Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, sjekket notatet fra føden nå og det står at apgr score vsr 9/10/10 hva betyr dette? hvis jeg har fortstått det riktig er 9 at noe har ikke vært HELT perfekt som 10?

Anonymkode: 0f3fd...cfa

Skrevet

Vår fikk også 9/10/10. I vårt tilfelle fikk han "bare" 9 ett minutt etter fødsel fordi han fortsatt var litt grålig i huden. Jordmor sa at det var veldig vanlig.

Anonymkode: 77864...f70

Skrevet

Jeg var med på fødsler som student. En dansk vikarjordmor satte apgar 10/10/10 på en nyfødt. Hun fikk faktisk tilsnakk av en norsk kollega, for man skal liksom trekke litt på første verdi. Den danske jordmoren forsvarte scoren med at babyen var lyserød helt ut i fingertuppene. 

Anonymkode: 5d3b4...5d2

Skrevet

Vi fikk også 9/10/10 😊 Jordmoren sa at hun aldri gir 10/10/10 for alle babyer er litt grålige i huden når de blir født. 

Anonymkode: 5ba30...18d

Skrevet

Det er veldig sjelden en helt nyfødt baby får 10 som første apgar. De er som regel litt grå/blå i huden når de kommer ut - ikke så rart det er jo trangt der og en stor påkjenning å bli født. Hvorfor henge seg opp i helsepersonell sine opplysninger til hverandre? Du hadde fått beskjed om barnet ditt ikke var friskt.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk også 9/10/10 😊 Jordmoren sa at hun aldri gir 10/10/10 for alle babyer er litt grålige i huden når de blir født. 

Min førstefødte fikk 10/10/10 og var rosa så at alle babyer er litt grålige I huden når de blir født stemmer ikke 😉

Anonymkode: 79757...4ef

• Liker 1
Skrevet

Det er jo veldig forskjell fra baby til baby da. Noen bruker lengre tid på omveltningen fra fosterlivet til livet 'utenfor' enn andre, uten at det trenger å være noe galt med barnet av den grunn. Noen fødsler er jo også en tøffere påkjenning for barnet enn andre. Er nok mye som kan påvirke apgar-scoren. Når det er sagt fikk min førstefødte 8-8-10. Hun var alvorlig kritisk syk og trengte intensivbehandling i lang tid etter fødselen. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Begge mine fikk 10, så er tydeligvis vanlig å få 10..

Anonymkode: 2f1dd...604

Skrevet

9 for litt blå i føttene/hendene ja, veldig vanlig. 9/10/10 er veldig bra Apgar score. For øvrig, kjenner jeg babyer født 0 på Apgar (puster ikke) som er nå helt friske barn i alderen av 8 år. Så Apgar score er egentlig bare et pekepinn på om barnet trenger noe ekstra hjelp ummidelbart etter fødsel eller ikke, ikke noe mer. :)

Anonymkode: faaa1...221

Skrevet

Det betyr at barnet ditt var veldig friskt og fint ved fødsel. De fleste scorer mellom 7 og 10 som da er bra. 

Anonymkode: 3be5c...c41

Skrevet

Min fikk 9/9/10, og fikk beskjed om at han var helt fin og alt bra, men litt blågrå på føttene de første minuttene :)

Anonymkode: 9830b...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...