Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom det finnes flere veldig store religioner som tilbes av milioner og milliarder av mennesker hvor fler av de er veldig forskjellig fra hverandre - Hvordan kan så utrolig mange være så sikre på at dems tro er riktig?

Jeg syns religion er veldig spennende, og jeg liker å tro at det finnes en Gud for det gir meg en trygghet. Likevel følger jeg ingen spesiell religion for det er ikke noe spesielt jeg tror på. I bunn og grunn uansett hvilken religion dannes grunnlinjen av vennlighet i mine øyne. Er man god mot andre og god mot seg selv lever man generelt i respekt for alt som er til. Medmennesker, Gud, meg selv etc. 

Med konkret lurer jeg på hvordan det er mulig å være så sikker på at det man tror er rett. Når så mye forskjellig praktiseres av så mange kan det være så mye som er rett. 

Tar imot drøfninger fra både troende og ikke-troende, takk :)

Anonymkode: 8dd8e...413

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det finnes en Gud. Jeg håper det finnes en Gud.
Men sikker er jeg ikke. Men er ikke noe å tape på å tro.
Uansett om Gud finnes eller ikke, så er de 10 bud i utgangspunktet
en grei holdning å ha. Enten en er troende eller ikke.

Men skråsikker kan en ikke være før en er i grava.

Det som er ironisk er at mange ikke troende skal rakke ned på folk som tror på noe.
Men ser en på hva mange av de liker og deler på sosiale medier,
så sluker de rått en masse løgner som blir lagt ut dagligdags. Enten det er falske konkurranser
eller falsk propaganda for ditten og datten.

La folk få tro og ikke tro på hva de vil, så lenge det ikke skader andre.

Anonymkode: de49a...da3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke veldig relgiøs men tror relgion kan være godt for mennesker som trenger forståelse aksept og trøst når livet ikke går så bra. 

Men det er leit relgion er så lett å misbrukes. Paradoksalt nok skaper relgion mere onde, konflikter og ikke minst krig enn glede, toleranse og fred. Hva er da viktigst? Når jeg sier mere, så mener jeg at det er uakseptabelt de få som må lide av den grunn. 

Fordommer og innskrenkede rettigheter for bla kvinner, homofile, mennesker som ikke skader andre.

Det værste er relgiøse personer som dømmer andre og sprer synd og skam preken. Som tvinger en til å leve et liv en ikke selv ønsker. Uholdbart spør du meg.

Skrevet

Anonymkode: 2923a...30b

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Spurte faren min dette spørsmålet da jeg var veldig liten husker jeg. Han sa at selvfølgelig var vår religion riktig siden "det hadde han lært". Ble ikke noe klokere av det akkurat, men senere har jeg hørt en lignelse om religioner som er som følger:

Forestill deg at sannheten er en elefant i et mørkt rom og at alle de ulike religionene er mennesker som har tak i enten snabelen, et av beina, halen eller en støttann. Alle vil da beskrive sannheten ulikt, men alle vil ha tak i samme sannheten. Sannheten er bare litt annerledes og mye større enn alle kunne forestille seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...