en smell så utsletter ikke den det arbeidet du allerede har lagt ned!

det er for mange timer fra 11-17 til at du kan forvente å ikke skulle spise. Pakk 'ekstralunsj' og spis den klokka to, f.eks. god morgen yoghurt og eple. Hvis du går for sulten så vil det bli komplett umulig å stå imot trangen til å spise!! Det kan til og med være derfor du småspiser og spiser veldig store middagsporsjoner.

Anonymkode: cef8b...a97

Tusen takk 😊 

Ja, i dag passet jeg på å ta med meg frukt fra kantinen så jeg spiste kl 14. Gått overraskende fint i dag med tanke på mat og fordeling av måltider utover dagen. Men jeg tror det har mye å si at jeg har passet på å drikke rikelig med vann innimellom, og så har jeg ikke hatt tilgang på noe annet heller da 😂

Ts

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj.. takk for tips. Usikker på om jeg tør... ☺

Er mange med forskjellig utgangspunkt som er med i tråden. Føler vi er veldig flinke til å heie hverandre frem, det er jo også mulig å være med som anonym om du ikke ønsker å stå frem med brukernavnet ditt ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...