Gå til innhold

Første jul hos svigerforeldrene - skuffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er første året jeg har feiret jul borte fra min egen familie. Jeg liker svigerfamilien veldig godt, men de er så veldig annerledes enn min egen familie. Dette har rett og slett vært en trist jul. Veldig vanskelig å bo så langt vekke fra min egen familie. I vår familie har vi alltid brukt godt tid til middagen, desserten, og gaveoppakingen. Vi har alltid vært nøye med å se hva alle får, når man pakker opp, voksne som små. Så barna skal lære hvem de får ting fra og ikke minst respektere gavene dem får, ikke bare slenge dem på gulvet og pakke opp neste og ikke minst at det ikke blir fullstendig kaos. Julekvelden pleier å starte kl 18 og vi går hjem rundt 23tiden. Vi har hatt litt brettspill og quiz for å gjøre det gøy for barna. 

Men i år ble det langt fra slik. Alt skulle skje så fort. Middag kl 17, ferdig å spise 17.30, dessert kl 17:45, fersig kl 18-18:15. Gavene ble bare delt ut til dem som skulle ha dem, papir ble bare revet av, folk leste knapt hvem de fikk gaven fra. Det hele var over før klokken 19. Og da var det kaffe og småkaker, og det var ferdig ca kl 20 og da var julen over. 

Føler jeg ble robbet for julefeiringen, kosen og hyggen som julekvelden kan føre med. 

Noen andre som syns det er en rar julekveld? Eller er det bare jeg som er teit om ikke likte den formen for feiring? 

Anonymkode: 5e341...717

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også vant til julekvelden slik du beskriver den med din familie, og hadde nok syntes det var uvant med den julekvelden du beskriver hos svigers. Men man må vel bare respektere at folk er forskjellige og har ulike tradisjoner. 

Har din samboer forresten vært med deg hjem på julaften noen gang? Hva tenker han om deres type feiring? Synes han det er uvant og rart? Det er jo ikke umulig at det går begge veier. 

• Liker 6
Skrevet

Forstår at det vert ein stor overgang frå det du er vant med. Slik var det for meg også, gjekk frå ei storfamiliefeiring til tv-titting og avislesing etter middagen... Store forskjellar i tradisjonar!

Men kanskje er det ok for deg å ha sett kva mannen din "kjem frå" med tanke på tradisjonar. Bruk anledninga til å snakke med han om kva som er viktig for begge, så har de eit godt utgangspunkt for seinare felles tradisjonar!

• Liker 5
Skrevet

Nei, det syntes jeg rett og slett høres respektløst ut. Greit nok at man skal respektere andres tradisjoner, men når de praktiserer et program som om man hadde vært på jobb så går det for langt. Og dette med å bare rive av papiret fra julegavene uten å ta innover seg hvem det er fra hører heller ikke hjemme noe sted. Forstår at man kanskje deler ut 2-3 gaver om gangen hvis det er store familier, særlig med mange barn slik at man slipper å bruke halve kvelden på gaver men man kan jo gjøre det noenlunde sivilisert. 

Neste år feirer dere jul sammen istedet, så kan dere skape deres egen tradisjon som dere legger opp til selv :)

Anonymkode: c5eab...b5f

• Liker 5
Skrevet (endret)

Min familie feirer slik din gjør.
Eksen min sin familie feirer slik din svigerfamilie feirer. Jeg fikk helt bakoversveis. Hadde vel aldri tenkt tanken om å få måltiden fort overstått fremfor å nyte maten og fokusere på samtale og stemning. Og det der med å dele opp gavene og alle river papiret av samtidig... Personlig synes jeg det er usjarmerede. Bruker jo tid og legger omtanke bak enhver gave og synes det er kjekt å se hva de andre får. Ikke minst at barna skal lære å sette pris på det, klare å vente litt på neste gave til seg selv samt glede seg over andres gaveopplevelse. Jeg synes rett og slett det var kjipt det der med gavene. Hele julen ble amputert og den "magiske" stemningen forsvant.

