Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, fødte for 2 mnd siden og fikk en sprøyte i låret etter fødsel. jeg er ikke rh-negativ eller hva nå blodtypen heter..

hva kan denne sprøyten ha vært da?

Anonymkode: a9b51...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å hjelpe morkaken ut kanskje. 

Anonymkode: 8cced...603

Skrevet

Tror kanskje det er vitamin K eller noe sånt, for at blødningene skal stanse fortere? Mener å ha lest noe om det.

Jeg har fått den sprøyta tre ganger, uten å få med meg hva den faktisk er :ler: Det eneste jeg husker var at det var så helt borti veggene komisk at sykepleierne hver gang har sagt "Nå kommer det et stikk, det kan gjøre litt vondt". Hadde nettopp presset ut en baby og nå advarte de mot et stikk i låret- AS IF I CARED! :hoho: 

Anonymkode: 7f2f0...465

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk også sprøyte i låret etter fødsel. Tror kanskje det var noe med at jeg hadde mistet en del blod, men litt usikker..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje det er vitamin K eller noe sånt, for at blødningene skal stanse fortere? Mener å ha lest noe om det.

Jeg har fått den sprøyta tre ganger, uten å få med meg hva den faktisk er :ler: Det eneste jeg husker var at det var så helt borti veggene komisk at sykepleierne hver gang har sagt "Nå kommer det et stikk, det kan gjøre litt vondt". Hadde nettopp presset ut en baby og nå advarte de mot et stikk i låret- AS IF I CARED! :hoho: 

Anonymkode: 7f2f0...465

Ja, enig tror det var noe med blødning, ja.

Hehe, hos meg var det motsatt:Pmåtte spørre om det gjorde vondt, men da lo sykepleieren av meg og påpekte at jeg akkurat hadde født:) men var skikkelig lut lei av alt «styret» med kroppen min, ville slappe av uten rier, sting og stikk.

Skrevet

Det er syntocinon, kunstig oxytocin, som gis for å fremme sammentrekningen av livmoren etter fødsel. Samme som riestimulerende drypp. Babyen får injeksjon med vitamin K, ikke vi. 

Skrevet

Vitamin K. Tror alle får det? Jeg har hatt under 500ml i blødning etter begge fødsler så ikke noe med det at jeg har blødd for mye i alle fall. Trodde det var standard. 

Anonymkode: ba32d...76e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitamin K. Tror alle får det? Jeg har hatt under 500ml i blødning etter begge fødsler så ikke noe med det at jeg har blødd for mye i alle fall. Trodde det var standard. 

Nei, se Muffins svar over :) babyen får k vitamin

Anonymkode: e32fd...997

Skrevet

Kan det ha vært vaksine mot røde hunder? Jeg hadde ikke antistiffer i blodet mot røde hunder ( dette blir sjekket på første kontroll hos legen i svangerskapet) De kom ihvertfall frem med vaksinen umiddelbart etter fødselen omtrent, men jeg takket nei siden dette var mitt siste svangerskap. Røde hunder kan gi store fosterskeder dersom mor blir smittet under graviditet og ikke er beskyttet med antistoffer.

Anonymkode: 0edab...2f2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vit K til moren. Hun får evt oxytocin, som stimulerer livmoren til å trekke seg sammen for å motvirke stor blødning. Det har vært rutine å gi til alle, men livmoren klarer seg oftest uten hjelp, så mange sykehus gir kun dersom kvinnen ser ut til å få en uønsket stor blødning.

Skrevet
Akkurat nå, Biloba skrev:

Ikke vit K til moren. Hun får evt oxytocin, som stimulerer livmoren til å trekke seg sammen for å motvirke stor blødning. Det har vært rutine å gi til alle, men livmoren klarer seg oftest uten hjelp, så mange sykehus gir kun dersom kvinnen ser ut til å få en uønsket stor blødning.

Da blander jeg sammen. Husker ikke hva de sa var opptatt med andre ting. Men det var standard i alle fall 😊

Skrevet

Det er oxytocin- skal gjøre at livmoren trekker seg sammen slik at morkaken lettere kommer ut og at det reduserer blødninger. Vil jeg tro :)

Anonymkode: 4ff5d...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...