Gå til innhold

Fortsette med folat etter 12 uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører litt forskjellig for tiden.

Noen mener man skal stoppe å ta folat etter 12 uker, mens andre mener at nye retningslinjer sier at mam kan fortsette ut svangerskapet. 

Finner ingen offisielle anbefalinger. Noen som bet hva som stemmer?

Tar også omega3. Det er ikke noe annet jeg også bør ta?

Anonymkode: 35a0a...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De offisielle retningslinjene er fortsatt tre måneder så ville forholdt meg til det. Ellers trenger du ikke noe annet tilskudd om ikke du har fått påvist noen mangler, omega 3 er bra. 

Anonymkode: 2725a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket får man kjøpt pakke med vitaminer til gravide. Inneholder folat/multivitamin, omega 3 og antioksidanter.

Står på pakken at man skal ta de svangerskapet ut. 

Anonymkode: 3d47d...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsette. Men anbefales i forbindelse med ryggmargsbrokk. Det har ikke noe å si etter uke 12 da denne da er ferdig/lukket. Altså kan man ikke forebygge feil etter uke 12. Men du kan jo fortsette av andre grunner. 

Anonymkode: c3931...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny

Etter at jeg bikket 12 uker fortsatt jeg å ta folat til pakken var tom 😊 Tok tran hele svangerskapet. Noe mer er ikke nødvendig med mindre legen sier noe annet. Du tar blodprøve tidlig i svangerskapet og da får du beskjed fra legen om du trenger å ta noe mer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste er folat unødvendig i utgangspunktet fordi de aller fleste får mer enn nok gjennom kosten. Man bare anbefaler det fordi noen kvinner har utilstrekkelig kost og konsekvensene av for lite folat er alvorlig handicap hos barnet (ryggmarksbrok).

Etter 3 måneder har det like lite for seg som andre tilskudd fordi det har utspilt sin rolle.

Ryggmargen lukkes i uke 6. Det er før dette lite folat kan få konsekvenser. Ryggmarksbrokk oppstår fordi ryggmargen ikke lukkes slik den skal.

Det er derfor en anbefaler at man starter folat før en blir gravid hvis barnet er planlagt frem i tid, fordi den kritiske fasen er før folk oppdager at de er gravid. Sånn sett har du en garanti for at de fleste har nok i kosten.

De fleste starter på folat når de oppdager graviditet i uke 4-5. Altså alt over den mest kritiske fasen som er uke 3 og 4. Altså er tilskuddet ikke tatt i kritisk fase for de aller fleste. Allikevel fødes det langt færre barn med ryggmarksbrokk i dag enn tidligere. Altså er kosten vår i dag rikere på folat, enn da en begynte å anbefale folat til gravide. 

Ser ingen grunn til at du skal fortsette med det, utover 3 måneder, da man egentlig bare trenger det til max uke 6-7. 

Anonymkode: 56362...9a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk råd om å ta omega 3, det var det :-) har ikke tatt noe annet etter de tre første månedene! Får jo mye gjennom kostholdet også!

Anonymkode: 29985...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk anbefaling om å ta folat ut uke 16 av jordmor. Var nye retningslinjer på det..

Anonymkode: 76b4b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste er folat unødvendig i utgangspunktet fordi de aller fleste får mer enn nok gjennom kosten. Man bare anbefaler det fordi noen kvinner har utilstrekkelig kost og konsekvensene av for lite folat er alvorlig handicap hos barnet (ryggmarksbrok).

Etter 3 måneder har det like lite for seg som andre tilskudd fordi det har utspilt sin rolle.

Ryggmargen lukkes i uke 6. Det er før dette lite folat kan få konsekvenser. Ryggmarksbrokk oppstår fordi ryggmargen ikke lukkes slik den skal.

Det er derfor en anbefaler at man starter folat før en blir gravid hvis barnet er planlagt frem i tid, fordi den kritiske fasen er før folk oppdager at de er gravid. Sånn sett har du en garanti for at de fleste har nok i kosten.

De fleste starter på folat når de oppdager graviditet i uke 4-5. Altså alt over den mest kritiske fasen som er uke 3 og 4. Altså er tilskuddet ikke tatt i kritisk fase for de aller fleste. Allikevel fødes det langt færre barn med ryggmarksbrokk i dag enn tidligere. Altså er kosten vår i dag rikere på folat, enn da en begynte å anbefale folat til gravide. 

Ser ingen grunn til at du skal fortsette med det, utover 3 måneder, da man egentlig bare trenger det til max uke 6-7. 

De aller fleste barn i 2016 er da planlagte? De aller fleste starter med folat i god tid før de i det hele tatt er gravide. Drt er nok derfor statistikken er som den er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Puny skrev:

De aller fleste barn i 2016 er da planlagte? De aller fleste starter med folat i god tid før de i det hele tatt er gravide. Drt er nok derfor statistikken er som den er.

Uenig. For de aller fleste er kosten i dag mer enn rik nok på folat. Tilskuddet er bare en ekstra forsikring og for de aller fleste ikke nødvendig hvis de har normal og variert kost.

Og nei: det er ikke sånn at overvekten av gravide tar folat 3 mnd i forkant. Både fordi barn ofte er halv-planlagt: "hvis jeg blir gravid nå, gjør det ikke noe" og av grunner som at det tar lang tid og ikke vil dytte i seg unødvendige tilskudd i måneder og år fordi det ikke er bra å ta tilskudd unødig. 

Det er ikke veldig mange som driver med naziregimer og gjør barnelaging til et vitenskaplig eksperiment. De som gjør det er (hysteriske) unntak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. For de aller fleste er kosten i dag mer enn rik nok på folat. Tilskuddet er bare en ekstra forsikring og for de aller fleste ikke nødvendig hvis de har normal og variert kost.

Og nei: det er ikke sånn at overvekten av gravide tar folat 3 mnd i forkant. Både fordi barn ofte er halv-planlagt: "hvis jeg blir gravid nå, gjør det ikke noe" og av grunner som at det tar lang tid og ikke vil dytte i seg unødvendige tilskudd i måneder og år fordi det ikke er bra å ta tilskudd unødig. 

Det er ikke veldig mange som driver med naziregimer og gjør barnelaging til et vitenskaplig eksperiment. De som gjør det er (hysteriske) unntak. 

Godt mulig man får nok folat i kosten, det skal jeg ikke uttale meg om, men helt uenig i det med planlegging. De aller fleste barn i dag er meget godt planlagte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke påstå at folat er unødvendig. Alle leger og jordmødre er enige om at folat anbefales, så slik feilinformasjon bør du ikke komme med. Det kan hende noen faktisk tror på det du sier.

Anonymkode: 931f4...082

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du snakker om??? 

Anonymkode: 066d0...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Puny skrev:

Godt mulig man får nok folat i kosten, det skal jeg ikke uttale meg om, men helt uenig i det med planlegging. De aller fleste barn i dag er meget godt planlagte. 

Det er fortsatt ikke alle som automatisk vet at det er anbefalt å ta folat mens man planlegger å bli gravid. 

Anonymkode: 2725a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke påstå at folat er unødvendig. Alle leger og jordmødre er enige om at folat anbefales, så slik feilinformasjon bør du ikke komme med. Det kan hende noen faktisk tror på det du sier.

Anonymkode: 931f4...082

Har heller ikke sagt at det er unødvendig med folat! Har sagt at tilskuddet er en ekstra forsikring fordi konsekvensen av for lite folat er stor og enkel å unngå ved å ta tilskudd.

Men folk spiser mer plantebasert i dag en før og derfor får vi mer folat så jeg driver slett ikke feilinformasjon når jeg påpeker at for de fleste er det  helt overflødig å ta folat. Man får den folaten man trenger om man spiser grønnsakene sine. 

Du må huske på at anbefalinger er basert på å sikre alle gravide grupper, også de som lever på cola og chips og de som har tarmsykdommer. Men  for friske gravide som spiser normal sunn mat som inneholder grønne grønnsaker, fullkornsmat og citrusfrukter de får altså i seg alt folatet de trenger hvis de ikke har tenkt å la være å spise som gravid. 

Og ryggmargen lukkes dessuten i uke 6, så barnet får bare ikke ryggmarksbrokk senere enn det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

(…)

Hvor får du dette dra? Dagens mat er proppa full av e-stoffer, konserveringsmidler og sprøytemidler.. Maten er tappet for vitaminer og mineraler igjennom årevis med tukling for å få større avlinger/penere mat/lenger holdbarhet/osv osv. De "aller fleste" som du snakker om, velger Toro i butikken, halvfabrikata, bearbeidet kjøtt og de billigste grønnsakene. Så med mindre "de aller fleste" velger økologiske grønnsaker og har et kosthold bestående av kun økologisk mat, får de ikke i seg det kroppen trenger av vitaminer og mineraler. Det gjelder ikke kun folat. 

Og før du svarer så bastant på mine påstander bør du høre dette foredraget! (det bør forsåvidt alle andre også gjøre! Et foredrag med Berit Nordstand burde vært obligatorisk undervisning) http://beritnordstrand.no/ribbefett-og-hjernefode-pa-nrk-2/ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lalaB skrev:

Hvor får du dette dra? Dagens mat er proppa full av e-stoffer, konserveringsmidler og sprøytemidler.. Maten er tappet for vitaminer og mineraler igjennom årevis med tukling for å få større avlinger/penere mat/lenger holdbarhet/osv osv. De "aller fleste" som du snakker om, velger Toro i butikken, halvfabrikata, bearbeidet kjøtt og de billigste grønnsakene. Så med mindre "de aller fleste" velger økologiske grønnsaker og har et kosthold bestående av kun økologisk mat, får de ikke i seg det kroppen trenger av vitaminer og mineraler. Det gjelder ikke kun folat. 

Og før du svarer så bastant på mine påstander bør du høre dette foredraget! (det bør forsåvidt alle andre også gjøre! Et foredrag med Berit Nordstand burde vært obligatorisk undervisning) http://beritnordstrand.no/ribbefett-og-hjernefode-pa-nrk-2/ 

Kan gi 2 konkrete eksempler for å underbygge påstanden min: 

Første eksempel er med drittmat, andre med vanlig sunn mat. Målet for begge er å sjekke om jeg kan få i meg nok folat som gravid (400 μg), istedet for å ta tilskuddet på (400 μg) i en pille med utgangspunkt i at jeg spiser usunt først: 

1 porsjon tomatbønner og 2 stekte egg gir mer enn de 400 μg jeg trenger til dagen. Da kan jeg spise enda mer dritt resten av dagen og avslutter jeg dagen med en neve peanutter sprenger jeg folatbehovet mitt med solid margin. 

Så kan vi gå videre med mer normal mat. Jeg er vanlig, tror jeg. I min daglige kost spiser jeg masse matvarer i løpet av en dag som har folat i gode mengder. Det er helt vanlige råvarer som grovbrød/andre kornprodukter, leverpostei, avokado, grønne blad salater/ruccola, appelsinjus, ris, egg, bananer, appelsiner, brokkoli for å ikke snakke om at folat  også finnes i ting vi ikke tenker på at vi får i oss som tørrgjær, basilikum. (Om man var bevisst på folatbehovet er der andre matvarer som er mer konsentrerte folatkilder som lever f.eks, men har bare tatt de som inngår daglig i kosten min)

Jeg spiser ca 6 grovbrødskiver per dag, og bare i det har jeg dekket 384 μg, sier seg vel selv at jeg får masse over 400 μg gjennom resten av det jeg setter til livs siden jeg ikke bare spiser skiver uten pålegg og har mange flere folatkilder i min daglige kost. 

Altså finnes det vel ingen tvil om jeg=normal person overhodet ikke trenger tilskuddet og kunne sluppet det med en boks hermetiske tomatbønner og neve salte peanutter om jeg levde på dritt (mener ikke å anbefale søppelmat til gravide for de som har tenkt å flisespikke, det er et eksempel. Gravide bør spise sunt.)

Helsedirektoratet må anbefale folat for alle for å være på den sikre siden, fordi noen gravide ikke spiser sunt eller ikke spiser noe særlig i det hele tatt de første månedene. Men man må ikke være Einstein for å dekke folatbehovet sitt uten tilskudd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat er et vannløselig vitamin hvor overskuddet skilles ut i urinen. Derfor spiller det ingen rolle om du tar tablettene lengre. Anbefalingen er kun for å sikre at du har nok folat de første ukene, de fleste har nok, men det er for at de som eventuelt ikke har nok skal få nok.

Jeg mener at en skal ta folat første trimester og helst før, for å sikre at det er nok folat i kroppen for fullstendig lukking. Mest sannsynlig har du nok folat og overskuddet som tablettene gir, skilles ut med urinen. Dersom du ikke hadde nok bruker kroppen folat fra tablettene. For de fleste av oss er tablettene unødvendige, men anbefales for å sikre at alle har nok folat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan gi 2 konkrete eksempler for å underbygge påstanden min: 

Første eksempel er med drittmat, andre med vanlig sunn mat. Målet for begge er å sjekke om jeg kan få i meg nok folat som gravid (400 μg), istedet for å ta tilskuddet på (400 μg) i en pille med utgangspunkt i at jeg spiser usunt først: 

1 porsjon tomatbønner og 2 stekte egg gir mer enn de 400 μg jeg trenger til dagen. Da kan jeg spise enda mer dritt resten av dagen og avslutter jeg dagen med en neve peanutter sprenger jeg folatbehovet mitt med solid margin. 

(…)

Bønner og egg er noe av det sunneste du kan spise, så hvis det er eksemplet ditt på drittmat så forstår jeg at du ikke har noe å bekymre deg for. Men hvis du ser på innslaget jeg linket til får du høre at 30% har B-vitaminmangel(!!), og DERFOR anbefales folat. At du har et bevisst forhold til mat og spiser sunt er veldig bra, men det er ikke standarden for den norske befolkningen. Der er det grandis, pasta, halvfabrikata og minimalt med grønnsaker som er standarden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...