Endret av Tash
  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, Marimba skrev:

Jeg er også vant til julekvelden slik du beskriver den med din familie, og hadde nok syntes det var uvant med den julekvelden du beskriver hos svigers. Men man må vel bare respektere at folk er forskjellige og har ulike tradisjoner. 

Har din samboer forresten vært med deg hjem på julaften noen gang? Hva tenker han om deres type feiring? Synes han det er uvant og rart? Det er jo ikke umulig at det går begge veier. 

Skjønner at man må respektere at andre er forskjellig og ikke har samme tradisjoner men følte dette gikk litt vel over stokk og Stein for min del. Frister ikke til gjentagelse for å si det slik ☹️

Han har feiret hos oss før, og syns det er koselig, han syns selvsagt det er uvant men mer i den positive retningen. Han er ikke så opptatt selv av gaver og slikt men syns nok det var dumt jeg følte det slik på julaften, han ville nok helst sett at det var en mellom ting mellom oss og dem sin feiring. 

Skrevet
1 time siden, Fjaselina skrev:

Forstår at det vert ein stor overgang frå det du er vant med. Slik var det for meg også, gjekk frå ei storfamiliefeiring til tv-titting og avislesing etter middagen... Store forskjellar i tradisjonar!

Men kanskje er det ok for deg å ha sett kva mannen din "kjem frå" med tanke på tradisjonar. Bruk anledninga til å snakke med han om kva som er viktig for begge, så har de eit godt utgangspunkt for seinare felles tradisjonar!

Joda det var jo greit å få sett hva han er vant med, men blir ikke aktuelt å fortsette slik hvis vi skal feire jul med dem igjen. Jeg vil ikke lære mine barn opp slik, nå er barna våre så små at de ikke vet hva jul er men etterhvert vil de jo skjønne det og de skal ha respekt for hva andre gir dem og være takknemlig og sette pris på hele opplevelsen med jul, ikke bare forte seg igjennom alt. 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det syntes jeg rett og slett høres respektløst ut. Greit nok at man skal respektere andres tradisjoner, men når de praktiserer et program som om man hadde vært på jobb så går det for langt. Og dette med å bare rive av papiret fra julegavene uten å ta innover seg hvem det er fra hører heller ikke hjemme noe sted. Forstår at man kanskje deler ut 2-3 gaver om gangen hvis det er store familier, særlig med mange barn slik at man slipper å bruke halve kvelden på gaver men man kan jo gjøre det noenlunde sivilisert. 

Neste år feirer dere jul sammen istedet, så kan dere skape deres egen tradisjon som dere legger opp til selv :)

Anonymkode: c5eab...b5f

Helt enig i at det er respektløst, ble helt satt ut. Men visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Vet bare at en sånn jul til vil jeg ikke ha. Til neste år skal vi heldigvis feire med min familie, så da trenger jeg ikke å tenke på det :) 

50 minutter siden, Tash skrev:

Min familie feirer slik din gjør.
Eksen min sin familie feirer slik din svigerfamilie feirer. Jeg fikk helt bakoversveis. Hadde vel aldri tenkt tanken om å få måltiden fort overstått fremfor å nyte maten og fokusere på samtale og stemning. Og det der med å dele opp gavene og alle river papiret av samtidig... Personlig synes jeg det er usjarmerede. Bruker jo tid og legger omtanke bak enhver gave og synes det er kjekt å se hva de andre får. Ikke minst at barna skal lære å sette pris på det, klare å vente litt på neste gave til seg selv samt glede seg over andres gaveopplevelse. Jeg synes rett og slett det var kjipt det der med gavene. Hele julen ble amputert og den "magiske" stemningen forsvant.

Jeg syns også det er fryktelig upersonlig og ikke minst fryktelig respektløst overfor dem som faktisk har gjort seg flid med å finne rette gavene til de rette personene. Syns det er viktig å lære barna opp til å vise respekt og takknemlighet overfor dem man har fått noe fra. Og vil at mine skal oppleve julaften som en opplevelse og spennende dag, fylt med glede, god mat, julemusikk, gaver og alt. Ikke bare få dagen unna gjort. Jeg syns julen er magisk og vil at ungene mine skal syns det samme, jeg vil hvertfall prøve å gjøre den magisk for dem, hele opplevelse fra morgen til kveld. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også det er fryktelig upersonlig og ikke minst fryktelig respektløst overfor dem som faktisk har gjort seg flid med å finne rette gavene til de rette personene. Syns det er viktig å lære barna opp til å vise respekt og takknemlighet overfor dem man har fått noe fra. Og vil at mine skal oppleve julaften som en opplevelse og spennende dag, fylt med glede, god mat, julemusikk, gaver og alt. Ikke bare få dagen unna gjort. Jeg syns julen er magisk og vil at ungene mine skal syns det samme, jeg vil hvertfall prøve å gjøre den magisk for dem, hele opplevelse fra morgen til kveld. 

100% enig

Skrevet (endret)

Jeg er oppvokst med samme feiring som dine svigerforeldre ts, og ble positivt overrasket da jeg feiret med en eks, som hadde samme feiring som din familie. Siden har jeg ønsket å feire på samme måte som deg ts. Det er så kjekt å sitte etterpå å ha kontroll på hva man har fått av hvem. 

Endret av liljene
  • Liker 2
Skrevet

Vi feiret som din familie før vi fikk barn, og som din svigerfamilie etter vi fikk barn. 😂 Med småbarn er det ikke tid til å nyte maten, blir bare mas, og selv om vi prøver å oppdra ungene, så er de så spente, at man må gi dem litt slækk.

Anonymkode: 7a2b0...a02

• Liker 3
Skrevet

Huff. Slikt er tragisk. Hvor er kosen? Slik turbojul nekter jeg. Vi spiser 17-19 og kl 19 åpner vi. 23.30 var vi ferdige og det ble kaffe. Vi var 18 stk små og store derfor 4 timer med gaveåpning og jeg elsker det. Kjapt på en time funker ikke for oss. 

Anonymkode: 5b03a...2b5

• Liker 1
Skrevet

Gjør som oss, si at fra nå av feires alle julaftener hjemme, og alle som vil er hjertelig velkommen. Da kan man legge opp sitt eget løp, gå rundt juletreet og ta det rolig.

Anonymkode: 3d286...2ef

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at dere har små barn. Hvorfor feirer dere ikke jul hjemme hos dere selv, slik dere vil?

Anonymkode: cd68a...1ef

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var yngre feiret jeg slik som du er vant med TS, men etter litt omrokkeringer i familien har vi endt opp med å feire slik som svigerfamilien din, og det er det verste jeg vet! Alt er jo over på null komma niks, og det er så ukoselig! Bare rive opp gavene også går vi hjem. Har pleid å åpne gavene mine for meg selv etterpå i og tatt med gooood tid :) Nå har jeg heldigvis en svigerfamilie som tenker likt som meg, så nå pleier vi å spise hos min familie, og åpne gaver og ta resten av julekvelden hos hans😀

Anonymkode: ba025...f88

Skrevet

Jeg er vant til å kose meg med maten og vi tar det med ro. Så lar vi middagen synke litt mens vi åpner pakker. Ikke alltid det er like lett å følge med på hvem som får hva, men vi får alltid med oss hvem som fikk hva fra hvem og sitter gjerne og ser på hva de andre har fått etter at vi er ferdige med å åpne.

Etter det spiser vi gjerne kaker og koser oss. Så ser vi gjerne på tv eller slapper av før folk legger seg når de vil. Vi er få og alle som er her overnatter så det er aldri noe stress.

Jeg var jo forberedt på at jul med svigers kom til å bli annerledes, men uff så kjipt det var. Maten var ikke god, det ble stress uten like og negativitet til jul fra de andre. Ingen kos i det hele tatt.

Så dro vi hjem og samboeren min liker ikke jul så han satte seg for å spille mens jeg ble sittende alene for å se tv.

Vi har ikke barn så jeg kommer ikke til å feire jul hos hans familie om jeg ikke må. Blir litt sånn at jeg lurer på hvordan det hadde blitt om vi hadde fått barn og vi har så ulike tradisjoner og holdninger til jul og høytider generelt.

