Gå til innhold

Stabil vekt uansett hva jeg gjør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår virkelig ingen ting.

Jeg er veldig glad i sjokolade, cola og kake, og en del andre usunne ting. I en lang periode på over 6 mnd spiste og drakk jeg akkurat det jeg ville. Det har blitt minst 1 liter cola hver dag, pluss sjokolade, pluss, pluss. 
Vekta sto bom stille på 20 kg for mye.

Skjerpet meg kraftig, byttet ut brus med vann, kuttet ut all sjokolade og kaker og små spising. Vekta står likevel bom stille på 20 kg for mye.
Man mister jo helt lysten på å forsake ting når det gir null utbytte.

Det kan virkelig ikke være så enkelt som kalorier inn og forbrukt av disse. Jeg tror kroppen stiller seg inn på en vekt og forsøker å holde den ved å regulere forbrenning av kalorier enten opp eller ned for å justere slik at vekta blir stabil. Så når jeg spiser mye mindre senkes forbrenningen tilsvarende så vekten står stille. Og motsatt.

Anonymkode: b0373...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det som deg -  spiser sunt, er aktiv, kutter ut alkohol og sjokolade - vekta står stille.

Spiser så masse usunt og dropper å bevege meg et halvår - vekta står stille.

Hadde skjønt det om jeg klarte å erstatte det usunne med like mengder mat, eller om klærne plutselig endret størrelse. Vi har nok alle en trivselsvekt, og jeg tror at for min kropp tar det bare veeeldig lang tid å forandre den noen gram den ene eller andre veien.

Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du pr dag nå da, hvor lenge har du gjort det, og hvordan vet du hvor mange kalorier du spiser?

Hvor mye veier du, og hvor høy er du?

Anonymkode: 80c2c...3c5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange kalorier spiser du pr dag nå da, hvor lenge har du gjort det, og hvordan vet du hvor mange kalorier du spiser?

Hvor mye veier du, og hvor høy er du?

180 høy, 95 kg

Jeg har kuttet ned på cola og godterier i flere mnd, siden i sommer.

Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg spiser, har ikke telt dem. Men spiser jo ikke snop lenger, ikke kaker, ikke cola, drikker vann og mindre måltider ellers også.

Jeg har alltid hørt at slutter man for eksempel å drikke cola utgjør det så og så mange kg i året, men det stemmer ikke for meg iallfall. Kroppen vil vel veie 95 kg da.

Skrevet

Akkurat det skjer med meg også hvis jeg ikke noterer og følger med på hva jeg spiser. Da forblir vekten den samme enten jeg gjør slik eller sånn. Men det er ikke noe mystisk med det. Spiser man færre kalorier enn man forbrenner så går man ned i vekt. Har man et kaloriinntak som tilsvarer det man forbrenner, så står vekten stille. Det er bare det at hvis jeg ikke spiser sjokolade etc. så kompenserer jeg, ubevisst, med mer mat. Spiser jeg sjokolade etc., så spiser jeg automatisk mindre f.eks. til middag, lar være å spise kveldsmat osv. Altså opprettholder jeg ubevisst kaloriinntaket og går ikke ned i vekt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

180 høy, 95 kg

Jeg har kuttet ned på cola og godterier i flere mnd, siden i sommer.

Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg spiser, har ikke telt dem. Men spiser jo ikke snop lenger, ikke kaker, ikke cola, drikker vann og mindre måltider ellers også.

Jeg har alltid hørt at slutter man for eksempel å drikke cola utgjør det så og så mange kg i året, men det stemmer ikke for meg iallfall. Kroppen vil vel veie 95 kg da.

Akkurat. Så du vet ikke hvor mange kalorier du spiser, likevel antar du at kalorier ut/inn ikke stemmer. Du kan fortsette med det, og fortsette å være overvektig, eller innse realiteten, og gå ned i vekt. Det er fullt og helt ditt valg! Du bestemmer over kroppen din, du styrer vekten din hver gang du putter noe inn i munnen, eller lar det være.

Det som er så fantastisk med fysiske lover, er at de eksisterer uahvhengig av om man tror på dem eller ikke. Og noe som er ganske enestående med vektmestring, er at kroppen din ikke har noe valg enn å tære på lagret fett hvis du ligger i kalorunderskudd. Så hvis du over tid spiser færre kalorier enn du bruker, går du ned i vekt. For vektas skyld er det det samme hva du spiser, hvor store eller små måltider du spiser, og når du spiser dem, det som teller er at du konsekvent spiser færre kalorier enn du bruker. Hvordan du best skal styre inntaket ditt, må du finne ut selv, men nå har du ihvertfall noe informasjon å "tygge" på, som kan hjelpe deg å finne en bedre strategi. Hvis du vil det, da.

