AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 Er Shiba inh mini versjon av akita inu eller er det bare navnet? Er de aggresive? Ønsker meg en mini akita. Anonymkode: 329c8...849
ArtyFarty Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Shiba er en aktiv hund som må brukes for å være trivelig. Det er hva man kaller en urhund, med mange iboende instinkter, kan være skarpe, og er ikke den enkleste rasen. Min erfaring med dem er ganske begrenset, men jeg ville definitivt ikke hatt denne rasen om jeg ikke var forberedt på å bruke mange timer ute på tur. Rusleturer i nabolaget holder ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, ArtyFarty skrev: Shiba er en aktiv hund som må brukes for å være trivelig. Det er hva man kaller en urhund, med mange iboende instinkter, kan være skarpe, og er ikke den enkleste rasen. Min erfaring med dem er ganske begrenset, men jeg ville definitivt ikke hatt denne rasen om jeg ikke var forberedt på å bruke mange timer ute på tur. Rusleturer i nabolaget holder ikke. Jeg er turmenneske Men jeg lurte på om det var en mini-akita? Og om den er aggresiv mot fremmede som akitaen Anonymkode: 329c8...849
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Kjenner til et par shibaer. Ville ikke hatt den rasen med mindre jeg var veldig hundevant. Har ikke opplevd dem som aggressive, men de fremstår som ekstremt sære hunder. Lite sosiale. Anonymkode: dfefb...20e 1
lovedrug Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 shiba er kjempe bra hunder ,søstra mi har ei på 5 år og er kjempe god mot mennesker .Nydelige hunder 1
ArtyFarty Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er turmenneske Men jeg lurte på om det var en mini-akita? Og om den er aggresiv mot fremmede som akitaen Anonymkode: 329c8...849 Jeg har ikke opplevd dem som aggressive mot folk, litt uinteresserte heller. Men jeg har derimot møtt noen som ikke er særlig trivelige med andre hunder. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 1 time siden, lovedrug skrev: shiba er kjempe bra hunder ,søstra mi har ei på 5 år og er kjempe god mot mennesker .Nydelige hunder Åå 😍 Kommer selvsagt an på eiere også. Men instinkter forsvinner ikke direkte heller ☺️ Anonymkode: 329c8...849
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 Eller instinkter blir ikke bare borte, men trenger nok mye stimuli for å holde fokus, men det gjelder vel akitaen? er det en mini-akita? Anonymkode: 329c8...849
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 1 time siden, ArtyFarty skrev: Jeg har ikke opplevd dem som aggressive mot folk, litt uinteresserte heller. Men jeg har derimot møtt noen som ikke er særlig trivelige med andre hunder. Ok. Du vet ikke om det er en mini-akita? Spurte ista også 😁😊 Anonymkode: 329c8...849
ArtyFarty Skrevet 26. desember 2016 #10 Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Du vet ikke om det er en mini-akita? Spurte ista også 😁😊 Anonymkode: 329c8...849 Jeg har ikke noen nevneverdig erfaring med akita, så forteller hvordan shiba oppleves. Det er jo to forskjellige raser, med alle sine særheter, så de er uansett ikke en dvergutgave.
