Gå til innhold

Hvordan kan jeg være ufør uten dårlig samvittighet egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg får ikke til å ta det med ro at jeg er uføretrygdet. jeg er diagnostisert med bipolar og schizofreni, og har vært veldig mye syk, 15 innleggelser og 4.5 år tilsammen som innlagt og jeg også har vært syk utenfor institusjon hundresvis av døgn.

Men jeg får ikke til å syns at det er greit med uføretrygd, pga alle blander seg opp i det for det første, og egentlig før fikk jeg til å jobbe litt i perioder før, og så feks så alle spør hvor mye jeg får utbetalt og det gjør meg veldig såret og jeg sier helt ærlig: det går ikke 1 eneste dag uten at jeg tenker på at jeg mottar trygd og at det ikke er mine penger. Det er ingenting gøy for meg!

Hvis man skal tenke at man bare er en utgift for samfunnet så måtte jo alle syke bare avlives da!

Jeg får ikke til å slappe av å glemme at jeg har trygd ihvertfall. Kanskje jeg er for snill person. Er skikkelig lei meg for dette, i tillegg veldig lei meg at jeg er syk og derfor ikke gjør ting som å jobbe.

Anonymkode: 126cf...25c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok du synes det er ugreit fordi du er syk. Altså: når folk slenger med leppa (og de slenger med leppa om alle. Fra mødre via innvandrere og barn med alvorlige sykdommer til gamle mennesker med demens - alle får gjennomgå av "slenge med leppa"-folket.) så bør du ikke tenke at de har rett. Du bør tenke som sant er at desse menneskene ikke er helt riktig vinkla oppe i hodet sitt. De har et eller annet som definitivt burde vært under psykologens behandling, om de nå rett og slett er psykopater eller bare folk som er dypt og inderlig misfornøyde med seg selv. For folk som har det bra med seg selv og som er ok mennesker finner selvsagt ingen glede i å rakke ned på andre. 

Så du må huske på at det bare virker som de er mange fordi de roper så høyt. Og det bare virker som de er alene fordi normale folk ikke har tid og lyst til å drive og spy ned verden med galle. Egentlig er de få og veldig syke. :blomst: 

Vi normalt oppegående mennesker vet at absolutt alle mennesker er like mye verdt. Du, jeg, hun lille jenta i Syria, Trump, hele bunchen - like mye verdt. Og vi er mye verdt, for meg. Om vi er lite verdt for han i kommentarfeltet? Vet du: det synes jeg er verst for han. For meg er han nemlig mye mere verdt enn han er for seg selv. Og det er jo trist, er det ikke? 

Jeg synes du skal fokusere på det positive, jeg. At du i det minste ikke er en som driver med kommentar-spying. Og at du kan være snill med folk helt på eget nivå uten å jobbe. For all snillhet er bedre enn ingen snillhet. Og alt er bede enn å være en sånn som lIker være stygg med folk for å føle seg litt mere verdt. I 2017 trenger vi snillhet, ts. Så vi trenger deg. 

Anonymkode: ee93d...09a

• Liker 9
Skrevet

Ta deg en bolle og slapp av kvinne. Uførhet er helt topp! I Afrika har de nok med å prøve å skaffe seg mat! Bruk mindre tid på å tenke på hva andre tenker om deg. Ta deg en meditasjon og fokuser på at du gjør det beste for deg selv og andre. Det er andres tap om de ønsker å dømme deg.

• Liker 1
Skrevet

Gud bedre. Går det ann å være mer drama. Posten handler heller mer om hvor mange innleggelser osv du har hatt, enn at du har dårlig samvittighet. Er man skikkelig syk, så kan man være uføretrygdet med god samvittighet. Føler man at man kanskje kunne hatt en jobb, så får man kanskje litt dårlig samvittighet.

slapp av, Vilde. Ta tak i deg selv istedenfor.

Anonymkode: cdc4e...b0d

• Liker 3
Skrevet

nei hvis du syns dette er drama halo, da er jeg så drama at jeg burde vært tja. men så er jeg bipolar da. men uansett - jeg mener det helt oppriktig jeg tenker på det hver dag at jeg er uføretrygdet og det gnager på meg og jeg tenker at jeg ikke har lov til å ha de pengene og at det ikke er mine penger. da er det litt vanskelig å L.E.V.E liksom. kanskje jeg har tvangstanker da. det er jo mulig. isåfall har jeg fått det av alle trådene om trygd og sånt.

Skrevet

Kanskje du kan jobbe litt frivillig innimellom? Da vil du også få tankene over på noe annet?

Anonymkode: 7dfce...978

• Liker 3
Skrevet

ja har tenkt på sånn støttekontakt eller hva det heter via røde kors, men problemet er jo at jeg er ustabil. og kan bli borte i lengre perioder etc. men er noe å tenke på da.