Skrevet
3 timer siden, Leo skrev:

Akkurat det skjer med meg også hvis jeg ikke noterer og følger med på hva jeg spiser. Da forblir vekten den samme enten jeg gjør slik eller sånn. Men det er ikke noe mystisk med det. Spiser man færre kalorier enn man forbrenner så går man ned i vekt. Har man et kaloriinntak som tilsvarer det man forbrenner, så står vekten stille. Det er bare det at hvis jeg ikke spiser sjokolade etc. så kompenserer jeg, ubevisst, med mer mat. Spiser jeg sjokolade etc., så spiser jeg automatisk mindre f.eks. til middag, lar være å spise kveldsmat osv. Altså opprettholder jeg ubevisst kaloriinntaket og går ikke ned i vekt.

Du er inne på noe der. Det kan hende jeg spiser mer enn jeg tror til måltidene. Jeg synes selv jeg holder igjen til middag og frokost, men har en tendens til å spise et litt større kveldsmåltid, enn når jeg spiser snop fordi jeg er sulten. Noe jeg jo ikke er når jeg går og småspiser.

Skrevet

Og hvordan er det med fett-inntak sånn ellers? I perioder hvor jeg spiser masse usunt, blir jeg i tillegg mye mer bevisst på hvor mye olje jeg steiker maten min i, hvor mye smør jeg har på brødskiva osv, siden jeg spiser så mye dritt skal jeg hvertfall ikke ha i meg noe ekstra av det :ler: . Mens i perioder jeg klarer å holde meg unna det usunne snackset, har jeg fort gjort for å klunke en fløteskvett i sausen osv, for da er jeg jo så "flink" at den lille klunken uansett ikke spiller noen rolle... Men det blir fort kalorier ut av sånt! 

Anonymkode: 2b21e...ba3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Så du vet ikke hvor mange kalorier du spiser, likevel antar du at kalorier ut/inn ikke stemmer. Du kan fortsette med det, og fortsette å være overvektig, eller innse realiteten, og gå ned i vekt. Det er fullt og helt ditt valg! Du bestemmer over kroppen din, du styrer vekten din hver gang du putter noe inn i munnen, eller lar det være.

Det som er så fantastisk med fysiske lover, er at de eksisterer uahvhengig av om man tror på dem eller ikke. Og noe som er ganske enestående med vektmestring, er at kroppen din ikke har noe valg enn å tære på lagret fett hvis du ligger i kalorunderskudd. Så hvis du over tid spiser færre kalorier enn du bruker, går du ned i vekt. For vektas skyld er det det samme hva du spiser, hvor store eller små måltider du spiser, og når du spiser dem, det som teller er at du konsekvent spiser færre kalorier enn du bruker. Hvordan du best skal styre inntaket ditt, må du finne ut selv, men nå har du ihvertfall noe informasjon å "tygge" på, som kan hjelpe deg å finne en bedre strategi. Hvis du vil det, da.

Joda, jeg tror det er slik du sier. Kalorier inn og kalorier ut. Jeg tror bare kroppen regulerer hvor mange kalorier den forbruker opp i mot vekten jeg har.

Tidligere antok man at dette var likt for alle, men nyere forskning viser at det er forskjeller som spiller inn 

Slik jeg forsto det husker kroppen de ekstra kiloene dine i opp til 6 år etter slankekur og vil opp igjen, og sparer kalorier. Derfor vil to som veier nøyaktig det samme og beveger seg likt,  men der den ene alltid har veid det samme, og den andre har vært over vektig ikke kunne ville spise det samme. Den som alltid har veid lite vil ikke legge på seg, men det gjør den som har vært over vektig.

Jeg vet ikke jeg, men det er merkelig. Det virker som om forbrenningen styres av at kroppen min vil veie 95 kg. Jeg klarer ikke å legge på meg mer enn det heller, uavhengig av hva jeg dytter inn, men det ser ut til at jeg må kutte veldig mye for å gå ned noen få kg.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan er det med fett-inntak sånn ellers? I perioder hvor jeg spiser masse usunt, blir jeg i tillegg mye mer bevisst på hvor mye olje jeg steiker maten min i, hvor mye smør jeg har på brødskiva osv, siden jeg spiser så mye dritt skal jeg hvertfall ikke ha i meg noe ekstra av det :ler: . Mens i perioder jeg klarer å holde meg unna det usunne snackset, har jeg fort gjort for å klunke en fløteskvett i sausen osv, for da er jeg jo så "flink" at den lille klunken uansett ikke spiller noen rolle... Men det blir fort kalorier ut av sånt! 

Anonymkode: 2b21e...ba3

Har aldri vært noe glad i fett og oljer, og styrer stort sett unna. Min last er søte ting. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært noe glad i fett og oljer, og styrer stort sett unna. Min last er søte ting. 

Jeg er heller ikke begeistret for fet mat, oljer etc. og da jeg begynte å skrive ned hva jeg faktisk spiste fant jeg ut at jeg spiser for lite fett i forhold til det kroppen trenger. Da jeg begynte å tilføre litt sunt fett her og der slik at jeg kom opp i de anbefalte minimum 25% av kaloriinntaket oppdaget jeg at metthetsfølelsen varte mye lenger og at søtsuget forsvant.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg tror det er slik du sier. Kalorier inn og kalorier ut. Jeg tror bare kroppen regulerer hvor mange kalorier den forbruker opp i mot vekten jeg har.

Tidligere antok man at dette var likt for alle, men nyere forskning viser at det er forskjeller som spiller inn 

Slik jeg forsto det husker kroppen de ekstra kiloene dine i opp til 6 år etter slankekur og vil opp igjen, og sparer kalorier. Derfor vil to som veier nøyaktig det samme og beveger seg likt,  men der den ene alltid har veid det samme, og den andre har vært over vektig ikke kunne ville spise det samme. Den som alltid har veid lite vil ikke legge på seg, men det gjør den som har vært over vektig.

Jeg vet ikke jeg, men det er merkelig. Det virker som om forbrenningen styres av at kroppen min vil veie 95 kg. Jeg klarer ikke å legge på meg mer enn det heller, uavhengig av hva jeg dytter inn, men det ser ut til at jeg må kutte veldig mye for å gå ned noen få kg.

Jada. En større kropp bruker mer energi, til alt, enn en mindre kropp. 

Du kan velge å tviholde på "nyere forskning sier" (som i bunn og grunn er ...at "alle forsøk på å kontrollere vekta er nytteløse"), eller ta tak i det du kan kontrollere (som er alt som skal til). 

Kroppen din husker ikke en dritt, for å si det rett ut. Du har vaner (også spisevaner) som du har utviklet gjennom mange år. Du liker å spise en viss type mat, og en bestemt grad av metthet føles riktig for deg. Det er vanskelig å endre slikt. Det er ikke det samme som at det er umulig. Men du må være klar over at det kommer til å være krevende. Og siden det er krevende, og nødvendig, er det lurt å ikke svime rundt og la seg blende av alle mulige slags teorier og ideer, og heller fokusere på det du må gjøre.

Hvis du har oversikt over hva og hvor mye du spiser, trenger du ikke kutte så mye, og du kan selv kutte der det ikke merkes så godt, og bytte ut noe du liker, med noe annet du liker, som tilsammen gir deg færre kalorier. Det er også effektivt. Det er derfor man anbefaler å telle kalorier, eller på et annet vis, legge opp en strukturert diett. 

• Liker 1
Skrevet

Nytter ikke droppe colaen når du spiser mer av annen mat. Da spiser du like mang kcal og vil ikke gå ned. Sunn mat kan gjøre deg overvektig om du spiser for mye av den. Greia med sunn mat er at det er ofte vanskeligere å overspise, men det er da fult mulig

Anonymkode: 0245a...ae2

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan velge å tviholde på "nyere forskning sier" (som i bunn og grunn er ...at "alle forsøk på å kontrollere vekta er nytteløse"), eller ta tak i det du kan kontrollere (som er alt som skal til). 

Kroppen din husker ikke en dritt, for å si det rett ut. Du har vaner (også spisevaner) som du har utviklet gjennom mange år. Du liker å spise en viss type mat, og en bestemt grad av metthet føles riktig for deg. Det er vanskelig å endre slikt. Det er ikke det samme som at det er umulig. Men du må være klar over at det kommer til å være krevende. Og siden det er krevende, og nødvendig, er det lurt å ikke svime rundt og la seg blende av alle mulige slags teorier og ideer, og heller fokusere på det du må gjøre.

Hvis du har oversikt over hva og hvor mye du spiser, trenger du ikke kutte så mye, og du kan selv kutte der det ikke merkes så godt, og bytte ut noe du liker, med noe annet du liker, som tilsammen gir deg færre kalorier. Det er også effektivt. Det er derfor man anbefaler å telle kalorier, eller på et annet vis, legge opp en strukturert diett. 

