Gå til innhold

dumpster diving ... Spør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt med DD, men er litt redd. Derfor har jeg lyst å ringe butikksjefen anonymt og spør om vi kan og har lov...

Hva synes dere? 

Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 74210...a0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du det?

Det er ikke ulovlig det dere driver med, så lenge ikke dere bryter opp låser og slikt da selvfølgelig :)

Anonymkode: 2297f...cc5

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du det?

Det er ikke ulovlig det dere driver med, så lenge ikke dere bryter opp låser og slikt da selvfølgelig :)

Er det ikke ulovlig? Er litt redd jeg bryter det ene eller det andre...

Skrevet

Tror faktisk ikke det er lov. Iallefall ikke noe jeg har villet bedrevet.

Skrevet

Dumpsterdiving er ikke lovlig. Men maten blir jo bare kastet, så jeg sier go for it. Gjør det sent på kvelden bare, og ikke bråk. Har gjort det selv ett par ganger.

Skrevet

Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse er det noe som heter, og den trur jeg på. 

Som svaret over meg her -vær litt ninja når det kommer til skipping av mat, og prøv å ikke ødelegg noe. Vær og obs på at noen butikker tar "forhåndsregler" ved å knuse egf, tømme sur melk eller av alle ting klor(!!) over maten for å få folj til å lugge unna. Blir du tatt så opptre eksemplarisk. I grønnsaksbutikker, bakeri og typ pizza-steder, så kan du spørre på slutten av dagen om å få det de skal kaste.

Jeg hadde min første tur i 2003 i Oslo, på reise i utlandet ble det nesten mer regelen enn unntaket. Har og vært steder hvor de kommer ut med maten etter stengetid og vi, folket som driver med dette, bare sitter og venter på helt ferske varer, -luksus DD må en vel kalle akkurat det. :P

Ha det gøy! (Og husk at du kan tjene penger/finne mye rart om du drar til elektrobutikker f.eks., anbefaler å være kreativ og sjekke området ditt for containere utenfor butikker generelt).

Anonymkode: 4ddc9...833

Skrevet

Mobil-kg slår aldri feil (hører dere Kg, vi har masa leeenge om ny mobilversjon nå!!!!) -beklager skrivefeil..! :P

Skrevet

Har jobbet i butikk. På kveldene, da mens vi stengte, kom det en fyr til containerne. "der er han som alltid leter etter mat" sa vi og lo. Han var "den raringen" og blir jo gjenkjent andre steder i byen også. Så, jeg ville aldri ha gjort det der. 

Anonymkode: 6fa3e...ac0

Skrevet

Dumpsterdiving er visst litt usikkert om det er lovlig eller ulovlig. Har tenkt å begynne med det selv, men har bare ikke kommet så langt enda.

Det viktige er at butikkpersonalet ikke merker at dere har vært der, altså ikke rot og sånn, for da tar de gjerne lås på kontaineren. Det er visst ingen som er blitt dømt for å stjele søppel i Norge. Jeg hadde ikke vært noe bekymret for det, for så lenge man ikke ødelegger noe, hvorfor skulle de anmelde, og hvorfor skulle politiet gidde å bruker ressurser på det? Dessuten er det det å kaste så mye mat som burde være ulovlig.

Her er en tråd fra et forum (2011) 

http://forum.frigan.no/discussion/87/hva-sier-loven/p1

Og her er etpar artikler:

http://www.norgesnytt.net/5523/spiser-soppel-skane-miljoet/

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2016/10/17/195249584/13-tips-til-deg-som-vil-prove-dumpster-diving

Anonymkode: 965f8...862

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet i butikk. På kveldene, da mens vi stengte, kom det en fyr til containerne. "der er han som alltid leter etter mat" sa vi og lo. Han var "den raringen" og blir jo gjenkjent andre steder i byen også. Så, jeg ville aldri ha gjort det der. 

Anonymkode: 6fa3e...ac0

Ikke alle som bryr seg så fryktelig mye om hva "du" mener vet du. Mange av oss som driver med dette synes det er viktigere at mat blir spist istedet for kastet. Det foregår en helt sinnsyk overproduksjon av mat her i verden, også her i Norge. Også har vi det faktum at vi lever i ett av verdens rikeste land, men også ett av de dyreste, så det er heller ingen dum ide for å gjøre økonomien lettere. Hva andre folk måtte mene om det er uinteressant, de fleste av oss har rett og slett andre verdier og ser andre perspektiver på dette. Om du ler så ler du av noen som prøver å ta mer vare på kloden på grasrotnivå, og et slikt menneske møter mer respekt hos meg enn den som kaster. Men vi er forskjellige, og fordi jeg synes akkurat det er så flott -så jeg skal love å ikke le av deg og din snevre tankegang, selv om jeg synes du er litt rar som har så mange fordommer mot noe som er positivt i dsgens samfunn.

• Liker 10
Skrevet

være obs på sprøytespisser. ville aldri gjort det.

med hilsen fra

jon are

Skrevet

Som utgangspunkt er ikke søppel eierløst. Innholdet i søppelkasser eies enten av personene/selskapet som har søppelkassen, av firmaet som drifter søppelcontaineren eller av kommunen.

Det å ta mat fra en søppelkasse vil som utgangspunkt kunne regnes som tyveri etter straffeloven § 257, og kan dermed straffes med bøter eller med fengsel i inntil tre år. Det fins imidlertid ingen rettspraksis i dag som viser at noen er blitt straffet for å stjele mat fra søppelkasser. 

Anonymkode: 74203...566

• Liker 1
Skrevet

Håper du koser deg med mat som både fugler, rotter og mark har kost seg med da

Anonymkode: de77d...8d7

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du koser deg med mat som både fugler, rotter og mark har kost seg med da

Anonymkode: de77d...8d7

I lukkede kontainere som blir tømt hyppig? Tror ikke du har den fjerneste anelse hva du snakker om. Her er etpar bilder av hva man kan finne : 2403728.jpgny2.jpg

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ulovlig? Er litt redd jeg bryter det ene eller det andre...

Dersom du blir tatt, vil du bare bli bortvist. Det er mange som driver med det i Norge. Politiet orker ikke å bruke ressurer på noe så 'uskyldig' som dumpster divere.

Meld deg inn i facebookgruppe og les litt der inne.

Har prøvd i egen by, men alle har dessverre lås på containerne sine :(

Skrevet

Skjermbilde 2016-12-27 kl. 13.54.56.png

• Liker 1
Skrevet

Det finnes enkelte forbanna IDIOTER som blant annet kaster alt mulig søppel langt utover, for å sjekke hva som kan ligge under..

I tillegg er det noen butikker som har f.eks.  hengelås og greier, men enkelte IDIOTER kan finne på å ødelegge låsen og sånn - fordi de håper at det kan finnes noen "godsaker" inni.

Disse idiotene ødelegger "ryktet" for alle andre hederlige folk. Butikker har vel ikke lyst til å risikere Dumpster Diving av noe slag, på grunn av slike idioter.          

Anonymkode: ee5ec...21a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes enkelte forbanna IDIOTER som blant annet kaster alt mulig søppel langt utover, for å sjekke hva som kan ligge under..

I tillegg er det noen butikker som har f.eks.  hengelås og greier, men enkelte IDIOTER kan finne på å ødelegge låsen og sånn - fordi de håper at det kan finnes noen "godsaker" inni.

Disse idiotene ødelegger "ryktet" for alle andre hederlige folk. Butikker har vel ikke lyst til å risikere Dumpster Diving av noe slag, på grunn av slike idioter.          

Anonymkode: ee5ec...21a

? Skjønte ikke alt i innlegget ditt.

1. Kaster søppel for å sjekke hva som ligger under? Denne setningen var veldig uklar, hadde vært fint om du ville utdype.

2. Det er både en lov og en uskreven regel at man skal oppføre se ordentlig, så er enig i at man ikke skal bryte opp låser.

3. Hvem er det som er "hederlige", og i forhold til hva? Og hvilket rykte blir ødelagt, og hvordan?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

? Skjønte ikke alt i innlegget ditt.

1. Kaster søppel for å sjekke hva som ligger under? Denne setningen var veldig uklar, hadde vært fint om du ville utdype.

2. Det er både en lov og en uskreven regel at man skal oppføre se ordentlig, så er enig i at man ikke skal bryte opp låser.

3. Hvem er det som er "hederlige", og i forhold til hva? Og hvilket rykte blir ødelagt, og hvordan?

Jeg vet ikke om du gjør deg vanskelig eller hva. jeg skjønte alt som posteren skrev.

1. Det står "kaster alt mulig søppel langt utover", altså roter noe forferdelig og sprer søppelet utover, ut av fra kontaineren slik at det ikke ser så bra ut, og lar det ligge sånn.

2. Ikke alle bryr seg om denne uskrevne loven, eller kanskje de ikke vet om den.

3. De som er hederlige er de som oppfører seg ordentlig og ikke dumpster diver på en måte som blir til ulempe for butikkeier eller andre. De som roter og ødelegger, ødelegger ryktet til dem som oppfører seg ordentlig og rydder etter seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...