Anonymkode: 3a3ef...36b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater at alle skal sitte og stirre på deg når du åpner pakker, da foretrekker jeg at alle åpner hver for seg

Ellers tenker jeg du gjør dette til en fryktelig stor greie i hodet ditt. Ok, så du syntes ikke julen ble perfekt, livet går videre. At en dag ikke er perfekt betyr ikke at den ikke kan være koselig eller hyggelig. Dersom du tenker at du bare får en fin jul dersom den skjer på dine premisser, så vil du ikke få det hyggelig heller og du vil føle deg nedfor i etterkant. Du fikk en ny opplevelse med mennesker du liker, sett pris på det du har i stedet for å prøve å få alt til å bli perfekt

Anonymkode: 7bd3b...626

• Liker 5
Skrevet

Har sittet i 3 timer og sett på små barn åpne et tonn pakker, enda et tusjsett og tegneblokk etc. Var en pine. 

Anonymkode: fa175...125

• Liker 11
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater at alle skal sitte og stirre på deg når du åpner pakker, da foretrekker jeg at alle åpner hver for seg

Ellers tenker jeg du gjør dette til en fryktelig stor greie i hodet ditt. Ok, så du syntes ikke julen ble perfekt, livet går videre. At en dag ikke er perfekt betyr ikke at den ikke kan være koselig eller hyggelig. Dersom du tenker at du bare får en fin jul dersom den skjer på dine premisser, så vil du ikke få det hyggelig heller og du vil føle deg nedfor i etterkant. Du fikk en ny opplevelse med mennesker du liker, sett pris på det du har i stedet for å prøve å få alt til å bli perfekt

Anonymkode: 7bd3b...626

Jeg mener ikke at alle skal nistirrer på deg når du pakker opp. Men det må da finnes en mellom ting? 

Ja jeg er skuffet men føler ikke jeg har laget det til en stor greie i hodet mitt, jeg syns dette er en trist måte å feire jul på, ikke nyte maten, ikke nyte desserten, ikke slappe av og kose seg med dagen, men alt skal gå i ett. Og jeg har heller ikke sagt at hvis ikke ting skjer på mine premisser så blir det ikke koselig. Og jada det er ikke verdens undergang og livet går videre! Men det må da være lov å være skuffet? Syns dette er en rar form for feiring. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg valgt å la være å ta med gavene mine fra min familie, samt alle gavene vi fikk til barna. Så kunne jeg valgt å pakke dem opp hjemme på dagen eller 1 juledag sammen med min samboer. 

Ja fikk en nyopplevelse jeg IKKE likte og satt IKKE pris på, da for meg julen skal være koselig. Jeg setter pris på svigerfamilien min, men dette var ikke som en vanlig koselig søndagsmiddag en gang, var om å bli ferdig med kvelden fortes mulig. Og jeg skriver heller ingen steder at ting skal være perfekt! Men men du får ha din mening og jeg min om hva som er koselig og ikke. 

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sittet i 3 timer og sett på små barn åpne et tonn pakker, enda et tusjsett og tegneblokk etc. Var en pine. 

Anonymkode: fa175...125

Mener heller ikke at man trenger å bruke all verdens tid på å pakke opp, og man kan gjøre ting i porsjoner. Litt pakker her og der. Hvis mine barn hadde fått så mange gaver at det ville bruke opp all tiden så hadde jeg jo valgt å pakke opp alle de gavene som ikke var fra de vi feiret med hjemme. Er selvsagt ikke meningen å bruke 5 timer på gaveoppakking. Men mer enn halv time tenker jeg innafor, mellom 1-2 timer, med pauser. 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi feiret som din familie før vi fikk barn, og som din svigerfamilie etter vi fikk barn. 😂 Med småbarn er det ikke tid til å nyte maten, blir bare mas, og selv om vi prøver å oppdra ungene, så er de så spente, at man må gi dem litt slækk.

Anonymkode: 7a2b0...a02

Hos oss gir vi en gave hver til småungene mellom middag og dessert slik at de holder seg opptatt :) Vi spiser kl. 17, og begynner vel ikke gaveåpning før 19 og ungene har da fått 1-2 hver (de er 3 og 5 år gamle).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...