Skrevet

Jeg er 50% ufør og jobber 50%, og har null dårlig samvittighet for at jeg er delvis ufør. 

Herlighet, det er ikke noe jeg rår over. 

Jeg fikk en skade, ble operert og ble delvis ufør. Det var snakk om at jeg risikerte å bli 100% ufør, så jeg er helt happy camper over at jeg klarte å trene meg opp igjen og jobbe! 

Ikke ha dårlig samvittighet ts. Du er ufør for en grunn. Ingen blir ufør for at de føler for det. Det er ingen økonomisk dans på roser å være ufør. 

Om man er ufør pga en psykisk sykdom eller en fysisk sykdom er akkurat det samme. Er man syk så er man syk.

• Liker 1
Skrevet

Noen tips forresten til frivillig jobber?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips forresten til frivillig jobber?

Hvis du har litt arbeidskapasitet så kunne du meldt deg som støttekontakt. Sjekk ut med kommunen. Det gir en liten sum utbetalt, men ikke så mye.

Jeg jobber på et bofelleskap, og der er det noen som har støttekontakt. Veldig fin jobb. De drar på bilturer, kafebesøk, tur i parken, kinobesøk osv. Allle utgifter blir dekket. 

Skrevet

Fortsett å les innlegg på kg noen uker til, så vil du begynne å skjønne at det er ikke synd på nordmennene; de er idioter. Utnytt dem med god samvittighet om du kan

Anonymkode: 6a860...579

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fortsett å les innlegg på kg noen uker til, så vil du begynne å skjønne at det er ikke synd på nordmennene; de er idioter. Utnytt dem med god samvittighet om du kan

Vel, jeg er norsk da.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei hvis du syns dette er drama halo, da er jeg så drama at jeg burde vært tja. men så er jeg bipolar da. men uansett - jeg mener det helt oppriktig jeg tenker på det hver dag at jeg er uføretrygdet og det gnager på meg og jeg tenker at jeg ikke har lov til å ha de pengene og at det ikke er mine penger. da er det litt vanskelig å L.E.V.E liksom. kanskje jeg har tvangstanker da. det er jo mulig. isåfall har jeg fått det av alle trådene om trygd og sånt.

Da får du si ifra deg pengene da, og ta ansvar for deg selv. Problem solved!

Anonymkode: 424c5...924

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får du si ifra deg pengene da, og ta ansvar for deg selv. Problem solved!

Anonymkode: 424c5...924

ja hvis jeg følte at jeg fortjener å være hjemløs uteligger så ja da kunne jeg jo sagt fra meg uføretrygden selvfølgelig. 

Skrevet

Ja, du er en ulempe for samfunnet, men vi får ikke gjort noe med deg. Ikke du heller.

Anonymkode: d1a35...855

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er en ulempe for samfunnet, men vi får ikke gjort noe med deg. Ikke du heller.

jaja kommer heldigvis på ganske mange andre bortimot 200 i farten som er en verre ulempe for universet som helhet enn jeg er. jeg er verdens snilleste person nemlig.

Skrevet

Hvis du har dårlig samvittighet for pengene du får, foreslår jeg at du bruker de pengene du ikke absolutt trenger, til å gi til et godt formål. I så fall bør du sjekke ut www.gieffektivt.no først.

Ellers skal du ikke ha dårlig samvittighet. Din sykdom er jo ikke lett å kombinere med arbeid. Når det gjelder å være støttekontakt kan det være utfordrende til og med for friske personer. Jeg ville heller ha spurt frivillighetssentralen om de hadde noen mere håndfaste oppdrag. Fx følge noen gamle til og fra legebesøk, handle mat for noen, spa snø, luke i blomsterbedet. etc.

(jeg pusset sølv for ei dame en gang før jul, og handlet for en annen, som frivillig)

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jaja kommer heldigvis på ganske mange andre bortimot 200 i farten som er en verre ulempe for universet som helhet enn jeg er. jeg er verdens snilleste person nemlig.

Hjelper ikke å være snill. Hva tjener vi på det?

Skrevet
1 minutt siden, gangnedsol i elg skrev:

Hvis du har dårlig samvittighet for pengene du får, foreslår jeg at du bruker de pengene du ikke absolutt trenger, til å gi til et godt formål. I så fall bør du sjekke ut www.gieffektivt.no først.

Hvor mye betaler ulike organisasjoner for at den siden skal liste opp dem som et bra alternativ? Det virker som om de kan definere hva de mener er "effektiv hjelp" ganske liberalt. Tenker de hadde inkludert en organisasjon som betalte de noen kroner

Skrevet

Ikke ta folk så seriøst ts. Alle blir kritisert uansett.

Anonymkode: eaa33...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...