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article771804.ece

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://triallan.com/2013/12/09/hjernen-husker-vekta-di/

Og denne

Skrevet

Har samme problemet. Er 20 kg undervektig, men går aldri opp :/

Anonymkode: fa595...c00

Skrevet

Jeg har lest nok junk science allerede, og "kroppen husker" er en av de utallige skrønene jeg har hørt mange ganger før. Det kan være lurt å spørre seg selv "hvorfor det" når vi hører/leser noe som høres rart eller ulogisk ut, eller "kan det stemme" hvis det virker "for godt til å være sant". Ofte spres slike historier for å selge - en bok, pille, diett, operasjon. Folk som jobber i helse-, helsekost-, slankeindustrien osv er ikke snille idealister som bare ønsker å hjelpe deg, ok, de vil hjelpe deg også, men først og fremst vil de tjene penger, og disse bransjene er beinharde og kyniske, de vet akkurat hva som appellerer til desperate mennesker, det er masse penger å tjene, og de går ikke av veien for å utnytte dette.

Man kan jo lure på hva du ønsket med å starte denne tråden. Var det hjelp til å gå ned i vekt, eller å fortelle at du er overbevist om at du gjør alt som står i din makt og at du er dømt til å forbli overvektig? (Er ja huff, stakkars deg, det du vil høre?) Ingenting kommer til å endre seg hvis du ikke endrer innstilling, men du har fri vilje og full rett til å beholde eller endre innstilling. Andre kan gi deg opplysninger sånn at du er i bedre stand til å ta en informert avgjørelse, men du velger selv hvilken informasjon du vil tro på og hvilke deler av den du vil ta til deg. Ingen andre enn du selv kan få deg til å skifte mening. Du er klar når du er klar.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har samme problemet. Er 20 kg undervektig, men går aldri opp :/

Anonymkode: fa595...c00

Ts her

Hadde det som deg tidligere jeg også. Gjorde alt for å legge på meg, men det gikk ikke. Når det først snudde, fikk jeg motsatt problem.

Skrevet

Men det er jo ikke sånn, og det regner med at du egentlig vet. Tror du virkelig at du vil veie det samme etter feks en uke med faste? (ikke å anbefale selvfølgelig)

Du er fastlåst i en narrativ om at "kroppen din vil veie 95 kg" uansett hva du gjør, og du har tydeligvis lagt deg på et gjennomsnittsinntak som gjør at du opprettholder den vekten. Det er helt greit om du ønsker å veie 95 kg, men om du virkelig vil ned i vekt så bør du begynne med å endre tankegang og forkaste denne ideen om at kroppen din er unntatt fysikkens lover. 

En god start vil være å få en skikkelig oversikt over inntaket ditt. Jeg er sikker på at du vil se at du spiser mer enn du tror selv om du spiser sunn mat.

Anonymkode: d1203...17a

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke sånn, og det regner med at du egentlig vet. Tror du virkelig at du vil veie det samme etter feks en uke med faste? (ikke å anbefale selvfølgelig)

Du er fastlåst i en narrativ om at "kroppen din vil veie 95 kg" uansett hva du gjør, og du har tydeligvis lagt deg på et gjennomsnittsinntak som gjør at du opprettholder den vekten. Det er helt greit om du ønsker å veie 95 kg, men om du virkelig vil ned i vekt så bør du begynne med å endre tankegang og forkaste denne ideen om at kroppen din er unntatt fysikkens lover. 

En god start vil være å få en skikkelig oversikt over inntaket ditt. Jeg er sikker på at du vil se at du spiser mer enn du tror selv om du spiser sunn mat.

Anonymkode: d1203...17a

Så det er ikke slik at forbrenningen går ned når kroppen tror den sulter?

Eller at tykke mennesker har flere og større fettceller enn tynne, så selv om de slanker seg vil de fremdeles har disse fettcellene, de blir bare mindre?

Nei, man går sikkert ned etter faste, det jeg tror er likevel at det er variasjoner av hvor mye man kan ta inn og hvor mye man forbruker. En med lavt stoffskifte vil legge på seg av samme mengde kalorier som en med normal stoffskifte ikke vil gjøre.

Jeg er nok ikke unntatt noen fysisk lov, men jeg tror kroppene våre til en viss grad prøver å opprettholde en overvekt, fordi den lagrer fett til dårligere tider. Det er faktisk det som er poenget med fett både hos dyr og mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...