Gå til innhold

Tispe eller hannhund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for vårt første kjøp av hund. Vi har allerede bestemt oss for rase og vært i kontakt med et par oppdrettere som står registrert i NKK, men er usikker på kjønn. Jeg tenker at det selvsagt er fordeler og ulemper ved begge kjønn, men ville likt å høre hva dere mener :) kom gjerne med alle fordeler og ulemper dere kommer på, hva dere mener er lettest å håndtere osv.

Anonymkode: bd304...0f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken rase? Det er relevant for en del raser, men ikke alle.

Skrevet

Hvilket kjønn har hundene i nabolaget? Velg det kjønnet som er vanligst. Blir mye pes hvis ikke.

Skrevet

Rase kan ha mye å si, men vet i hvert fall at det kan bli trøbbel om du skaffer deg hannhund når det bor masse tisper i nærheten, spesielt når disse får løpetid. Selv elsker jeg når tispa mi får løpetid, da hun blir usedvanlig rolig og kosete, men er nok ikke hyggelig for naboene med hannhunder som blir helt ville etter henne. 

Skrevet

Jeg vil aldri ha hanhund i hus igjen. Min erfaring er at tisper lager mindre søl, er roligere, lukter mindre. Tisper kan ofte være litt særere men det er jo sjarmerende da. 

Gjest Lakrisbjørn
Skrevet

Det er en grunn til at "bitch" ikke er et kompliment.

Har hatt begge kjønn, har hannhund nå. Tidligere har hannene vært sippete under løpetid og jukkete, mens den jeg har nå er ikke sånn. Det eneste negative der i gården er at han ikke liker store, svarte hanner. Det og at det drypper litt fra snabben hans i ny og ne. Tispene jeg har hatt har slitt med innbilt. Den ene var og supersær, nesten som en katt i hundeform. Syns hannene har vært mer happy-go-lucky jevnt over.

Det vil nok være litt rasebetinget tho.

Skrevet
12 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hvilken rase? Det er relevant for en del raser, men ikke alle.

Bichon Havanais :) 

-ts

Skrevet
13 minutter siden, O.G. skrev:

Hvilket kjønn har hundene i nabolaget? Velg det kjønnet som er vanligst. Blir mye pes hvis ikke.

Vet bare av to hunder i nabolaget. En tispe og en hannhund :P vi vil dessuten flytte etterhvert, så jeg føler ikke at det vil være så relevant.

-ts

Skrevet
3 minutter siden, Lakrisbjørn skrev:

Det er en grunn til at "bitch" ikke er et kompliment.

Har hatt begge kjønn, har hannhund nå. Tidligere har hannene vært sippete under løpetid og jukkete, mens den jeg har nå er ikke sånn. Det eneste negative der i gården er at han ikke liker store, svarte hanner. Det og at det drypper litt fra snabben hans i ny og ne. Tispene jeg har hatt har slitt med innbilt. Den ene var og supersær, nesten som en katt i hundeform. Syns hannene har vært mer happy-go-lucky jevnt over.

Det vil nok være litt rasebetinget tho.

Den dryppinga er til å få kregla av, er sååååå nasty å gå å vaske sånt hele veien. Hadde en akita han på fosterbesøk i noen mnd som dryppa.. Måtte vaske veggene opp til ca en meters høyde. Sa til mannen at aldri skulle det inn no hanhund her igjen.

Skrevet
1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Den dryppinga er til å få kregla av, er sååååå nasty å gå å vaske sånt hele veien. Hadde en akita han på fosterbesøk i noen mnd som dryppa.. Måtte vaske veggene opp til ca en meters høyde. Sa til mannen at aldri skulle det inn no hanhund her igjen.

Er det markering dere tenker på da? Har hørt at tispene og kan "markere" og ha noen uhell, spesielt under løpetid?

-ts

Skrevet

Ts, har dere hatt hund før? Hvis nei, velg en tispe. Hanner kan fort bli mye jobb. 

Anonymkode: 9c1be...96c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det markering dere tenker på da? Har hørt at tispene og kan "markere" og ha noen uhell, spesielt under løpetid?

-ts

Nei, ikke markering men at det drypper dråper ofte.

Tisper, spesielt fra store raser drypper blod når de har løpetid. Blir som mens. Noen bruker da bind og truse mens andre begrenser området de får bevege seg på og noen andre igjen gir blaffen.. hver sin smak.

Vi brukte bind og truse som vi skiftet hyppig. Og istedet for hundetruser fant vi ut at det beste var å bruke bomullstruser  på bak/frem som vi klippet hul i til halen.

Skrevet

Kjønn er veldig smakssak. Men jeg opplever tisper jevnt over enklere enn hannhunder.

Tisper har løpetid et par ganger i året, hannhunder har løpetid hele året 😛 Noen tisper sliter med innbilt svangerskap, mens noen hannhunder er overhormonelle kjønnsfrosker. Det varierer veldig med rase og linjer. En del hannhunder er også fæle til å markere.

Jeg jobber med hund, og 9 av 10 ganger det er bråk, er det mellom to hannhunder. 

Det kommer kanskje frem hvilket kjønn jeg foretrekker. Jeg har selv hannhund nå, men det er nok både første og siste gangen.

• Liker 1
Skrevet

Det sies at "bitches love you, bit males are IN love with you". Det er også min opplevelse. Å ha unghund i hus er mildt sagt krevende, men tidligere har jeg hatt en tispe som stilte seg opp for parring med både det ene og det andre, og vi hadde "nesten-uhell" mange ganger. I tillegg slet hun med flere innbilte svangerskap, flere livmorsbetennelser (ikke lukket, så det gikk jo bra hver gang), jursvulster m.m. Etter det ville jeg ikke ha tispe igjen. 

Anonymkode: 104b9...40f

Skrevet
6 timer siden, Forundret.. skrev:

Nei, ikke markering men at det drypper dråper ofte.

Tisper, spesielt fra store raser drypper blod når de har løpetid. Blir som mens. Noen bruker da bind og truse mens andre begrenser området de får bevege seg på og noen andre igjen gir blaffen.. hver sin smak.

Vi brukte bind og truse som vi skiftet hyppig. Og istedet for hundetruser fant vi ut at det beste var å bruke bomullstruser  på bak/frem som vi klippet hul i til halen.

Okei. Jeg er ikke interessert i blodflekker "overalt," så da kan man jo ikke la hunden være i møbler ellers. De vil vel ikke forstå at det er greit å ligge i sofaen ellers, men ikke under løpetid? Samtidig vil jeg heller ikke ha en hannhund jeg finner tissedråper av overalt, selv om dette selvsagt ikke er like ille... Uff, vanskelig :P

-ts

Skrevet

Skal også sies at alle vennene mine har hannhund, så det er kanskje gunstigt med en hannhund sånn sett. Også med tanke på "uhell". Men er jo sikkert som noen er sier; tisper har løpetid to ganger i året, hannhunder året rundt..

-ts

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet bare av to hunder i nabolaget. En tispe og en hannhund :P vi vil dessuten flytte etterhvert, så jeg føler ikke at det vil være så relevant.

-ts

Da vil jeg anbefale tispe.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Jeg er ikke interessert i blodflekker "overalt," så da kan man jo ikke la hunden være i møbler ellers. De vil vel ikke forstå at det er greit å ligge i sofaen ellers, men ikke under løpetid? Samtidig vil jeg heller ikke ha en hannhund jeg finner tissedråper av overalt, selv om dette selvsagt ikke er like ille... Uff, vanskelig :P

-ts

Vi har alltid kun hatt hannhunder, og jeg har aldri opplevd disse dråpene folk snakker om her.  Ei heller har jeg hørt om at det er et problem før i denne tråden :P

Jeg foretrekker hannhund selv, jeg liker stabiliteten jeg opplever at de har til vanlig. Selvfølgelig er det slitsomt om du har en som reagerer sterkt ved løpetid, men jeg opplever at dette var vært tilknyttet generell manglende sosialisering hos de jeg har vært borti. De som blir tatt med rundt og blir sosialisert, reagerer mindre på løpetid etter min erfaring.

Men til syvende og sist handler dette om hvilke problemer du ønsker å takle hvis du må, er du heldig slipper du alle ;)

Anonymkode: 72816...6e4

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid kun hatt hannhunder, og jeg har aldri opplevd disse dråpene folk snakker om her.  Ei heller har jeg hørt om at det er et problem før i denne tråden :P

Jeg foretrekker hannhund selv, jeg liker stabiliteten jeg opplever at de har til vanlig. Selvfølgelig er det slitsomt om du har en som reagerer sterkt ved løpetid, men jeg opplever at dette var vært tilknyttet generell manglende sosialisering hos de jeg har vært borti. De som blir tatt med rundt og blir sosialisert, reagerer mindre på løpetid etter min erfaring.

Men til syvende og sist handler dette om hvilke problemer du ønsker å takle hvis du må, er du heldig slipper du alle ;)

Anonymkode: 72816...6e4

Jeg har heller ikke opplevd det. Anbefaler folk med dryppende hannhunder en tur til dyrlegen for å behandle forhudskatarr. 😛

Men jeg er delvis uenig med deg angående løpetid. Ja, ofte handler det om at hunden blir vant til at det kan være løpetisper rundt uten at det nødvendigvis er noe big deal (jeg krever av min at han greier å jobbe til tross for løpetisper, hvis ikke kunne vi ikke konkurrert), men samtidig så avles det innen mange raser på kjønnsfrosker. Og resultatet blir jo overhormonelle, stressa hannhunder man ikke når inn til.

Skrevet
30 minutter siden, Acalewia skrev:

Jeg har heller ikke opplevd det. Anbefaler folk med dryppende hannhunder en tur til dyrlegen for å behandle forhudskatarr. 😛

Men jeg er delvis uenig med deg angående løpetid. Ja, ofte handler det om at hunden blir vant til at det kan være løpetisper rundt uten at det nødvendigvis er noe big deal (jeg krever av min at han greier å jobbe til tross for løpetisper, hvis ikke kunne vi ikke konkurrert), men samtidig så avles det innen mange raser på kjønnsfrosker. Og resultatet blir jo overhormonelle, stressa hannhunder man ikke når inn til.

Er dette noe du vil anbefale å spørre oppdretter om? Om hvordan faren, bestefaren til den evt hannhunden er osv når det kommer til løpetid og hormoner? 

Pga tispenes løpetid og mens, må jeg innrømme at jeg heller litt mer mot hannhund, selv om jeg enda er usikker. Også fordi jeg leser flere plasser at tisper gjerne oppleves som vanskelig og sære.

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...