Gå til innhold

P-pillens fortreffelighet!

Gjest manic

Anbefalte innlegg

Det er mye snakk om hvor fælt er det er å gå på p-piller, om alle mulige bivirkninger og sånn. Så når en skal prøve å bestemme seg for hvilken pille man skal begynne med så føler man vel at man må velge mellom pest og kolera :)

Er det noen som kan bidra med noen positive erfaringer/bivirkninger og i såfall hvilket merke/type p-prevansjon (p-ring,p-plaster osv er det også lov å skryte av)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt Trinordiol p-piller i 6 år, og har aldri hatt bivirkninger. Nå skal jeg imidlertid bytte til et relativt nytt merke som heter Cerazette (helt østrogenfritt), så vi får se om noen mnd hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd Trionetta, Yasmin, Loette og p-plasteret Evra. P-plaster er absolutt å anbefale, enkelt og greit - og også lav hormonmengde i forhold til kva det er i p-piller. Trionetta fekk eg ein del bivirkningar av, Yasmin og Loette fungerte bra, men dei fekk eg ofte mellomblødningar av, pga. ustabil tilførsel av hormoner (dersom det gjekk nokre timar meir mellom kvar gong eg tok ei pille).

Uansett, p-plaster kan anbefalast! Litt bivirkningar første 3 mnd, men etter det har det vore heilt topp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg imidlertid bytte til et relativt nytt merke som heter Cerazette (helt østrogenfritt), så vi får se om noen mnd hva som skjer.

Er dette den nye P-Pillen som skulle komme i høst, uten hormoner? Jeg har også veldig lyst til å bytte til den.

Bruker Loette nå, og den er helt OK. Eneste er at jeg har litt humørsvingninger, særlig når jeg begyner på et nytt brett, og det er ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun prøvd Yasmin. Mine bivirkninger (alle regnes som positive): Mindre pels på kroppen, mindre blødninger, mindre smerter under mensen, ingen blødninger utenom skjema, ingen vektøkning, ingen humørsvingninger, ingen sex-lyst. Ok, når det gjelder det siste punktet: jeg er singel, dermed passer jo dèt greit.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Jeg gikk på trionetta i ett år. Jeg la på meg 10 kilo! Og etter et år fikk jeg sinnsyke humørsvingninger. Disse gav seg med en gang jeg sluttet på pillene. Jeg prøvde Synfase men fikk mellomblødninger.

Nå har jeg gått på Yasmin i ca 5 år tror jeg og er kjempefornøyd! Ikke en eneste bivirkning (bortsett fra positive som mindre blødninger, ikke menssmerter)

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg gikk på trinodriol i et år. Fikk veldige humørsvinginger, følte meg generellt mer deppa og gikk opp 6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den nye P-Pillen som skulle komme i høst, uten hormoner? Jeg har også veldig lyst til å bytte til den.

Cerazette er uten østrogen, men ikke hormonfri.Den inneholder et gestagen. Vil du bruke hormonfri prevensjon, må du velge noe annet enn p-piller.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Arkana har jeg også positive erfaringer med Trinordiol. Litt humørsvingniger og kviser den første måneden, men så gikk det seg til og jeg merket ikke at jeg gikk på p-piller.

En veldig positiv bivirkning med p-piller er at det motvirker cyster. Unge jenter fra 16-25 har lettere enn eldre for å få cyster på eggstokken, i følge min gynekolog er det svært liten sjanse for å få cyster på eggstokken om man bruker p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Har brukt både Loette og Yasmin(Måtte slutte med begge, men det var fordi jeg ikke tålte østrogen, så det er ikke akkurat en bivirkning da.)

Men jeg synes de var helt glimrende begge to. Jeg hadde det motsatt av mange andre ved at jeg følte jeg fikk mer stabilt humør av dem, i tillegg reduserte blødninger og tok bort så og si alt av smerter. Så heller ikke noe til den vektøkningen som mange beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun prøvd Yasmin. Mine bivirkninger (alle regnes som positive): Mindre pels på kroppen, mindre blødninger, mindre smerter under mensen, ingen blødninger utenom skjema, ingen vektøkning, ingen humørsvingninger, ingen sex-lyst. Ok, når det gjelder det siste punktet: jeg er singel, dermed passer jo dèt greit..  :ler:

Ja det fantes jo en gang i tiden da p-piller ble gitt til jenter som ønsket å unngå graviditet. Dette er vel nærmest en bivirking nå til dags :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare prøvd Trionetta. I begynnelsen var jeg veldig fornøyd, men etterhvert fikk jeg mye kviser, redusert sexlyst og følte meg deprimert. Nå skal jeg gå over på Synfase, og håper på bedre resultater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Cerazette er uten østrogen, men ikke hormonfri.Den inneholder et gestagen. Vil du bruke hormonfri prevensjon, må du velge noe annet enn p-piller.

M

Med andre ord; Cerazette er en minipille. Det ser imidlertid ut som man kan ha litt mer avvik i doseringstidspunkt enn for andre minipiller, og det er jo en stor fordel for endel av oss :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...