Forundret.. Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 Shiba inu er ikke en mini akita. Inu betyr hund på japansk.. Akitaer er heller ikke agressive, det har som tidligere nevnt med eiere å gjøre. Her fikk akitaer dårlig rykte for flere år siden da det var såkalte bolefolk som hadde oppdrett på dem og solgte til sine bolevenner.. det sier seg da selv at de hundene ikke ble så stabile. Disse ble jo beryktet men en hørte aldri om de stabile akitaene som var i byen. Shiba og Akita minner jo veldig om hverandre, sære herlige raser begge to. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #12 Skrevet 27. desember 2016 11 timer siden, Forundret.. skrev: Shiba inu er ikke en mini akita. Inu betyr hund på japansk.. Akitaer er heller ikke agressive, det har som tidligere nevnt med eiere å gjøre. Her fikk akitaer dårlig rykte for flere år siden da det var såkalte bolefolk som hadde oppdrett på dem og solgte til sine bolevenner.. det sier seg da selv at de hundene ikke ble så stabile. Disse ble jo beryktet men en hørte aldri om de stabile akitaene som var i byen. Shiba og Akita minner jo veldig om hverandre, sære herlige raser begge to. Det står at rasen skal være aggresiv mot andre, og dette gjør de til bra vakthunder? Anonymkode: 329c8...849
ArtyFarty Skrevet 27. desember 2016 #13 Skrevet 27. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står at rasen skal være aggresiv mot andre, og dette gjør de til bra vakthunder? Anonymkode: 329c8...849 Hvor står dette? I rasestandarden står tegn på aggressivitet oppført under diskvalifiserende feil. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #14 Skrevet 27. desember 2016 2 timer siden, ArtyFarty skrev: Hvor står dette? I rasestandarden står tegn på aggressivitet oppført under diskvalifiserende feil. Wikipedia. Anonymkode: 329c8...849
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #15 Skrevet 27. desember 2016 Tror det var wikipedia. Husker ikke helt. Anonymkode: 329c8...849
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #16 Skrevet 27. desember 2016 Jeg kjenner til 4 shibaer. Disse kjenner jeg godt. De er sosiale, morsomme og tullete. De er supre familiehunder og krever på ingen måte spesielt mye aktivitet. Jeg vil anse disse hundene som vanlig, enkle familiehunder. Jeg skjønner ikke hvorfor shibaen har så dårlig rykte. Anonymkode: 3027d...2f8 1
Snurrehalen Skrevet 27. desember 2016 #17 Skrevet 27. desember 2016 (endret) Heisann. Meldte meg inn her kun for å svare på denne tråden jeg. #Hundenerd Jeg er stolt eier av både shiba og akita og er aktiv i begge miljøene. Sitter bl.a. både i styret og sunnhetsutvalget til akitaklubben. Nå kjenner jeg til flere shiba enn akita, og det har mest med at det er mange flere shiba enn akita i Norge. Du får IKKE en mini-akita når du kjøper en shiba. Om en hund med shibaens oppførsel var i akita-størrelse så ville den vært ganske vanskelig å holde. Dette har nok litt med historien deres å gjøre, akitaen har gjennom tidene blitt blandet inn med flere raser. Etter dette har de nærmest blitt "rekonstruert" for å få det gamle utseendet, så har shibaen forblitt stort sett urørt og er på alle måter mye mer urhund enn en akita. Ingen av de skal være aggressive mot mennesker. Akitaen kan varsle når det kommer folk og har blitt brukt som vakthund (med det mener jeg at de jager vekk inntrengere, ikke nødvendigvis angriper de). De er begge ganske så lydløse, men det er mye sjeldnere for en shiba å bjeffe enn en akita. Samkjønnsaggressjon finner du i begge rasene. Du kan ikke gå ut ifra at de etter kjønnsmodning skal gå bra sammen med andre hunder av samme kjønn. Jeg har to hanner som fungerer godt sammen, men hanner vi møter på tur unngår vi å hilse på for det blir det bråk av. Jeg trente mye sosialisering med andre hunder de var valper/unge, tross dette så sier de ikke nei til en utfordring, men takket være dette kan jeg godt gå tur sammen med andre hanner - i bånd, uten problem. Om du vil ha en turkamerat av medium størrelse, så er shibaen helt ypperlig. De er IKKE laget for å ligge på sofaen hele dagen, men trenger en del aktivitet for å være skikkelig fornøyde. Her i huset kommer det alltid til å være en japaner <3 Endret 27. desember 2016 av Snurrehalen Gramatikk. 