Gå til innhold

Hund på 1 år som tisser inne. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte hund for to uker siden. Han er 1år gammel. Gammel eier sa at han var stueren, og jeg tror på det. Men han har allerede tisset 3 ganger inne hos meg og et par ganger hos andre (i besøk). Altså det har vært tiss, ikke markerering. F.eks har han tisset på kjøleskapet, en pappeske, en blomst på gulvet. 

Hva skal jeg gjøre med dette? Bor i blokk, så jeg kan jo ikke bare åpne døren ut heller. De gangene han har tisset så har alt skjedd så fort så jeg har ikke hatt mulighet til å dra han med ut heller. 

Hvordan skal jeg takle dette? Hvordan lærer jeg han opp? I dag skjedde det 45min etter vi hadde vært på tur og da tisset/markerte han ordentlig flere ganger også. 

Anonymkode: 01dac...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som stress. Hunden må bli kjent med rutiner og det å "bo seg inn". Det vil sikkert gi seg med tiden, men om han fortsetter kan du ta med en urinprøve til veterinæren og sjekke for krystaller/blod. 

Om hunden er stresset kan et Adaptil halsbånd være et fint hjelpemiddel i en overgangsperiode. 

Med en ny hund, selv om den er 1 år gammel, burde du gå frem som om det var en valp. Luft hunden etter mat, soving og lek og ros den masse når den tisser ute så skal du se at det ordner seg. :)

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke skille mellom tissing og markering. Tisser hunden på kjøleskap o.l. er det helt sikkert markering - noe unghunder veldig ofte gjør. Hunden min begynte også å markere inne når han ble unghund, og han skillet ikke på hva han markerte på, det kunne være alt fra lott klær på gulvet til blomsterpotter og tørkestativet. Også etter å ha tisset mye ute. Men hunden kan selvsagt også være litt utrygg etter kort tid i nytt hjem, spesielt når den tas med på besøk til andre steder.

Anonymkode: 7a316...aec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...