Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal søke høyere utdanning til neste høst og har lenge vurdert læreryrket. Saken er at jeg er homofil og redd for hvordan det evt. vil bli mottatt der. Noen med erfaring/innspill?

Anonymkode: b5150...69b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en lærer som var homofil, han var veldig godt likt av både elever og ansatte :) 

Har dessverre ikke noen andre innspill, men tenker at fu bør gjøre det som føles best for deg, vil du ta læreryrket så gjør du det :)  De fleste liker et menneske ut i fra hvem du er som person, ikke utro fra hva slags legning du har.

• Liker 5
Skrevet

Min lærer på videregående var homofil. Ingen reagerte på det. Synes mer relevante egenskaper er om du har kunnskapstørst, formidlingsevne, empati osv.

Anonymkode: 2ed71...710

• Liker 1
Skrevet

Har ingen erfaring selv, men i dagens samfunn bør det da virkelig ikke spille noen rolle. Jeg tror det viktigste er at DU er trygg på hvem du er. Om du er ukomfortabel eller usikker på hvordan snakke om det tenker jeg også at det kan skape utrygghet blant andre. Som lærer bør du være et positivt og trygt forbilde for elevene dine, både for de som har fordommer mot og spørsmål om homofile, og også for de som er i skapet.

Er du trygg vil du nok også stå sterkere om noen elever prøver å være frekke og bruke det mot deg.

• Liker 3
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Det har vel ingen betydning! Vil du bli lærer, så bli det. 

Skrevet

Hvordan mener du egentlig at studenter (og andre lærere) skal finne ut av dette? :klo:

Skal du åpne første skoletime, ved å si at du er homofil ?

Anonymkode: bfafa...015

Skrevet

Hvis elever "ønsker" å finne noe negativt med deg, så gjør de det, uavhengig av om du er homofil. Tenker at du har muligheten til å være åpen om det og et godt forbilde, eller å la være å snakke om legning og sivil status i jobben din, mange lærere tar ikke med seg de aspektene inn i klasserommet i det hele tatt. DU kan velge, og du kan velge å være åpen om det først når du er trygg på at elevene tar det på en ok måte. Jeg tenker at det er veldig positivt at du som er homofil vil bli lærer, det er positivt at elever får flere "typer" å identifisere seg med. Når det gjelder ledelse, kolleger og foreldre så tenker jeg både at vi har kommet så langt at det er en selvfølge at de ikke tenker annerledes på deg enn alle andre, og hvis de IKKE gjør det så er det deres problem. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du egentlig at studenter (og andre lærere) skal finne ut av dette? :klo:

Skal du åpne første skoletime, ved å si at du er homofil ?

Anonymkode: bfafa...015

For de som har en god utviklet "gaydar" er jo dette noe man av og til kan ha en mistanke om. Ikke alltid, men av og til. 

Skrevet

Har det noe å si hvilken legning du har?

Jeg starter ikke undervisningen med å informere om min legning. Det er irrelevant for fagene jeg underviser i.

Hvis du ønsker å bli lærer, da søker du på lærerutdanningen.

Lykke til :)

Anonymkode: e8274...339

Skrevet

Jeg hadde lesbisk lærer på barneskolen i en småby på 70-tallet. Så vidt jeg vet var det ikke noe problem da, hvorfor skulle det være det nå? Vi elevene syns jo det var litt snålt, akkurat som den læreren som var agiterende kommunist, de ekstremkristne og friluftsfanatikeren, samt hun som alltid hadde så rare kjoler. Disse andre var jo til dels "forkynnende", det var ikke hun lesbiske. Barna har bare godt av å omgås forskjellige folk og at det er normalisert, særlig de som kommer fra hjem der det blir sett på som snålt å ikke være 100% A4.

Anonymkode: 68062...863

• Liker 1
Skrevet

Ifølge en homofil venn av meg går det helt utmerket hvis man er forholdsvis trygg på seg selv og ikke så veldig hårsår, men han sier også at han nok aldri vil takke ja til en stilling på en skole der majoriteten av elevene har innvandrerbakgrunn. Det siste er mest på grunn av foreldrenes holdninger. Artig nok var det kristne mannlige medstudenter som stod bak samtlige ubehagelige episoder i studietiden, og da var det snakk om stille utfrysing og samarbeidsproblemer ved gruppearbeid. Nå jobber han i ungdomsskolen og stortrives. 

Skrevet

Dagens unge driter enda mer i andres legning enn de forgående menneskene. For dem er det like normalt som at noen spiller gitar eller liker å lese

Anonymkode: 14008...643

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber på en ungdomsskole og vet at du i hvert fall ville blitt tatt godt imot hos oss 👍☺

Anonymkode: 6b7f0...766

Skrevet

Jeg tror dessverre du kommer til å få hets uansett hvilken utdanning eller yrke du tar. Det gjør du sikkert nå også. Folk blir skremt av homofile og de er dessverre fritt vilt.

Lærer er ikke noe verre enn noe annet. Hadde du vært pedofil. Så hadde legningen din vært et tema om du valgte dette yrket. Det hadde jeg vært ukomfortabel med.

Anonymkode: e3346...9b1

Gjest RealWildOne
Skrevet

Jeg tror læreryrket er et av yrkene du vil få mest aksept for din homofili, så tror ikke det er det verste valget du kan ta, vil være mye vanskeligere å være homofil i mange andre yrker antar jeg. Sant nå tror jeg det er verre å være homofil lærer på en videregående skole kontra en barneskole, fordommer blir jo tillært og blir ofte sterkere med årene. Lærere opplever jeg som en yrkesgruppe som er svært inkluderende og har ikke de samme fordommene man ser i mange andre miljøer, det er i alle fall mitt inntrykk.

Skrevet

Syns det er rart at folk tenker over slike ting enda. Som lærer i barneskolen jobber du med barn og mange ansatte er damer. Fins vel ikke noen mer tolerante grupper enn det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på vgs og bryr meg katta om hvem kollegaene mine deler seng med. Det tror jeg også elevene mine gjør. 

Skrevet

Kjenne flere homofile lærere og det er null stress. 

Anonymkode: 2e40d...c80

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg skal søke høyere utdanning til neste høst og har lenge vurdert læreryrket. Saken er at jeg er homofil og redd for hvordan det evt. vil bli mottatt der. Noen med erfaring/innspill?

Anonymkode: b5150...69b

Det skal ikke være noe problem, med mindre du har planer om å jobbe på en kristen privatskole. 

Skrevet

Det er supert for elevene å ha homofile rollemodeller/voksne å prate med! 

Kjenner flere homofile lærere, det går kjempefint. :)

Anonymkode: 693a8...96f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...