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #18 Skrevet 27. desember 2016 14 minutter siden, Snurrehalen skrev: Heisann. Meldte meg inn her kun for å svare på denne tråden jeg. #Hundenerd Jeg er stolt eier av både shiba og akita og er aktiv i begge miljøene. Sitter bl.a. både i styret og sunnhetsutvalget til akitaklubben. Nå kjenner jeg til flere shiba enn akita, og det har mest med at det er mange flere shiba enn akita i Norge. Du får IKKE en mini-akita når du kjøper en shiba. Om en hund med shibaens oppførsel var i akita-størrelse så ville den vært ganske vanskelig å holde. Dette har nok litt med historien deres å gjøre, akitaen har gjennom tidene blitt blandet inn med flere raser. Etter dette har de nærmest blitt "rekonstruert" for å få det gamle utseendet, så har shibaen forblitt stort sett urørt og er på alle måter mye mer urhund enn en akita. Ingen av de skal være aggressive mot mennesker. Akitaen kan varsle når det kommer folk og har blitt brukt som vakthund (med det mener jeg at de jager vekk inntrengere, ikke nødvendigvis angriper de). De er begge ganske så lydløse, men det er mye sjeldnere for en shiba å bjeffe enn en akita. Samkjønnsaggressjon finner du i begge rasene. Du kan ikke gå ut ifra at de etter kjønnsmodning skal gå bra sammen med andre hunder av samme kjønn. Jeg har to hanner som fungerer godt sammen, men hanner vi møter på tur unngår vi å hilse på for det blir det bråk av. Jeg trente mye sosialisering med andre hunder de var valper/unge, tross dette så sier de ikke nei til en utfordring, men takket være dette kan jeg godt gå tur sammen med andre hanner - i bånd, uten problem. Om du vil ha en turkamerat av medium størrelse, så er shibaen helt ypperlig. De er IKKE laget for å ligge på sofaen hele dagen, men trenger en del aktivitet for å være skikkelig fornøyde. Her i huset kommer det alltid til å være en japaner <3 Jeg vet hvem du er fra hundesonen? Hyggelig å se deg her inne Anonymkode: 3027d...2f8
Snurrehalen Skrevet 27. desember 2016 #19 Skrevet 27. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hvem du er fra hundesonen? Hyggelig å se deg her inne Anonymkode: 3027d...2f8 Stemmer nok det Hyggelig!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #20 Skrevet 27. desember 2016 1 time siden, Snurrehalen skrev: Heisann. Meldte meg inn her kun for å svare på denne tråden jeg. #Hundenerd Jeg er stolt eier av både shiba og akita og er aktiv i begge miljøene. Sitter bl.a. både i styret og sunnhetsutvalget til akitaklubben. Nå kjenner jeg til flere shiba enn akita, og det har mest med at det er mange flere shiba enn akita i Norge. Du får IKKE en mini-akita når du kjøper en shiba. Om en hund med shibaens oppførsel var i akita-størrelse så ville den vært ganske vanskelig å holde. Dette har nok litt med historien deres å gjøre, akitaen har gjennom tidene blitt blandet inn med flere raser. Etter dette har de nærmest blitt "rekonstruert" for å få det gamle utseendet, så har shibaen forblitt stort sett urørt og er på alle måter mye mer urhund enn en akita. Ingen av de skal være aggressive mot mennesker. Akitaen kan varsle når det kommer folk og har blitt brukt som vakthund (med det mener jeg at de jager vekk inntrengere, ikke nødvendigvis angriper de). De er begge ganske så lydløse, men det er mye sjeldnere for en shiba å bjeffe enn en akita. Samkjønnsaggressjon finner du i begge rasene. Du kan ikke gå ut ifra at de etter kjønnsmodning skal gå bra sammen med andre hunder av samme kjønn. Jeg har to hanner som fungerer godt sammen, men hanner vi møter på tur unngår vi å hilse på for det blir det bråk av. Jeg trente mye sosialisering med andre hunder de var valper/unge, tross dette så sier de ikke nei til en utfordring, men takket være dette kan jeg godt gå tur sammen med andre hanner - i bånd, uten problem. Om du vil ha en turkamerat av medium størrelse, så er shibaen helt ypperlig. De er IKKE laget for å ligge på sofaen hele dagen, men trenger en del aktivitet for å være skikkelig fornøyde. Her i huset kommer det alltid til å være en japaner <3 Åå kjempe fine 😍😍😍 De Akitaene er vel kun aggresive mot inntrengere, er det jeg har lest tror jeg? Men er du som har erfaringen her! Aldri hatt shiba/akita. Har også lest de blir veldig trofast mot et menneske, stemmer det? Kunne trengt en turkamerat og vakthund 😁😄 Anonymkode: 329c8...849
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå