AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #1 Del Skrevet 27. desember 2016 Jeg har nettopp oppdaget at jeg har problemer med stoffskiftet. Hadde lavt stoffskifte i forrige uke. I dag har jeg symptomer på høyt stoffskifte. Skal til legen for å ta ny blodprøve så fort jeg kan. Er det normalt å ha skiftende stoffskifte, når man har problemer med stoffskiftet? Anonymkode: fab02...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Invicta Skrevet 27. desember 2016 #2 Del Skrevet 27. desember 2016 Symptomene på høyt og lavt stoffskifte kan være veldig like. Stoffskiftet er et tregt system å endre, og du kan regne med at det tar minst 3-4 dager fra du er blitt lav/høy til symptomene kommer. Stoffskiftet kan svinge, spesielt om du bruker medisin, da det kan ta tid å finne rett dose. Hvordan vet du at stoffskiftet var lavt? Hva var ft3,ft4, TSH, tsi, anti-tpo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #3 Del Skrevet 27. desember 2016 Akkurat nå, Invicta skrev: Symptomene på høyt og lavt stoffskifte kan være veldig like. Stoffskiftet er et tregt system å endre, og du kan regne med at det tar minst 3-4 dager fra du er blitt lav/høy til symptomene kommer. Stoffskiftet kan svinge, spesielt om du bruker medisin, da det kan ta tid å finne rett dose. Hvordan vet du at stoffskiftet var lavt? Hva var ft3,ft4, TSH, tsi, anti-tpo? Jeg vet det er ganske likt. Men akkurat nå har jeg hjertebank, skjelving og uro i kroppen. Det er som om at hele kroppen dirrer. +++ Jeg er under utredning, nettopp oppdaget. Ikke begynt på medisiner enda. Fikk ikke høre noen verdier, legen vil at jeg skal ta en ny blodprøve. Men stoffskiftet var lavt. Jeg har også struma som er ganske ny. Problemet er at jeg har angst og depresjon fra før. Men ser nå at når jeg er langt nede (deprimert) så var det også andre symptomer på lavt stoffskifte. Når jeg har angst uten grunn så har jeg også symptomer på høyt stoffskifte. Men når jeg ser tilbake på hvordan det har vært det siste året. Så stemmer det med høyt og lavt stoffskifte. Men jeg finner ingen formasjon om at man kan ha begge deler. Jeg har slitt med angst og depresjon i ca 10 år. Men de siste to årene så har jeg hatt perioder som ikke er "normalt". Altså skyhøy angst med nye kroppslige symptomer. Depresjon med nye kroppslige symptomer. Som jeg ser nå stemmer med høyt og lavt stoffskifte. Da jeg fikk høre at det var problemer med stoffskifte.. det var som om at alt ga mening, brikkene falt på plass. Men det er litt vanskelig å skille mellom angst, depresjon og høyt/lavt stoffskifte. Noen ganger er det ganske tydelig, noen ganger ikke, da symptomene på stoffskifte kan være vage. Jeg tok blodprøve for å sjekke jern og vitamin verdier. Fordi jeg hadde symptomer på blodmangel. Men det var ikke blodmangel eller noe slikt, det var stoffskiftet. Altså lavt stoffskifte. Men nå har det snudd. På ei uke har det snudd, og jeg har symptomer på høyt stoffskifte. Finner kun artikler som er ganske generell, og ingen skriver "Det er mulig/vanlig/normalt å ha svingende/skiftende stoffskifte". ts Anonymkode: fab02...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #4 Del Skrevet 27. desember 2016 Enten har du normalt, høyt, eller lavt stoffskifte. Å ha både høyt og lavt stoffskifte og i tillegg struma, er så umulig som det er mulig å få det til. Her bør du få legen din til å svare på hva du har og ikke har, for noe her er misforstått. Psykiske plager og andre tilstander kan og forveksles med lavt stoffskifte. Anonymkode: 9e01e...f67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #5 Del Skrevet 27. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten har du normalt, høyt, eller lavt stoffskifte. Å ha både høyt og lavt stoffskifte og i tillegg struma, er så umulig som det er mulig å få det til. Her bør du få legen din til å svare på hva du har og ikke har, for noe her er misforstått. Psykiske plager og andre tilstander kan og forveksles med lavt stoffskifte. Anonymkode: 9e01e...f67 Jeg mener ikke høyt og lavt samtidig, men svingende i perioder. Altså jeg har hatt symptomer på lavt stoffskifte i en lang periode, og nå har det snudd til høyt i løpet av lengre tid. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for to uker siden, og symptomene på lavt stoffskifte ebbet av og nå har jeg høyt. Men, det kan være også være angst. Derfor nevner jeg at jeg har angst fra før, en sykdom jeg har hatt i 10 år. Det er ofte vanskelig å skille mellom stoffskifte og angst/depresjon, fordi det er ganske likt. Fant dette nå, så jo det er mulig å ha struma og svingende. Tyreoiditt Tyreoiditt er en betennelse i skjoldkjertelen (tyreoidea). Det kan være ulike årsaker og former for tyreoiditt. Tilstanden kan gi både forhøyet og for lavt stoffskifte. Hos noen gir tilstanden forhøyede tyroksinverdier tidlig i forløpet - høyt stoffskifte, hypertyreose. Det kan gi seg utslag i vekttap, skjelvinger, svetting, rastløshet og rask puls. Senere kan tilstanden preges av for lave mengder tyroksin i blodet - lavt stoffskifte, hypotyreose. Det kan føre til uregelmessig menstruasjon, tendens til å fryse, heshet, treg mage, smerter i ledd og hevelse i huden. Hos andre er det ikke noe typisk mønster med høyt stoffskifte først og lavt stoffskifte senere. ts Anonymkode: fab02...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Invicta Skrevet 27. desember 2016 #6 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Å gå fra merkbart lavt til merkbart høyt stoffskifte på en uke høres svært usannsynlig ut, spesielt umedisinert. Hva ligger hvilepulsen din på? Hva er temperaturen din før du står opp av sengen om morgenen? Endret 27. desember 2016 av Invicta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 27. desember 2016 #7 Del Skrevet 27. desember 2016 Det er faktisk ikke helt uvanlig at man veksler mellom høyt og lavt stoffskifte. Dette spurte jeg nemlig en overlege om. Hvis det viser seg at det er så, må du til spesialist for behandling, det er for komplisert for en allmennlege. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Li$$ Skrevet 24. mars 2023 #8 Del Skrevet 24. mars 2023 Hei , ser at denne tråden er gammel , men for meg er temaet meget aktuelt i dag . i tillegg er det såå utrolig lite erfaringer og informasjon å finne om temaet høyt , og lavt stoffskifte - det er altså fullt mulig å ha begge deler , ved at det svinger mye. Det kan derfor være vanskelig å finne ut av , også ettersom allmennpraktiserende leger kun sjekker t3, t4, tsh , tpo som gir indikasjoner på lavt stoffskifte . jeg selv fikk levaxin mot lavt stoffskifte , hvor det viste seg etter 10 mnd med avslag på henvisning til endokrinolog , privat øyelegesjekk , og stadig forverrede symptomer at jeg i tillegg hadde høye verdier av antistoffet tras som indikerer høyt stoffskifte . Så både høye verdier på TSH , og tras - viste at jeg hadde begge deler. Jeg har nå brukt block and replace behandling i 5 mnd , for 2 mnd siden startet jeg å jobbe igjen og blodprøver var fine . Nå er de helt ute og sykler igjen , og får beskjed om å øke levaxin. Da får jeg symptomer på høyt stoffskifte igjen bare i løpet av noen få dager. Må vente i en måned for time på sykehuset igjen. Noen som har erfaring med både høyt og lavt stoffskifte ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 24. mars 2023 #9 Del Skrevet 24. mars 2023 Det kan skje ja. Jeg hadde veldig svingende når jeg hadde svulst på skjoldbruskkjertelen, og det ble oppdaget med UL og vevsprøve. Så opererte jeg, og fikk dermed permanent for lavt som reguleres med medisiner. Ikke med supert hell, men greit nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Li$$ Skrevet 24. mars 2023 #10 Del Skrevet 24. mars 2023 Så du fjernet hele skjoldbruskkjertelen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå