AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 I min familie virker det litt som at den som mener han har gitt finest gave, er den som skal forvente at motparten takker først. Aller helst ringe å takke, en sms går til nød an, men betyr egentlig at man ikke var fornøyd. Helst skal man ringe og skryte masse av gaven og hvordan den falt i smak. Anonymkode: e15f1...5db 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 I vår familie takker vi de man er med på julaften. Ellers takker vi resten neste gang vi sees. Anonymkode: 9da4f...d69 9
Athene Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Er det etikette for dette, utover at man takker alle? Noen skyper vi julaften, om ikke de rekker å ringe oss først - foreldre, besteforeldre og søsken. Øvrige kontakter vi utover første dag. En tekstmelding eller en telefon, det varierer. For eksempel ringer vi alltid de vi vet er vet er litt ensomme i jula, mens de som har huset fullt og full rulle sender vi melding til. Det er 50-50 om vi tar kontakt først, eller om den andre gjør det. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Vi takker selvfølgelig de vi er med, ellers sender jeg SMS - noen får med barnet som holder på med gaven, ellers en litt standard "tusen takk for gavene til store og små. Håper dere hadde en fin jul. Klem" Anonymkode: 223da...c01 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 En må svært lite om en tenker etter. Minst av alt leve op forventninger en ikke liker eller enig i. Jeg takker selv mine givere på chatt eller sms med en veldig personlig melding så fort jeg har tid og er alene og har lyst. Forventer ikke det samme. Men fint med en takk på en eller annen måte en eller annen gang. Gir bare få folk gaver forresten og får av få. Om det skulle være relevant.. Anonymkode: 3c042...379 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 I man familie takker man alltid for gaver, men mannens familie takker aldri oss for gavene. Syntes det er merkelig. Det hender de sier: "jo, takk" når jeg takker de, men det er aldri slik at de tar initiativ til å takke oss først. Vi bruker temmelig mye penger på gaver til de, så det er ikke det det står på. Jeg skjønner ikke helt greia. Er de ikke vant til å takke eller er de ikke fornøyd ?? Anonymkode: 45863...3cd 1
exictence Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min familie virker det litt som at den som mener han har gitt finest gave, er den som skal forvente at motparten takker først. Aller helst ringe å takke, en sms går til nød an, men betyr egentlig at man ikke var fornøyd. Helst skal man ringe og skryte masse av gaven og hvordan den falt i smak. Anonymkode: e15f1...5db Høres rart ut. Man takker da så snart man kan og føler for det. Selv om du synes det virker som at i din familie forventes det at den som har fått finest gave takker først, så behøver så klartikke du å følge denne "trenden". Jeg synes det er kjekt å vise at jeg kan takke så snart som mulig, gjerne først. Det er da bare høflighet, og slik ønsker jeg å fremstå.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 Da har jo du mulighet til å snu den trenden det er KO supert Anonymkode: 11017...165
Arkana Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 Man takker de som ikke er til stede så snart man har mulighet etter at alle gavene er pakket, fortrinnsvis i løpet av julekvelden. Hvor dyr/fin gave man har fått/gitt er uvesentlig, man takker selvsagt alltid for det man får. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #10 Skrevet 26. desember 2016 Vi har ingen uskrevne regler på det. Da jeg bor på andre kanten av landet enn min familie, liker jeg uansett å ringe til min aller nærmeste familie på kvelden for å høre hvordan de har det, samt spørre om de likte deres/takke for våre, så sender jeg gjerne en sms til de andre slektningene mine for å ønske god jul og slikt. Men ingen rutine eller krav på hvem som skal gjøre hva først. Anonymkode: e8d2d...af1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 Vi feirer for oss selv, så de andre må vi ringe eller sende sms. Men som regel er julekvelden så hektisk at vi ikke rekker d da, men ringer i løpet av romjula. Ingen har ringt oss men kun sendt sms. Jeg har vært utslitt og sovet i hele går og i dag, men må prøve å få ringt siatemann i morgen. Vedkommende haqukke takket meg men har heller ikke vært hjemme før i dag ( julebesøk hos slekt) og har kun fasttelefon. Anonymkode: e15f1...5db 1
Labbefrøken Skrevet 26. desember 2016 #12 Skrevet 26. desember 2016 Hmm jeg syntes denne takke tradisjonen er rar jeg. Hvorfor i alle dager skal alle takke alle? Da er det jo ikke noe verdt, og man kan like godt la være å takke i det hele tatt Men jeg takker jo de jeg sitter sammen med da..
Brukerano Skrevet 26. desember 2016 #13 Skrevet 26. desember 2016 I år takket jeg de jeg var med, sende en melding og takket. Bestemor ringte tidligere på dagen og fortalt hva jeg fikk, takket da. Andre sendte jeg god jul melding til. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #14 Skrevet 26. desember 2016 14 minutter siden, Labbefrøken skrev: Hmm jeg syntes denne takke tradisjonen er rar jeg. Hvorfor i alle dager skal alle takke alle? Da er det jo ikke noe verdt, og man kan like godt la være å takke i det hele tatt Men jeg takker jo de jeg sitter sammen med da.. Hva mener du med dette? Anonymkode: 5535c...0e7 1
Labbefrøken Skrevet 26. desember 2016 #15 Skrevet 26. desember 2016 Jeg føler at det blir så overfladisk og også kanskje falskt. Når alle takker alle, så kan det fort bli sånn at man takker for å takke uten å legge noe mening i det. Jeg ser bare ikke poenget i at alle utveksler et takk med de man ikke er sammen med. 2
Labbefrøken Skrevet 26. desember 2016 #16 Skrevet 26. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med dette? Anonymkode: 5535c...0e7 Svarte over her, men klarte visst ikke å sitere deg.. 1
The Kitten Skrevet 26. desember 2016 #17 Skrevet 26. desember 2016 Jeg tar det i tilfeldig rekkefølge. Før jul fikk jeg en sms av tanten min om at hun hadde overført 500 kr til kontoen min. Så da ble det naturlig å takke henne først. På julaften takket jeg mine foreldre siden jeg var hos dem. Første juledag ringte jeg min bestemor og takket henne. Så sendte jeg en e-post til min bror og svigersøster andre juledag. De er opptatt med julebesøk i Pennsylvania og p.g.a. det og tidsforskjell så er det ikke så lett å ringe de og takke på et passende tidspunkt. Kommer nok dog til å si takk en gang til neste gang jeg snakker med dem. Har forresten ikke inntrykk av at den som gir mest forventer verken en takk først eller den største takknmeligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #18 Skrevet 27. desember 2016 4 minutter siden, Labbefrøken skrev: Jeg føler at det blir så overfladisk og også kanskje falskt. Når alle takker alle, så kan det fort bli sånn at man takker for å takke uten å legge noe mening i det. Jeg ser bare ikke poenget i at alle utveksler et takk med de man ikke er sammen med. Takk for svar! Jeg forstår at du tenker og føler det slik. Kan det være at noen av de som takker deg, virker veldig overflatiske når de takker? Jeg synes at det er viktig å takke, og synes ikke at det er overfldisk å takke eller å ta i mot takk. Ofte forteller man også om hva man synes om gaven, om det passet etc og forteller at man ble glad for gaven, i samme samtale der man takker for gaven. Anonymkode: 5535c...0e7
Labbefrøken Skrevet 27. desember 2016 #19 Skrevet 27. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg forstår at du tenker og føler det slik. Kan det være at noen av de som takker deg, virker veldig overflatiske når de takker? Jeg synes at det er viktig å takke, og synes ikke at det er overfldisk å takke eller å ta i mot takk. Ofte forteller man også om hva man synes om gaven, om det passet etc og forteller at man ble glad for gaven, i samme samtale der man takker for gaven. Anonymkode: 5535c...0e7 Nei egentlig syntes jeg vel ikke det. Og slike samtaler hvor man både takker for gaven og snakker om den passet eller ikke finner jeg ofte naturlig og koselig. Det er vel bare den regelen om at jeg må gjøre dette med alle som gir meg gaver uansett jeg finner merkelig. Men dette kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg utveksler gave med veldig mange? Og dermed føler det blir en evig repitisjon. Jeg føler vel også at det hindrer folk i å være ærlige. Jeg syntes jo at det er tanken som teller, men om man får en gave som viser at det har vært lite tanke bak syntes jeg for eksempel det blir blir helt feil å måtte takke. Altså type å gi et blad til en blind person. Men jeg skjønner at jeg muligens er i mindretallet her, og bare så det er sagt takker jeg jo de som takker meg altså. 1
Arkana Skrevet 27. desember 2016 #20 Skrevet 27. desember 2016 Takking handler om høflighet. Hvorvidt man føler det er unaturlig eller overflatisk er uvesentlig. Noen har brukt tid og penger på en gave til deg og da takker man, sånn er det bare. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå