Gå til innhold

oppskrifter thaimat

cherry blossomed. gone.

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode oppskrifter på thaimat - er spesielt en rett jeg likte godt før med brekkbønner og paprika og en spesiell type basilikum og kylling og, husker ikke! Sikkert sitrongress. Kan ikke huske ingrediensene er 4 år siden jeg spiste den sist.

Men kom gjerne med  forslag til gode thai oppskrifter, også tips hvordan man steker kyllingen sånn at den krølller seg, og så lurte jeg på hvis noen vet hva retten er som jeg forsøkte å beskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thai red curry med svinekjøtt og ananas

• 500g Svinefilet
  • 2 bokser kokosmelk
  • Rød thai curry pasta (Er du litt leken lager du din egen, men det er på ingen måte en nødvendighet)
  • 4 ss Solsikkeolje
  • Fiskesaus (selvfølgelig)
  • 1 snau ss sukker
  • Tørkede kaffirlime blader
  • Frisk koriander
  • Brekkbønner
  • Sukkererter
  • Vårløk
  • Paprika
  • Frisk ananas

Ha oljen i en tykkbunnet kaserolle, ha i 3-4 spiseskjeer currypasta (Litt avhengig av hvor sterk den er) og stek den litt i oljen. Pass på at du ikke har for varm plate, du vil ikke at curryen skal brenne seg.

Ha i kjøttet og stek det litt sammen med curryblandingen, bare noen sekunder slik at det får litt farge og trekker til seg litt av curryen. Ha i kokosmelken og rør ut curryen.

Ha i en teskje eller to med hakkede kaffirlime blader. Har du hele blader, tar du en 7-8 blader i gryta. Du kan også ha i ca 4 spiseskjeer med fiskesaus allerede nå.

La blandingen småkoke litt mens du hakker opp paprika, vårløk, bønner, sukkererter og ananas. Ha dem så i gryta og kok videre. Når curryen har kokt en tid er det på tide å smake til med fiskesaus og sukker for å finne den rette smaken. Og vips, curryen er ferdig! Jeg pleier å hakke litt frisk koriander og drysse den på toppen før servering. Server med ris.

Thai kyllingsuppe med kokosmelk

4 kyllingfilet

1 finhakket chili

3 finhakket hvitløksfedd

1/2 dl olivenolje til steking

1 dl vann

4 ss red currypaste (etter smak)

3 bokser kokosmelk

1-2 ss fiskesaus (mengde etter smak)

3 stilker sitrongress kuttes i fire

4 hele limeblad

1 neve hakket thai basilikum

1 neve brekkbønner delt i 2

1 halv skivet paprika

1 neve sopp

2 aubergin, delt i 4

Skjær kyllingfilene i tynne skiver. Finhakk chili og hvitløk, del paprika i skiver, sitrongress og aubergin i fire, bønnene og sopp i to. Fres hvitløk og chili raskt i olje i en stor gryte. Ha kyllingen, og stek i noen minutter. Ha over vann og 1 ss currypaste.

Tilsett koksmelk, fiskesaus, limeblader, sitrongress, 2 ss currypaste og småkok i 20 min. Legg så i resten av grønnsakene. Småkok i 10 minutter og smak deg frem med fiskesaus og eventuellt mer currypaste.

Server gjerne med ris eller risnudler til, dette holder til 4-5 personer.

Husk å smake deg frem hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...