AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 I fjor sommer sa jeg opp jobben min som butikkmedarbeider for å starte på et årsstudium for å få litt ekstra utdanning. Dessverre har ikke det hjulpet meg noe særlig og jeg stå enda uten jobb, mye på grunn av at jeg flyttet til et nytt sted i september. Samboer fikk en godt betalt jobb i en større kommune og jeg valgte da å følge etter i og med at jeg ikke hadde noe inntekt, og i håp om å få en jobb på dette nye stedet. Det har da enda ikke skjedd og i begynnelsen av desember måtte jeg krype til korset og søke om dagpenger fra nav. Jeg har enda ikke fått svar på søknaden min og regner med det tar et par uker til. Spørsmålet mitt er om noen av dere vet om å avslutte arbeidsforholdet p.g.a studie er en god nok grunn for å si opp egen jobb. Jeg tenker da på denne 12 ukers karantene som nav bruker fra den dagen du får innvilget dagpenger. Jeg sitter her og er bekymret for at det kan gå hele 4 måneder før jeg kan få utbetalt dagpenger... Vi greier oss jo greit på samboeren min sin lønn, men det hadde vært greit med ekstra i måneden slik at jeg faktisk fikk betalt ned studielånet mitt. Vil bare legge til at jeg selvfølgelig søker jobb nå i mellomtiden. Anonymkode: 0d7a4...47f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Du har krav på sosialstønad i ventetiden, det blir avregnet. Studielånet kan du vel utsette på lånekassens sider? Om NAV mener det var en rimelig grunn kommer vel både an på jobben du hadde og utdanningen du tok. Anonymkode: 811a3...0ee
Harmankaya Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Grunn spiller ingen rolle. Worst case er 12 uker karantene. Dagpenger er en rettighet, ikke en behovsprøvd stønad. Når det er sagt - way to go female stereotype. 👍
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #4 Skrevet 27. desember 2016 Men TS, har du hatt inntekt i 2016? Du kvalifiserer kun til dagpenger om du har tjent minimum 1,5G i året før , ca 127.000 kr. Evt. 3G over de 3 siste årene. Var jeg deg ville jeg uansett ringt NAV og bedt om et møte med en veileder. Anonymkode: b0698...a0a
Belima Skrevet 27. desember 2016 #5 Skrevet 27. desember 2016 Les dette: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/dagpenger-og-utdanning
applestories Skrevet 27. desember 2016 #6 Skrevet 27. desember 2016 (endret) 20 timer siden, Harmankaya skrev: Grunn spiller ingen rolle. Worst case er 12 uker karantene. Dagpenger er en rettighet, ikke en behovsprøvd stønad. Når det er sagt - way to go female stereotype. 👍 Klart det gjør det, og det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Veldig lurt å forklare situasjonen grundig i søknaden - får du avslag og må klage kan det gå lang tid. Har du kontakt med det lokale NAV-kontoret kan de hjelpe deg å sende inn dokumenter i en sak som allerede er påbegynt, eventuelt få en revurdering. Om et årsstudium er god nok grunn derimot, er jeg usikker på. Og som allerede nevnt her er det inntektskrav. Siden du allerede har søkt før nyttår er det inntekt fra 2015 som legges til grunn (eventuelt 2013, 2014, 2015). I mitt fylke er det nå ca. to ukers behandlingstid på dagpenger dersom det en opplagt sak. Det kan høres ut som du vil få et brev der de etterspør flere opplysninger en av de nærmeste dagene, ifølge en artikkel fra noen uker siden er det det forvaltningen gjør for å kjøpe seg tid når en sak tar lengre tid og de ikke når målet sjefene har satt for dagen. Kvantitet over kvalitet, også i staten. Endret 27. desember 2016 av applestories
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå