Gå til innhold

Hannhund med manglende testikler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål til dere opprettere - som driver med hunder.

Hvor langt ned går verdien på en hund, om det mangler en testikkel, eller går verdien ikke ned, men opp siden det er så vanskelig å få kastrert en hund uten medisinsk grunn. 

Noen ønsker å kastrere hannhunden sin, og noen ønsker å avle videre på den. 

Kunne det vært bedre å solgt hannhunden til noen som vil sleppe en hannhund som reagerer på tisper?

Anonymkode: e97f3...f03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men altså, hovedspørsmålet var egentlig, om en hund koster 14.000, hvor langt ned i pris går hunden da? (Om hunden går ned i pris da) 

Skrevet

:link:

Skrevet

Manglende testikkel er ingen grunn til å kastrere pr definisjon. På min rase er det vanlig å definere en bestemt sum i kjøpekontrakten, på 3-5000.

Skrevet

Skulle kjøpe en hund til 13 000, han droppet ikke testiklene, så jeg fikk han for 8000. Hund som har innvendige testikler har større sjanse for kreft, og du kan bli anbefalt å fjerne de, og det koster penger.

Anonymkode: 20703...921

Skrevet

Kommer an på kontrakten. Testiklene kan i teorien komme ned helt frem til hunden er 18 mnd, og det er da oppdrettere gjerne betaler tilbake en viss del av kjøpesummen (i mitt tilfelle fikk jeg tilbake halvparten). 

Kreftfaren har vist seg å ikke være så stor som tidligere antatt, så de anbefaler ikke nødvendigvis å kastrere kun pga testikkelmangel. Men en eller begge testiklene i lysken/buken kan i noen tilfeller føre til overproduksjon av testosteron, som er uheldig. Vanligvis lever krypte hannhunder dog fint selv uten kastrering. 

Og de skal selvfølgelig absolutt ikke avles på.

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle kjøpe en hund til 13 000, han droppet ikke testiklene, så jeg fikk han for 8000. Hund som har innvendige testikler har større sjanse for kreft, og du kan bli anbefalt å fjerne de, og det koster penger.

Faren for kreft er i utgangspunktet veldig liten. Om testikkel ligger langt oppe i buken øker denne risikoen med omtrent 3%, dvs sjansen for kreft er fremdeles veldig liten. 

Skrevet
9 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Faren for kreft er i utgangspunktet veldig liten. Om testikkel ligger langt oppe i buken øker denne risikoen med omtrent 3%, dvs sjansen for kreft er fremdeles veldig liten. 

Jepp. Mye større risiko for komplikasjoner ved kastrering. Min egen hannhund med inkontinent etter han ble kastrert, og blir mer redd og aggressiv av medisinene. Kjempegøy!

Skrevet
3 minutter siden, Acalewia skrev:

Jepp. Mye større risiko for komplikasjoner ved kastrering. Min egen hannhund med inkontinent etter han ble kastrert, og blir mer redd og aggressiv av medisinene. Kjempegøy!

Ah, dette var mange herrens år siden. Så trist hunden din ble skadet av operasjonen !

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ah, dette var mange herrens år siden. Så trist hunden din ble skadet av operasjonen !

Veldig trist. Han ble aggressiv pga forhøyet testosteron (én testikkel i buken), ble mye bedre etter kastrering, men verre igjen ved medisinering. Det er siste gangen jeg kjøper krypt hannhund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...